از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضوریشدن مدارس، مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمان در گمانهزنیهایی افزایش آمار ثبتنام دانشآموزان در مدرسههای این استان را برابر کاهش بازماندگان از تحصیل دانسته بود.
اما طولی نکشید که سه ماه بعد معاون آموزش ابتدایی اداره کل این استان اعلام کرد که بیش از ششهزار دانشآموز در مقطع ابتدایی از تحصیل بازماندهاند.
همزمان مرکز پژوهشهای مجلس نیز در گزارشی از بررسی روند ترک تحصیل دانشآموزان، کرمان را پنجمین استان با بیشترین تعداد ترک تحصیل در طول سال تحصیلی گذشته معرفی کرد.
در همین بین معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از اجرای طرح شناسایی کودکان شش تا یازده سالۀ بازمانده از تحصیل در قالب طرحی بهنام «شهید محمودوند» خبر داد.
حالا پس از گذشت فقط چهار ماه، طاهره زحمتکش، معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش کرمان از شناسایی ۳ هزار دانشآموز ابتدایی خبر داده است.
او همچنین از بازگشت حدود ۹۰۰ نفر از سههزار دانشآموز شناساییشده به مدارس گزارش داد.
این عدد بهمعنای آن است که هنوز دو هزار و ۱۰۰ دانشآموز در کلاسهای درس حضور ندارند.
مرکز پژوهشهای مجلس پیش از این در گزارش بررسی روند ترک و بازماندگی از تحصیل اشاره کرده بود که نرخ جذب کودکان بازمانده از تحصیل در برابر تعداد بالای ترک تحصیل سالانه بین ۲۷۰ تا ۳۴۷ هزار نفر، آنقدر ناچیز است که باعث شده روند بازماندگی از تحصیل در نظام آموزشوپروش تا سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ صعودی شده باشد.زحمتکش در توضیح دلایل بازماندگی از تحصیل کودکان گفت که بعضی از دانشآموزان بهدلیل ازدواج و کار ترک تحصیل میکنند. تعداد دیگری هم بهدلایلی چون اشتباه شناسنامهای، بدسرپرستی یا بیسرپرستی و شرایط استثنایی مجبور به ترک تحصیل میشوند.
پژوهشی در سال ۹۶ نیز که علل و موانع جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل را در روستاها بررسی کرده بود، این موضوع را تأیید میکند که معیشت و وضعیت اقتصادی خانواده مهمترین علت ترک تحصیل و بازنگشتن به مدرسه است.