ارائه خدمات بیمارستانی کرمان در مقایسه با استان‌های همجوار ایده‌آل نیست

به گزارش کرمان‌نو، حمیدرضا رشیدی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت با اشاره به اینکه هفته سلامت امسال با عنوان «مراقبت‌های اولیه بهداشتی، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» نامگذاری شده، اظهار کرد: مهمترین وظیفه و رسالت دانشگاه علوم پزشکی تامین سلامت است و در این زمینه مهمترین کار ما تربیت نیروی انسانی متخصص است.

رشیدی‌نژاد در رابطه با آخرین وضعیت بیمارستان‌های در حال احداث استان کرمان گفت: بیش از 10 سال است که کلنگ ساختمان جدید بیمارستان باهنر زده شده است و امروز در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

این مقام مسوول با بیان اینکه ساختمان جدید این بیمارستان به اتمام رسیده است و بیش از 95 درصد تجهیزات آن خریداری شده است که با همین دستگاه‌های موجود هم قابل راه‌اندازی است، افزود: در حال جابه‌جایی بیمارستان از ساختمان قدیم به جدید هستیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط جابه‌جایی بعضی بخش‌ها سخت است و تا آخر هفته اورژانس بیمارستان کاملا جابه‌جا می‌شود بیان کرد: چند بخش این بیمارستان در همان ساختمان قدیمی می‌مانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه 350 تخت فعال در بیمارستان وجود دارد که 300 تخت به بیمارستان جدید منتقل می‌شود گفت: آماده بهره‌برداری از ساختمان جدید این بیمارستان هستیم که در یک مراسم رسمی با حضور وزیر بهداشت انجام می‌شود.

پیشرفت فیزیکی 85درصدی بیمارستان سینا زرند

رشیدی‌نژاد با اشاره به اینکه بیمارستان سینا شهر زرند تقریبا 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد عنوان کرد: تجهیزات کامل بیمارستان خریداری شده و در صورت تحویل ساختمان توسط راه و شهرسازی بیمارستان راه‌اندازی می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه برای بیمارستان شفا یک کلنگ‌زنی در زمینی روبروی فرودگاه کرمان انجام شد که از نظر فنی مورد تایید قرار نگرفته است و کاملا منتفی است افزود: جایگزین بیمارستان شفا در خود بیمارستان تعریف شده است و در این بیمارستان حداقل 500 تا 700 تختخواب نیاز داریم که به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی وضعیت استان خیلی عقب نیست اما در زمینه تخت‌های بیمارستانی نسبت به متوسط کشوری عقب هستیم عنوان کرد: پیش‌بینی 10 ساله شده است که تخت‌های بیمارستانی استان در این مدت دو برابر شود.

لزوم مشارکت بخش خصوصی برای توسعه تخت‌های بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 5 هزار تخت بیمارستانی در استان کرمان وجود دارد گفت: نیاز است که بین 30 تا 40 درصد بخش خصوصی برای توسعه تخت‌های بیمارستانی در استان کرمان مشارکت کند.

وی با اشاره به اینکه به‌زودی ساختمان جدید بیمارستان مهرگان به بهره‌برداری رسیده و 100 تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستانی کرمان اضافه می‌شود افزود: این بیمارستان توسط بخش خصوصی ساخته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه یکی از شاخص‌های سلامت آمار مرگ و میر مادران باردار و نوزادان است که این شاخص در استان کرمان بسیار کم است گفت: رویکرد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی رویکرد پیشگیرانه است و در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و آموزش‌ها را به سمتی برده‌ایم که نیازهای جامعه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه عدالت در سلامت و نگاه اجتماعی نگر به حوزه بهداشت و درمان در اولویت برنامه‌های ماست بیان کرد: بهداشت دهان و دندان و سلامت روحی و روانی را پیگیری می‌کنیم و در حاشیه شهرها در حال انجام است.

رشیدی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته 50 مورد تخلف از داروخانه‌های کرمان گزارش شده که رسیدگی شده و عمده آنها جزئی بوده است عنوان کرد: بعضی از کمبود داروها در استان، کشوری است اما سعی کردیم از سایر استان‌ها مشکل استان را برطرف کنیم و این تعامل وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه احداث پایگاه اورژانس در جاده‌های فرعی در حال حاضر ممنوع است گفت: در تمام جاده‌های اصلی استان پایگاه اورژانس وجود دارد.

