معادن کرمان در انحصار سرمایه گذاران خارجی

در شورای معادن استان کرمان که روز پنجشنبه 26 اردیبهشت ماه با حضور شهباز حسن پور، محمدرضا پور ابراهیمی و استانداربرگزار شد، بسیاری از موارد پیشنهادی به کارگروه های ویژه خود انتقال یافتند.
از آنجایی که تعیین حقوق دولتی معادن بزرگ برابر با 15درصد و معادن کوچک برابر با 10 درصد است، رئیس سازمان صمت شمال اعلام کرد:«در شهرهای مانند راین و رفسنجان، سرمایه گذاران خارجی (عموما چینی) در حال استفاده از معادن استان کرمان هستند و به دلیل این که کشورهای خارجی در زمینه ایجاد ارزش افزوده، به کارگیری نیروی انسانی ایرانی و در نهایت رشد و توسعه منطقه (کرمان) تاثیر ندارند پیشنهاد می شود حقوق دولتی این سرمایه گذاران به 30 درصد تغییر پیدا کند.»
در شورای معادن مطرح شد: «با توجه به این که پروانه این معادن با نام سرمایه گذار ایرانی ثبت شده است، مشخصا سرمایه گذار داخلی پس از ثبت قرار داد با نام خود، آن را به سرمایه گذار چینی انتقال داده است. به همین دلیل قرار شد بررسی این تغییر و همچنین چرایی انتقال ثبت معدن به سرمایه گذار خارجی در یک کارگروه دیگر مشخص شود.»
نبوده بهره بری از معادن ثبت رسیده
در این جلسه نماینده مردم سیرجان و بردسیر ضمن شکایت از نبود نماینده ایمیدرو در جلسه، به حساب های بانکی بیش از 100 شرکت بزرگ معدنی استان در تهران اشاره کرد و گفت:« اگر معادن کوچک فعال شوند، بیش از 30 درصد اشتغال استان حل خواهد شد.در استان ما بیش از صد معدن به ثبت رسیده اما از آن ها بهره‌برداری نمی‌شود.»
مس خاتون آباد کارخانه اسید سولفوریک ندارد
با توجه که 70 درصد شرکت ملی مس در استان کرمان قرار دارد، شورای معادن به بررسی وضعیت مسایل زیست محیطی مس سرچشمه و خاتون آباد پرداخت. رییس سازمان محیط زیست می‌گوید:« اگرچه کارخانه اسید سولفوریک مس سرچسمه جهت کاهش آلایندگی ایجاد شده اما امکان رصد و پایش آن به دلیل عدم فعالیت کارخانه برای همکاران محیط زیست وجود ندارد. مس خاتون آباد هم هنوز نسبت به کارخانه اسید سولفوریک اقدامی نکرده ولی مشکل گرد و غبار آن حل شده است.( نماینده مس خاتون آباد از اجرای این کارخانه در آینده نزدیک خبر داد.)

بدهی دولتی 600میلیارد تومانی شرکت ملی مس
این طور که مشخص است بدهی حقوق دولتی معادن سرچشمه، میدوک و سونگون که حدود 600 میلیارد بوده و عمدتا ایمیدرو باید آن را تامین کند، در سال های 94 تا 97، توسط شرکت ملی مس پرداخت نشده است. شورای معادن در این خصوص پیشنهاد کرد«در صورت عدم انجام تعهدات شرکت مس در پرداخت این بدهی به صورت اقساط ، خدماتی اعم از ثبت سفارشات، سوخت و … که تا به حال توسط سازمان صمت برای این شرکت ارائه می شدند، حذف شوند. لازم به ذکر است به دلیل نبود مدیر عامل شرکت مس برای چندمین بار در این شورا تصمیمی در این خصوص گرفته نشد و به کارگروه انتقال پیدا کرد.
مزایده برای واگذاری معادن
با توجه به این که معادن زغال سنگ حتکن و داربیدخون به دلیل تعطیلی 4ساله دو متقاضی داشتند، واگذاری آن ها از طریق مزایده محدود موافقت شد. طبق مصوبه شورای معادن؛ مزایده عام در شرایط مساوی با اولویت استانی برای معادن متروکه سرب و روی هم که در پارک ملی خبر و پهنه اکتشافی شماره 20 واقع شده اند در نظر گرفته شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28004
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.