بحث بر سر خودروهای شهرداری در شورای شهر کرمان؛


شهرداری کرمان ۲۱۶ خودروی استیجاری و ۲۸۱ خودروی ملکی دارد

0

امروز در نشست عمومی شورای شهر کرمان مصوبه‌ای بر اساس پیشنهاد شهرداری کرمان مطرح شد که قرارداد ۲۱۶ خودروی استیجاری برای سال آینده به مبلغ ۷۳ میلیارد ریال بررسی شد و البته رأی نیاورد، برخی اعضای شورای شهر معتقدند باتوجه‌به تعداد خودروهای ملکی قرارداد خودروهای استیجاری باید اصلاح شود.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایرنا، دویست‌ و نوزدهمین نشست عمومی شورای شهر کرمان، روز دوشنبه نوزدهم خرداد‌ با حضور ۱۰ عضو شورا و ۱۹ دستورکار برگزار شد.

یکی از این دستورکارها مربوط به نامه‌ شهرداری کرمان درباره‌ برآورد هزینه‌ انعقاد قرارداد خودروهای استیجاری و نحوه‌ برگزاری مناقصه‌ جدید در سال جاری بود. براساس پیشنهاد شهرداری، قرار است برای برگزاری مناقصه تا مبلغ ۷۳ میلیارد و ۱۲۹ میلیون و ۳۶۲ هزار ریال به مدت یک سال، با درج در سامانه‌ ستاد و طی تشریفات قانونی اقدام شود.

شهردار کرمان درباره‌ این پیشنهاد گفت: بر خودروهای استیجاری و به طور کلی ناوگان خودرویی شهرداری کرمان، موضوعات قابل‌تاملی وارد است و این مجموعه حتما نیاز به اصلاح و تغییرات جدی دارد.‌

محسن تویسرکانی افزود: الان ابهاماتی جدی در این زمینه وجود دارد و شاید نتوان همه‌ مسائل را شفاف بیان کرد. از یک نگاه، وجود خودروهای استیجاری ضرورت دارد، چون بر اساس بررسی‌های معتبر، هر خودرویی در مجموعه شهرداری با احتساب هزینه‌هایی مانند استهلاک و راننده، به طور متوسط ۳۶ میلیون تومان هزینه دارد.

او گفت: اما خودرو استیجاری حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد که از نکات مثبت این طرح است. با این‌ حال، اینکه باتوجه به تعداد نیرو و نوع فعالیت شهرداری چه تعداد خودرو لازم داریم و چه کسانی باید از این خودروهای استیجاری استفاده کنند، موضوعی است که به آن ورود کردیم. البته این موضوع طی چند روز یا یک هفته قابل جمع‌بندی نیست.

شهردار کرمان اضافه کرد: همیشه گفته‌ام اصلاح نظام اداری باید با روش‌های نوین انجام شود. اگر فکر کنیم می‌توانیم فقط روی کاغذ اصلاح انجام دهیم شدنی نیست و باید با به‌کارگیری شیوه‌های روز، راه‌های تخلف را ببندیم یا به حداقل برسانیم.

او گفت: یکی از راهکارهایی که امسال شروع کردیم و پیگیر آن هستیم، پیاده‌سازی روشی مبتنی بر الگوی اسنپ در شهرداری کرمان است. این طرح را سازمان فاوا شهرداری دنبال می‌کند تا به هر کارمند و کارشناس که به خودرو استیجاری نیاز دارد، در بستر این مدل خدمات‌رسانی کنیم.

تویسرکانی ادامه داد: این روش نشان می‌دهد هر خودرو استیجاری در روز و به تبع آن، در ماه چه میزان فعالیت دارد و در کارهای اداری، مدیر، کارشناس و کارمند چقدر از این خودروها استفاده کرده‌اند.

او گفت: الان در این زمینه ابهام وجود دارد و الگویی نیست تا مشخص شود چه شخص یا سمتی به خودرو استیجاری نیاز دارد و باید با فراهم‌کردن بسترهای نرم‌افزاری، این موضوع را شفاف کنیم.

