معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش خبر داد
شناسایی ۳ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در استان
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کرمان گفت: سه هزار مورد از ۶ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل مقطع دبستان استان شناسایی شدند و حدود ۹۰۰ نفر از سه هزار دانش آموز شناسایی شده تاکنون جذب سیستم آموزشی شدهاند.
به گزارش کرماننو به نقل از ایرنا، زحمتکش معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کرمان با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش به منظور شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده سامانه ای را طراحی کرده که اسامی تمام دانش آموزان در آن ثبت شده است اظهار داشت: حدود ۹۰۰ نفر از سه هزار دانش آموز شناسایی شده تاکنون جذب سیستم آموزشی شدهاند.
وی بیان کرد: به ازای هر یک تا ۱۰ نفر به اقتضای جمعیت شهرستانها نیروی انسانی پیگیری کننده برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل تعریف شده است.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کرمان ادامه داد: این افراد باید بازماندگان از تحصیل را شناسایی و مستندات موجود در این زمینه را در سامانه شهید محمودوند بارگذاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه ۶ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل ایرانی با دوره سنی ۶ تا ۱۱ سال هستند تصریح کرد: ۲۰ مولفه برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده تعریف شده که پیگیری کنندهها باید این موارد را احصا و مدارک منطبق با آنان را در سامانه شهید محمودوند ثبت کنند که در نهایت در وهله نخست در استان و بعد از آن در وزارتخانه تایید یا رد می شود.
زحمتکش تاکید کرد: برخی از دانش آموزان به دلایل مختلف از جمله ازدواج، اشتباه شناسنامهای، بدسرپرستی یا بی سرپرستی، شرایط استثنایی و کودک کار بودن دچار ترک تحصیل شده اند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کرمان گفت: بعد از شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل برای افرادی که مشکل مالی دارند با کمیته امداد امام خمینی (ره)، در مورد کودکان استثنایی با دانشگاه علوم پزشکی، افراد فوت شده با ثبت احوال و نیز در سایر موارد با فرمانداران و دهیاران رایزنی می شود.
وی گفت: بزودی سایر دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان نیز از طریق جست و جوی کد ملی و سامانه واریز یارانه با کمک فرمانداریها شناسایی می شوند.
زحمتکش افزود: برنامه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل شامل زمان و مقطع خاصی نیست بلکه این طرح به صورت ادامه دار به مرحله اجرا در خواهد آمد.
زحمتکش تصریح کرد: در شورای معاونان آموزش و پرورش کرمان مصوب شده ۲ پایگاه تقویت درسی دانش آموزان بازمانده از تحصیل در این استان راه اندازی و این افراد ثبت نام تا عقب ماندگی تحصیلی آنان به صورت فوق برنامه جبران شود و به چرخه آموزش برگردند.
وی با تاکید بر اینکه کتاب های درسی به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان بازمانده از تحصیل قرار میگیرد گفت: تمام تلاش آموزش و پرورش بر این است که دانش آموزان بازمانده از تحصیل جذب مدارس و سیستم آموزشی شوند.
زحمتکش بی سوادی را منشا برخی آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: طلاق، بدسرپرستی و بی سرپرستی موجب ایجاد بیشترین آسیب اجتماعی در کودکان و دانش آموزان است و به نوعی محور آسیبها در مقطع دبستان به شمار میرود که سبب ناهنجاریها و رفتارهای نادرست دانش آموز در مدرسه و اجتماع میشود.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کرمان بیان کرد: اعتیاد والدین به مواد مخدر نیز سبب ساز ناهنجاریها و آسیب های اجتماعی در دانش آموزان است و در بیشتر موارد آرامش روانی و روحی را از کودکان میگیرد.
وی تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی استان کرمان را ۴۰۰ هزار نفر معادل ۶۰ درصد کل دانش آموزان استان اعلام کرد و افزود: حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز در تمام مقاطع تحصیلی مختلف کرمان مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به حضور حدود ۱۴ هزار دانش آموز تبعه خارجی در مقطع ابتدایی استان کرمان گفت: این درحالی است که کمبود فضای آموزشی در استان کرمان بیداد میکند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش کرمان گفت: حدود ۶۰۰ مدرسه مقطع ابتدایی این استان زیر پنج دانش آموز، ۷۲ مدرسه زیر ۲ دانش آموز و ۶۳ مدرسه با وجود یک دانش آموز اداره میشود.
وی ادامه داد: اما در برخی شهرها مانند کرمان و رفسنجان کلاس های درس با بیش از ۴۰ دانش آموز فعالیت می کنند لذا در محاسبه متوسط تراکم جمعیت دانش آموزی مدارس با جمعیت اندک دانش آموز نیز محاسبه می شود که آمار دقیق و درستی به ما نمی دهد.
زحمتکش تاکید کرد: عدد سرانه تراکم سرانه دانش آموزی در کلاسهای دبستان استان کرمان بالای ۳۰ اعلام می شود در حالی که بیشتر از این مقدار است.
وی گفت: بیش از دوسوم مدارس استان کرمان به صورت چندپایه اداره میشوند یعنی یک معلم باید در چند پایه تدریس کند.