بررسی روند شش ماهه کرونا در استان

از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز ۸۴۱ نفر در استان سه میلیون و صد هزار نفری جان خود را از دست دادند . این آمار البته همه واقعیت تلفات کرونا را نشان نمی دهد.
هستند افرادی که مشکوک به کرونا بوده اما به دلیل عدم تست، بعد از مرگ در آمار فوت شدگان کرونا گنجانده نشده اند.

این دسته قریب به یک سوم فوت شدگان کرونا را تشکیل می دهند. با جمع بستن این دسته با آمار فوت شدگان قطعی کرونا به عدد یک هزار و صد نفر می رسیم.

هر روز که می گذرد شاهد مرگ و میر بیشتر هم استانی های خود هستیم. با این حال مردم دیگر به تعداد فوت شدگان حساس نیستند و کرونا برایشان رنگ باخته است.

رشد ۴۴۰درصدی کرونا در اردیبهشت ماه

روند ماهانه تعداد بستری شدگان در بیمارستان های استان حاکی از رشد چشمگیر کرونا در سه ماهه اول سال است.

به طوریکه تعداد مبتلایان به کرونا از ۴۲۱نفر در فروردین ماه به ۴۵۶۱ نفرتا خرداد ماه رسیده است. به تفکیک ۴۲۱نفر در فرودین ماه، ۷۶۱در اردیبهشت ماه و ۳۳۷۹نفر در خرداد ماه به کرونا مبتلا شدند.

به عبارت دیگر تعداد مبتلایان کرونا در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه ۶۸درصد و در خرداد نسبت به اردیبهشت ماه ۴۴۰درصد رشد داشته است.

با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ۲۱خرداد ماه تنها آمار بستری شدگان به کرونا را ارائه داده است، در این گزارش آمار چند روز باقی مانده از منابع غیر رسمی آورده شده است.

ریزش بستری شدگان کرونا در تابستان

با تغییر سیاست آمار دهی، به تدریج روند بستری شدگان کرونا نیز در موج های بعدی کرونا کاهش داشته است. کارشناسان سلامت معتقدند که تکمیل ظرفیت بیمارستان ها در کنار گرمی هوا از دلایل کاهش بستری شدگان در فصل تابستان است.

براساس گزارش ها مجموع تعداد بستری شدگان در بیمارستان های استان از ۲۳۶۹نفر در تیر ماه به ۱۰۵۵نفر در شهریور ماه رسیده است.به عبارت دیگر تعداد بستری شدگان در شهریور ماه به کمتر از نصف ماه های تیر و مرداد رسیده است.

کاهش بستری ها و افزایش فوتی ها در مردادماه

اگر چه روند بستری شدگان ماه به ماه کرونا در سه ماهه تیر، مرداد و شهریور ماه سیر نزولی داشته است اما تعداد فوتی ها رشد چشمگیری داشته است . به گونه ای که تعداد فوتی های تیرماه ۲۲۳ نفر و تعداد فوتی های مردادماه۳۲۱ نفر بوده است. این روند در شهریور ماه حالت عکس گرفته و با یک برگشت به ۱۶۳نفررسیده است.

به عبارت دیگر در مرداد ماه تعداد فوتی ها رشد ۴۳درصدی داشته است. در ماهی که عملا به جهت پر شدن تخت های بیمارستانی، تعداد بستری ها ریزش ۱۲.۷درصدی داشته است.

بازگشایی مدارس تاثیری در افزایش آمار کرونا نداشت

برخلاف تصور عامه مردم، بازگشایی مدارس تاثیر خاصی در افزایش تعداد مبتلایان و یا فوت شدگان کرونا نداشته است. مقایسه روند هفته به هفته بستری شدگان کرونا نشان می دهد که تعداد بستری شدگان و فوتی های کرونا در هفته های آخر نسبت به هفته هفته های اول ماه کاهش داشته است .

به گونه ای که تعداد بستری شدگان از ۳۲۳ و ۲۳۲نفردر هفته اول و دوم شهریور ماه به ۱۷۷نفر در یک هفته بعد از بازگشایی مدارس رسیده است.

کاهش تعداد فوتی ها در هفت روز اول بازگشایی مدارس

تعداد فوت شدگان نیز در هفته سوم شهریور ماه نسبت به دو هفته قبل کاهش داشته است، به گونه ای که از ۴۳ و ۳۸ نفر در هفته اول و دوم به ۳۶ نفر در ۷ روز اول بازگشایی مدارس رسیده است.

اگر چه در هفته چهارم شهریور ماه تعداد مبتلایان دوباره روند صعودی پیدا کرده و به ۲۳۶ نفر رسیده است،اما خوشبختانه روند فوتی ها همچنان سیر نزولی داشته و به ۳۳ نفر در هفته چهارم رسیده است.

جهت نمودار برگشت

به نظر می رسد که تاثیر بار روانی بازگشایی ها، عادی سازی شرایط و کاهش ضریب رعایت پروتکل های بهداشتی از ۳۰شهریور ماه هویدا شده است.

تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در ۳۰شهریور ماه به ۴۶ نفر و فوتی ها به ۷ نفر رسیده است. این آمار نسبت به روز گذشته افزایش بیش از ۴ برابری در بستری شدگان و ۳.۵برابری در فوت شدگان نشان می دهد.

علیرغم توصیه ها و تذکرات دانشگاه علوم پزشکی کرمان مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی، میل به صعود همچنان ادامه داشته است.

تعداد بستری شدگان در اول مهر ماه به ۴۶ بستری و ۴ فوتی و در دوم مهر ماه به ۳۹ بستری و ۶ فوتی رسیده است. آمار روز گذشته، ۵ مهر ماه نیز نیز ۱۹ مبتلا و ۵ فوتی بوده است که حاکی از مقاومت نمودار در برابر کاهش است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56214
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.