دکتر حمیده چوبک باستان‌شناس خبرداد:


کشف بقایای کارگاه­های صنعتگری از اوایل دورۀ اسلامی در شهر قدیم جیرفت

به گزارش کرمان‌نو، با متوقف‌شدن عملیات تسطیح به‌منظورساخت شهرک جدید در عرصۀ محوطۀ باستانی شهر قدیم جیرفت، گمانه‌زنی‌هایی باستان‌شناسی با سرپرستی دکترحمیده چوبک در این منطقه صورت گرفت.
با انجام گمانه‌زنی­‌های باستان‌شناسانه، زوایای جدیدی از تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران در قرون اولیه اسلامی در این شهر باستانی روشن شد.

حمیده چوبک، رئیس پیشین پژوهشکده باستان­شناسی که دو دهۀ قبل شش فصل کاوش در این محوطۀ تاریخی را سرپرستی کرده است، پیش‌تر بخش­هایی از فضاهای عام‌المنفعه چون مسجد، بازار، میدان و گورستان تاریخی این شهر را مورد کاوش قرار داده و نمایان ساخته بود.

چوبک، معتقد است که شهر قدیم جیرفت با دارابودن عناصر و ویژگی­های شهری شامل شبکۀ آبرسانی منسجم (شامل قنات­ها، آبراهه­ها و عناصر تقسیم و توزیع از جمله حوضچه‌ها و تنبوشه­‌های سفالی و غیره)، مسجد، بخش­های مسکونی و تجاری، میدان و میدانچه، آسیاب، گرمابه، کارگاه­های صنعتی، معابر و گذرگاه­ها، دروازه‌های چهارگانه یکی از محوطه‌های تاریخی حائز اهمیت است که امروزه در زیر خاک مدفون شده و این شهر طبق منابع تاریخی و شواهد باستان‌شناختی شامل بخش­های مختلف اعم از دارالاماره، شارستان و ربض بوده است.

 در پی توقف عملیات شهرک‌سازی در این محوطۀ باستانی که با دستور دادستان جیرفت صورت گرفت، این باستان­شناس با گمانه‌زنی در نقاطی از این محوطه، دستاوردهای جدید و حائز اهمیتی را در زمینۀ شناخت بخش­های مختلف این شهر باستانی به دست آورده است. 

 

گرچه شروع فصل گرما، نبود بودجه کافی و امکانات مرمتی و حفاظتی و اضطراری بودن کاوش، ادامۀ پژوهش در این بخش را برای چند ماه به تعویق میاندازد، اما نتایج به‌دست‌آمده از گمانه‌زنی در این فصل، اهمیت ادامه کاوش را در این محوطه دوچندان کرده است.

حمیده چوبک معتقد است، در واقع یکی از مهم­ترین بخش­های محوطۀ شهر قدیم جیرفت، بخشی است که کارگاه­های صنعتگری تولیدات بومی از جمله شیشه‌گری، فلز گریی، سفالگری و دیگر صنایع در آن قرار داشته است. 

او در اظهارات خود ابراز کرد: انتظار می‌رود با تداوم و تمرکز کاوش‌های آینده در این بخش اطلاعات باستان­شناختی ارزشمندی از این شهر تاریخی به دست خواهد آمد که روند جهانی‌شدن و تبدیل آن به یک سایت – موزه را تسریع خواهد بخشید. 

گفتنی است که این بخش از محوطه قرار بود برای عملیات ساخت شهرک جدید از بین برود، اما پیرو شکایت اداره میراث فرهنگی و مداخله دادستان جیرفت عملیات تسطیح متوقف گردید و دقیقاً در میانۀ این بخش در گمانۀ کاوش بقایای کارگاه­های صنعتگری نمایان گردید.

 لازم به ذکر است که به گفته دکتر مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جیرفت یکی از ۲۰ مکان کشور است که در چارچوب «طرح جامع گردشگری» با عطف نظر به محوطه‌های باستان­شناختی برای برنامه‌ریزی‌های آینده موردتوجه قرار دارد و تداوم کاوش و ساماندهی محوطه و شهر کهن جیرفت گامی در این راستا نیز خواهد بود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=118823
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.