نماینده صلیب سرخ جهانی وضعیت کم‌آبی کرمان را بررسی کرد

نماینده صلیب سرخ جهانی باهمراهی جمعی از مسئولان ملی و محلی امروز(پنجشنبه) با بررسی مشکل کم آبی و محرومیت روستاهای برخی شهرستان‌های جنوب استان کرمان از جمله قلعه گنج و فاریاب در زمینه رفع مشکلات قول مساعد همکاری داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، مارتین فیشر مدیر عملیاتی سازمان صلیب سرخ با همراهی مدیرکل عملیات بین المللی جمعیت هلال احمر کشور، فرماندار قلعه گنج، بخشدار چاه دادخدا و رئیس اداره منابع طبیعی قلعه گنج با هدف کمک به افراد آسیب دیده از خشکسالی بویژه در جنوب استان کرمان از روستای دورافتاده پشت شگ در دامنه کوه های مارز در فاصله ۱۳۰ کیلومتری مرکز شهر قلعه گنج بازدید و با مردم و اهالی این روستا دیدار کردند.

مارتین فیشر در آغاز بازدید از روستای پشت شگ قلعه‌گنج ضمن دیدار با اهالی و بازدید از چاهک هایی که اهالی آب آشامیدنی خود را از آن تامین می کنند و نیز کپرها و زندگی اهالی، در مورد مشکلات تامین آب آشامیدنی، شغل خانواده‌ها، نحوه دسترسی به آب شرب، دارو، پزشک و خدمات درمانی به مردم این خطه سئوال کرد.

شهریار پیمان ور یکی از اهالی پنجاه ساله روستای پشت شگ قلعه گنج در دیدار با فرماندار و مسئولان هلال احمر و مارتین فیشر نماینده صلیب سرخ جهانی گفت: این روستا دارای ۴۰ خانوار و مهمترین مشکل آن آب شرب است که زندگی اهالی روستا را دشوار کرده است.

به گفته وی، آبرسانی به روستا یکبار در هفته از طریق تانکر اداره عشایری انجام می شود و آب را در یک تانکر بزرگ در روستا ذخیره می کنند یا از چاهک های کم عمق برای استحمام و استفاده دام انجام می شود اما وضعیت آب آشامیدنی در روستا بحرانی است.

وی‌تاکیدکرد: تامین آب تنها راه نجات مردم برای مهاجرت از روستا و کوهستان به پایین‌دست و شهرهاست.

مارتین فیشر از وی سئوال می کند: آیا وضعیت آب آشامیدنی در روستا از زمانی که شما ۱۰ ساله بودید در همین وضعیت قرار داشت یا خیر؟

پیمان ور در پاسخ به فیشر می‌گوید: وضعیت ما چندان تغییری نکرده و ما در جست‌وجوی آب همچنان به سختی زندگی گذرانده ایم و تنها در مواقع بارندگی و فصول سرد سال وضعیت فرق می کرد اما خشکسالی های دهه های اخیر دیگر بشدت به معیشت و دامپروری ما صدمه وارد کرده است.

فیشر از فرماندار سئوال کرد که راه حل رفع مشکل آب آشامیدنی این روستا چیست؟ که فرماندار قلعه گنج گفت: با ذخیره و حفظ آب های سطحی، طرح های آبخیزداری و ایجاد بندها در حاشیه روستا ممکن است بتوان وضعیت آب روستا را بهبود بخشید.

اغلب ساکنان روستای پشت شگ در کپر زندگی می‌کنند.

سپس مسئولان باهم از محل احداث سد بازدید کردند و راهکارهای رفع مشکلات آب جنوب استان کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

جلسه نقد و بررسی مشکلات مناطق متاثر از خشکسالی در شهرستان های جنوبی استان با حضور مدیرعملیات دفتر فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر و مسئولان استانی و محلی در فرمانداری جیرفت نیز برگزار شد.

به گزارش کرمان نو، همچنین در نخستین روز از این سفر به استان کرمان از هفت منطقه متاثر از خشکسالی در شهرستان فاریاب نیز بازدید شد.

طبق گزارش‌ها بیش از ۷۰۰ روستای استان کرمان آب شرب پایدار  ندارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=80835
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.