تغییر روند ابتلا به کرونا از خانوادگی به طایفه‌ای در جنوب کرمان

مدیر گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نسبت به تغییر روند ابتلا به کرونا به صورت طایفه‌ای و خانوادگی در جنوب استان کرمان هشدار داد.

به گزارش کرمان نو، امین سعیدی مدیر گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن ابراز تاسف از آمار مبتلایان ناشی از دورهمی های خانوادگی در موج چهارم کرونا به صورت طایفه ای و خانوادگی گفت: با شروع پیک چهارم بیماری در جنوب کرمان، اکثر بیماران در دورهمی های خانوادگی به این ویروس گرفتار شده اند که روند ابتلای خانوادگی، به صورت فامیلی و سپس طایفه ای با سیرصعودی روبه رو است‌.

این متخصص بیماری داخلی با بیان اینکه که در حال حاضر باید هر سرماخوردگی را کرونا بدانیم، افزود: باید هرگونه علائم از جمله تب، لرز، بدن درد و عرق کردن زیاد را نیز این روزها، کرونا فرض کنیم.

او قرنطینه خانوادگی را در صورت ابتلای یک نفر از اعضای خانواده مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در صورت ابتلای فقط یک نفر از اعضای خانواده به بیماری کرونا، بقیه را نیز باید مثبت فرض کرد و این افراد باید نسبت به قرنطینه خود اقدام کنند.

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از مشخص شدن نتیجه تست کرونا در کمتر از ۳۰ دقیقه خبرداد و گفت: نتیجه تست کرونا در کمترین زمان ممکن مشخص می شود که اگر مثبت باشد ارزشمند است و اگر منفی باشد نیز ردکننده بیماری نیست.

او ارزش علائم بیماری را از تست های رایج در تشخیص بیماری مفیدتر ارزیابی کرد و افزود: منفی بودن تست را نمی توان به معنای مبتلا نبودن شخص تلقی کرد .

سعیدی انجام تست خونی کرونا را رد کرد و گفت: تست خونی کرونا هیچ ارزش تشخیصی ندارد و از همه کادر بهداشت و درمان خواستارم از انجام این نوع تست خودداری کنند.

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، بهترین نوع تست کرونا را نمونه برداری عنوان کرد و بیان داشت: همچنان نمونه گیری از حلق و بینی(تست PCR) بهترین نوع تشخیص کرونا محسوب می شود که عموما بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت آماده و اعلام می شود.

او پرهیز از گونه پیشگیری و درمان خودسرانه را خواستار شد و تصریح کرد: استفاده از عنبرنسا، بخور جوش شیرین و یا استفاده از خوراکی هایی که پزشک توصیه نکرده ارزشمند نیست؛ زیرا توصیه های خوراکی جایگاه چندانی در بهبود کرونا ندارند.

سعیدی استراحت، انجام ندادن کارهای سنگین، استفاده از مایعات و پرهیز از استرس را در بهبود بیماری کووید ۱۹ موثر عنوان کرد.

این متخصص بیماری های داخلی از بهبود ۸۰ درصد مبتلایان با دستورات درمانی ساده خبر داد و گفت: تنها بیمارانی باید به پزشک مراجعه کنند که دارای علائم تنفسی چون سرفه، تنگی نفس یا ضعف شدید هستند و در غیر این صورت استفاده از مسکن های ساده برای بهبود بیماری کفایت می کند و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان با استراحت و مسکن ساده بهبود پیدا می کنند.

او استفاده نکردن از آنتی بیوتیک ها یا داروهای گرانقیمت را نیز متذکر شد و افزود: موارد فوق هیچ تاثیری در پیشگیری یا بهبود بیماری ندارند.

سعیدی با ابراز تاسف از سهل انگاری برخی از افراد در امر پیشگیری که مستلزم رعایت هشدارهای بهداشتی است، تصریح کرد: باعث تعجب است که عده ای در پیشگیری از بیماری سهل انگاری می کنند و اما بعد از ابتلا به صورت جدی پیگیر می شوند.

او تاکید کرد: بیمارانی که احساس می کنند در منزل وضعیت عمومی شان هر روز بدتر می شود؛ باید بلافاصله به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کنند .

سعیدی، تشخیص پزشک معالج را بر هرگونه اظهارنظر شخصی مقدم دانست و افزود: فقط در صورت صلاحدید پزشک نیاز به انجام سی تی اسکن ریه است و لزومی ندارد، بیماران نسبت به انجام مراحل تشخیصی و درمان خصوصا در روزهای اول ابتلا اصرار داشته باشند .

این متخصص داخلی پیشگیری را همچنان ساده ترین و کارآمدترین راه برای مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: هنوز هیچ درمانی که کاملا در بهبود بیماری موثر باشد، وجود ندارد و همه درمان های رایج براساس اما و اگر است.

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با تقدیر از تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت افزود: فداکاری های مدافعان سلامت را در جای جای کشور به ویژه در جنوب استان کرمان هرگز فراموش نخواهیم کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69142
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.