در نشست هماهنگی «جشنوارۀ ملی نان» اعلام شد:


دومین «جشنوارۀ ملی نان» از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه در پارک «مادر» کرمان برگزار می‌شود

در نشست هماهنگی «جشنوارۀ ملی نان»، با حضور شهردار کرمان، اعلام شد: «جشنوارۀ ملی نان» از ۲۴ تا ۲۷ مهرماه سال‌جاری در پارک «مادر» شهر کرمان، برگزار خواهد شد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از کرنا، تویسرکانی شهردار کرمان، دوم مهرماه، در جلسۀ هماهنگی دومین «جشنوارۀ ملی نان» که با حضور معاون فرهنگی اجتماعی، معاون خدمات‌شهری و معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار، شهردار منطقه دو کرمان و دبیر جشنوارۀ ملی نان، تشکیل شد، گفت: معتقدم این‌گونه رویدادها و همچنین برنامه‌های مناسبتی باید بیشتر توسط شهرداری برگزار شود؛ چراکه ما باوجود داشته‌های فراوان تاریخی و فرهنگی، تاکنون تلاشی که بایدوشاید برای معرفی آنها انجام نداده‌ایم.

محسن تویسرکانی، با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی ویژه برای تکریم مهمانان، خاطرنشان کرد: برگزاری «جشنواره ملی نان» در کرمان، نقش مهمی در معرفی فرهنگ و آداب‌ورسوم کرمان و همچنین جذب گردشگران به این شهر و استان خواهد داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار و مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان نیز بیان کرد: باتوجه‌به تأکید و پیگیری شهردار محترم، جلسات مداومی با آقای رستمی، دبیر جشنواره داشتیم که انصافاً زحمات زیادی برای هماهنگی امور کشیدند.

سیدمرتضی حسینی، با اشاره به تلاش برای دعوت از سفرای کشورهای مختلف و مقامات کشوری، برای حضور در این جشنواره، افزود: جشنوارۀ ملی نان، بخش‌های مختلفی ازجمله نمایشگاه پخت آیینی و هیزمی نان، نمایشگاه ماشین‌آلات و تنورهای مدرن و بخش فرهنگی دارد.

او، با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری چهار شب جشن با حضور چهره‌های کشوری در دومین جشنوارۀ ملی نان، خاطرنشان کرد: پرداختن به بازی‌ها، آواها و آیین‌های بومی و محلی مخصوص کاشت، داشت و برداشت گندم در استان‌های مختلف، از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار و مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، از انتخاب پارک «مادر» برای برگزاری دومین جشنوارۀ ملی نان، خبر داد و افزود: اصلاح و راه‌اندازی آب‌نما پارک «مادر» به کمک شهرداری منطقه دو انجام می‌شود؛ تجهیز و افزایش سرویس‌های بهداشتی با همکاری معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهرداری و اصلاح فضای سبز و روشنایی پارک، دسترسی به آب آشامیدنی، استقرار نیروهای نظافتی و همچنین نیروها و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی نیز توسط معاونت خدمات‌شهری شهرداری انجام خواهد شد.

حسینی، با اشاره به برنامه‌ریزی برای برپایی ۲۰۰ غرفه در جشنوارۀ ملی نان، بر لزوم تأمین پارکینگ و پوشش خبری مناسب این رویداد، تأکید کرد.

دبیر جشنوارۀ ملی نان نیز، در این جلسه با اشاره به اینکه نخستین جشنواره ملی نان سال گذشته با حضور ۲۱ استان طی چهار روز در کرمان برگزار شد، افزود: امسال برای دعوت از همۀ استان‌ها برنامه‌ریزی کردیم و به همین منظور، سفرهای استانی خود را از ماه‌های گذشته شروع کردیم و با ادارۀ میراث‌فرهنگی، اداره غله و اتاق اصناف در استان‌های مختلف ارتباط گرفتیم و جلساتی در خصوص نان‌های سرزمینی و آیینی آنها داشتیم.

حمیدرضا رستمی، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که میزبان همۀ اقوام در این دوره از جشنواره باشیم تا بتوانیم «جشنواره ملی نان» را به اسم کرمان در تقویم میراث‌فرهنگی کشور ثبت کنیم.

او با اشاره به اینکه سال گذشته از هشت شهرستان استان در جشنوارۀ ملی نان شرکت کردند، افزود: امسال سعی کردیم تمام شهرستان‌ها را دعوت کنیم تا آیین‌هایی را که در حوزۀ نان دارند، به تصویر بکشند.

دبیر اجرایی دومین «جشنوارۀ ملی نان» با بیان اینکه پارسال ۱۲۰ نوع نان در جشنواره عرضه شد و امسال ۲۰۰ نوع نان را خواهیم داشت، ادامه داد: با برگزاری جشنوارۀ ملی نان در سه بخش «احیای نان‌های سرزمینی و آیینی»، «احیای نان کامل» و «آیین‌های مرتبط با نان و گندم»، تلاش داریم اقوام مختلف را حول موضوع نان، گرد هم آوریم.

رستمی، خاطرنشان کرد: جلساتی با سازمان صداوسیما داشتیم و قرار شد این رویداد ازطریق شبکه‌های مختلف سیما به‌ویژه شبکه دو، به‌صورت زنده پوشش داده شود و از این طریق می‌توانیم نام کرمان و جاذبه‌های آن را مطرح کنیم.

او، با اشاره به اینکه مسئله کیفیت نان یکی از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر کرمان است، افزود: قرار است امسال از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که در راستای نان کامل در کشور تصمیم می‌گیرند، دعوت کنیم و دست‌اندرکاران این جریان در جشنواره حضور پیدا کنند.

دبیر اجرایی «جشنوارۀ ملی نان» یادآور شد: یکی از اهداف ما از برگزاری این جشنواره، پرداختن به موضوع نان و نانوا از جنبۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ارتقای جایگاه نانوایان است که نقش مهمی در بهبود کیفیت نان دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=122097
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.