مدیر دارو علوم پزشکی کرمان:


بیماران سرطانی در انتظار ترخیص « پاکلی تاکسل » باشند

مدیر دارو علوم پزشکی کرمان گفت: داروی پاکلی تاکسل در گمرک کشور است و ما منتظر ترخیص این دارو هستیم.

محمد حسیبی در گفت و گو با کرمان نو بیان کرد که کمبود داروی پاکلی تاکسل کشوری است و گزارش شده تنها تعدادی از این دارو در شهر یزد موجود است.

وی افزود: تنها استان کرمان درگیر این موضوع نیست و به محض ترخیص از گمرک این دارو بین استان ها توزیع می شود.

مدیر دارو علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه کل سهمیه استان کرمان از داروهای توزیع شده در کشور 3 درصد است، اظهار داشت: استان کرمان جزء استان های پر مصرف است و بیماران زیادی از  استان های مجاور مانند سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان برای درمان به کرمان می آیند و این امر موجب کمبود بیشتر دارو در کرمان می شود.

وی ادامه داد که علاوه بر مراجعه کنندگان از استان های دیگر این دارو در دانشگاه های علوم پزشکی رفسنجان، بم و جیرفت که مراکز انکولوژی هم هستند توزیع می شود.

حسیبی در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی برای افزایش سهمیه داروی استان کرمان شده است، گفت: ما برای افزایش داروی انسولین موفق شدیم که سهمیه استان را افزایش دهیم و برای داروهای دیگر هم با توجه به سرریز دارو در استان درخواست داده ایم،اما هنوز نتوانستیم این را اثبات کنیم که مصرف در کرمان بالا است و متاسفانه افزایش سهمیه نداشتیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما درخواست فوری به وزارت خانه فرستادیم اما زمان دقیق ترخیص اعلام نشده است.

مدیر دارو علوم پزشکی کرمان گفت: داروهای جایگزین هم برای پاکلی تاکسل وجود دارد و بر اساس دستور پزشک بیماران می توانند از آن داروها استفاده کنند.

پاکلی تاکسل یک داروی سرطانی است که در رشد سلول‌های سرطانی تداخل  ایجاد کرده و  باعث  کاهش رشد سلول‌های سرطانی  و  انتشار آنها در بدن می‌شود. این دارو برای درمان سرطان پستان، سرطان ریه و سرطان تخمدان و همچنین برای درمان سارکوم کاپوزی مرتبط با ایدز استفاده می‌شود.

مصرف پاکلی تاکسل معمولاً به صورت هر سه هفته یکبار است و اگر مصرف به هر دلیل قطع شود ، بیمار باید قبل از شروع دوباره مصرف با دکتر خود تماس بگیرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38757
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.