شاخص خودکشی در کرمان پایین‌تر از متوسط کشوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: یکی از راه‌های که می‌تواند از هزینه‌های بیماری و بیمارستانی جلوگیری کند؛ بحث مراقبت‌‌های اولیه بهداشتی است که شعار امسال وزارت بهداشت در هفته سلامت نیز همین موضوع است. شاخص های سلامت استان پا به پای کشور پیش می‌رود که به عنوان مثال یکی از شاخص های سلامت بحث خودکشی بوده که در استان کرمان این شاخص در حدود 3.8 نفر از هر هزار نفر بوده که از متوسط کشوری پایین تر بوده و یا شاخص مرگ و میر نوزادان در استان کرمان 9.3 نفر از هزار تولد بوده است.

اضافه شدن 10 داروخانه به شهر کرمان در سال جاری

این مقام مسوول در ادامه تصریح کرد: 124 داروخانه در کرمان وجود دارد که 9 مورد آن شبانه روزی است و در سال جاری 10 داروخانه به شهر کرمان اضافه خواهد شد ضمن آنکه در سال گذشته 50 مورد تخلف جزیی در داروخانه‌های کرمان داشتیم که در همین راستا نیز شهروندان می‌خواهیم اگر با تخلفی مواجه شدند از طریق سامانه پیامکی 10003412105620 تخلف را به دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کنند.

رشیدی‌نژاد افزود: در خصوص تامین داروی بیماران خاص نیز در بعضی مواقع بصورت موردی دارویی به صورت اختصاصی همزمان با سراسر کشور با کمبود روبرو بوده ایم ولی اولویت ما تامین داروی بیماران خاص است.

وی متوسط زمان حضور آمبولانس‌های اورژانس کرمان در جاده‌ها را 13 دقیقه و در شهر 8 دقیقه دانست و بیان کرد: در راه‌های فرعی و خاکی پوشش آمبولانس نداریم که در حال پیگیری برای پوشش آن نقاط نیز هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به نرخ تعرفه‌های سال‌جاری اشاره و بیان کرد: طبق مصوبه وزارت بهداشت، تعرفه‌های بخش خصوصی 13 درصد و بخش دولتی کمتر از 10 درصد اضافه شده است و در حوزه هتلینگ‌های بخش خصوصی حدود 25 درصد افزایش یافته است.

رشیدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار کرمان‌نو در خصوص اینکه هم‌اکنون وضعیت ارائه خدمات درمانی به بیماران در بیمارستان‌های کرمان نسبت به استان‌های همجوار چگونه است، تشریح کرد: در این باره مردم باید اعلام نظر و مقایسه کنند.

وی با بیان اینکه یکی از انتظاراتی که من به عنوان مسوول این دستگاه اجرایی دارم و همیشه بر آن تاکید داشته‌ام این است که مراکز ارائه خدمات بیمارستانی از یکسو کارشان را به بهترین نحو انجام دهند، گفت: از سوی دیگر قدردانی هم باید کنیم از کسانی که در بیمارستان‌ها ارائه خدمت می‌کنند و این زحمت را می‌کشند از این‌رو انگیزه آنها را نیز باید بالا ببریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه افزود: طبیعتا آن چیزی که شخص خودم و یا مدیریت دانشگاه خواهان آن است شاید حتی بالاتر از آن چیزی باشد که شهروندان بخواهند چراکه شهروندان خواهان خدمت سریع، به موقع و باتکریم هستند و باید بگویم که ما حتی به جاهای کوچک‌تر هم که فشار مالی به مردم وارد نشوند توجه داریم.

وی تصریح کرد: در خصوص ارائه خدمات بیمارستانی در مقایسه با استان‌های همجوارمان ایده‌آل نیستیم از این‌رو وضعیت‌مان بد نیست اما تلاشمان این است که در بالاترین استاندارد قرار بگیریم.

علی اسدی‌پور، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نحوه دوره‌ای جمع‌آوری داروهای تاریخ‌گذشته از داروخانه‌ها در کرمان چگونه انجام می‌شود، اظهار کرد: در خصوص داروهای تاریخ‌گذشته فعلا آیین‌نامه خاصی برای از بین آنها ارائه نشده مگر برای داروهای خاص و شیمی‌درمانی که آنها باید در کوره‌های خاص معدوم شوند که اگر داروخانه‌ای داروهای تاریخ‌گذشته دارد خودش باید با هماهنگی شهرداری آنها را معدوم ‌کند و اگر مقدار آنها زیاد باشد به دلیل آنکه می‌توانند از مالیاتشان معافیت بگیرند با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و اداره مالیات کرمان نیز می‌توانند این کار را انجام ‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه هم‌اکنون نظارت بر سیستم توزیع دارو در کرمان چگونه انجام می‌شود، تصریح کرد: داروی تاریخ گذشته باید معدوم شود چراکه قابل عرضه نیست. نظارت آن هم از یکسو با معاونت سازمان دارو و غذا و مدیریت نظارت دارو و از سوی دیگر با مردم است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27080
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.