دیگر چه خبر؟

شهردار کرمان اضافه کرد: پراکندگی ساختمان‌های شهرداری در سطح شهر کرمان و تنوع وظایف موجود، از دلایل اجتناب‌ناپذیر بودن استفاده از خودروهای استیجاری است.

او گفت: نکته‌ قابل توجه این است که بخشی از رانندگان استیجاری که با شهرداری همکاری می‌کنند، کارهای دیگری هم مانند ارسال نامه یا کمک به نقشه‌بردار را انجام می‌دهند که ضرورتی به این کارها برایشان وجود ندارد.‌

تویسرکانی افزود: نکته‌ مهم‌تر این است که درباره مناقصه نمی‌توان خلأ ایجاد کرد یا گفت که برگزار نشود؛ الان به مجموعه‌ای که کار می‌کند بر چه اساسی حقوق بدهیم؟. ضمن اینکه در اسناد مناقصه، الگوی عملکرد را ما تعیین می‌کنیم و صورت‌وضعیت شرکت را مشخص خواهیم کرد تا بر آن اساس پرداخت صورت گیرد.

او گفت: از ابتدای امسال تاکید کردم که در پرداخت‌ها، حتما الگوی اسنپ رعایت شود. بنابراین منافاتی ندارد که مناقصه برگزار کنیم یا نه، اما الگوی خود برای برگزاری مناقصه را تعیین کردیم که باید بر این اساس انجام شود.

شهردار کرمان بیان کرد: اصلاح ساختار این نیست که صرفا در اینجا گزارش بدهم که اصلاح انجام شده، اما بعد از مدتی همان روال قبل ادامه پیدا کند. باید الگو و فرمول را تغییر دهیم تا مثلا شفاف باشد که راننده‌ استیجاری در ماه گذشته چه میزان مسیر طی کرده است.

او افزود: اگر می‌خواهید اصلاحات انجام شود و اگر بر این موضوع حساسیت است، می‌توان در مصوبه تاکید کرد طی یک یا دو ماه آینده این اقدامات انجام گیرد، چون شخصا هم با مواردی مواجه شدم که مقداری با ضوابط مغایر بود.‌

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان، به عنوان اولین مخالف این پیشنهاد گفت: این مخالفت به معنی حذف خودرو استیجاری در شهرداری نیست، بلکه با این مبلغ و تعداد مخالف هستم.

محمد امینی‌زاده افزود: اکنون ۲۸۱ خودروی ملکی و ۲۱۶ خودروی استیجاری در شهرداری کرمان داریم که از سال ۱۴۰۲ تاکنون حدود ۳۵ درصد به استیجاری‌ها افزوده شده است. آمار خودروهای ملکی را ندارم که چقدر افزایش داشته‌اند.

او گفت: وقتی سال ۱۴۰۱ بحث شد و خودروهای استیجاری از حالت غیرمنسجم به وضعیت منسجم رسید، هدف این بود که همزمان با اجرای الگوی اسنپی برای خودروها که تقریبا سه سال باید انجام می‌شد و تاکنون نشده، تعداد خودروهای ملکی نیز کاهش یابد یا حداقل افزایش پیدا نکند.

این عضو شورای شهر کرمان ادامه داد: در حالی‌که هم تعداد خودروهای ملکی و هم استیجاری افزایش یافته‌اند و مبلغ قرارداد نیز قابل توجه است؛ یعنی ۵۲ میلیارد ریال که شهرداری مصوبه گرفته بود، اکنون به ۷۳ میلیارد ریال رسیده است. اگر این مبلغ را بر ۲۱۶ خودروی استیجاری تقسیم کنیم، به‌طور متوسط برای هر خودرو ۳۳ میلیون تومان باید پرداخت شود و اگر خودرو متعلق به شهرداری با راننده باشد، ۳۶ میلیون تومان هزینه دارد؛ آیا این کار مقرون‌به‌صرفه است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.