اولین جشنواره پسته ابارق بم به عنوان رویدادی اثربخش برگزار شد

اولین جشنواره پسته ابارق از توابع بخش دهبکری شهرستان بم به میزبانی روستای ابارق به عنوان رویدادی اثربخش برگزار شد و خارج شدن از خام فروشی پسته و رفتن به سمت فرآوری آن یکی از دستاوردهای این جشنواره محسوب می‌شود. محور اصلی در این جشنواره «معرفی فرصت های سرمایه گذاری» ،«معرفی زنجیره ارزش صنعت پسته» و «توسعه گردشگری» هدفگذاری شده بود.

به گزارش کرمان‌نو، پسته شهرستان بم در منطقه دهستان ابارق و تهرود از توابع بخش دهبکری این شهرستان در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت می شود که این محصول به کشورهای چین، هند، آسیا میانه و کشور‌های اروپایی صادر می شود.

نگاه سنتی به محصول با شکست مواجه است

امیر حسن زاده ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان روز جمعه با حضور در جشنواره پسته در ابارق بم اظهارداشت: پسته جزو صادرات غیرنفتی  استان کرمان قرار دارد و در دنیا کشورهای دیگری مانند امریکا ، قزاقستان ، اسپانیا و … شروع به هدف گذاری برای کاشت این محصول کرده اند و ما اگر بخواهیم با مدل قدیم و گذشته کارهایمان را انجام دهیم در بازار پسته حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: در کشاورزی مهمترین بحثی که باید دنبال کنیم صادرات محصول است و تا زمانی که فکر کنیم پسته باید با گونی از منطقه خارج شود کمکی به مردم منطقه نمی شود و باید این نگاه سنتی را از ذهن ها و کشاورزی خارج کنیم .

حسن زاده گفت: نگاه سنتی به محصول با شکست مواجه است چراکه ارزش افزوده واقعی در صادرات ایجاد می شود و این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود ، تولید پسته کشور ما سالانه ۲۰۰ هزار تُن در سال است که ۱۰۰ هزار تُن آن متعلق به استان کرمان است.

وی افزود: باید مزیت نسبی پسته ایران را نسبت به پسته های بقیه کشورها پیدا کنیم ، مغز پسته خام ایران خوشمزه تر از پسته های کشورهای دیگر است و باید تازه خوری را بیشتر کنیم و در مغز پسته نیز شرکت های دانش بنیان خوبی در حال فعالیت هستند و صادرات خوبی به اروپا انجام می دهند.

اداره پسته در وزارت جهاد راه اندازی شود

معاون اقتصادی استانداری کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه کشور پسته خیزی هستیم اما ساختاری در وزارت جهاد به نام اداره پسته وجود ندارد و در این خصوص حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان های شرقی استان کرمان می تواند کمک کند تا مطالعات لازم صورت بگیرد و با راه اندازی اداره پسته کمک حال کشاورزان باشد .

وی توضیح داد: بم تنها برای کل ایران کافی است زیرا گردشگری ،کشاورزی و صنعتی سه مولفه مهم که در اقتصاد استان نقش دارند هر سه مولفه در بم وجود دارند اما متاسفانه معرفی نشده اند که با برگزاری جشنواره های متعدد با محوریت ارگ قدیم و حضور سفیران باعث شناسایی بیشتر این مولفه ها می شود.

حسن زاده با اشاره به گرمای بی سابقه و قطعی برق که باعث شد به محصول کشاورزان خسارت وارد شود تصریح کرد: تنها راه نجات کشاورزان استفاده از انرژی خورشیدی است و این رویه در دنیا هم مورد استفاده قرار گرفته است که با سرمایه گذاری در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر مشکلات کشاورزان نیز کمتر می شود.

جوسازی نامناسب در منطقه سرمایه گذاران را دلسرد می کند

در ادامه حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان های بم، نرماشیر، فهرج، ریگان و گُنبکی گفت: بخش دهبکری ظرفیت های بسیار خوبی دارد که یکی از این ظرفیت ها در بخش کشاورزی محصول پسته است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: در گردشگری و معدن نیز در بخش دهبکری کارهای خوبی صورت گرفته است که متاسفانه در بخش معدن برخی از افرادی که دانش کافی نداشتند ادامه سرمایه گذاری در معدن و ایجاد کارخانه روی در این منطقه را با جوسازی نامناسب و دلسردی ایجاد شده برای سرمایه گذار از دست دادیم و ظرفیت خوبی را ابارق و بم از دست داد.

حجت الاسلام غضنفرآبادی اظهارداشت: این جشنواره آغازی برای شناساندن منطقه است زیرا بیشتر افراد حتی در استان کرمان نمی دانستند که در بخش دهبکری و روستاهای تهرود و ابارق پسته مرغوب برداشت می شود .

نماینده مردم در مجلس گفت: استفاده بهینه از آب موضوعی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا حتما در آینده با مشکلات جدی تری در حوزه آب روبرو می شویم و باید کار کارشناسی در این موضوع صورت بگیرد.

کشاورزان در استفاده از انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند

محمد برزنگ فرماندار شهرستان بم نیز گفت: شهرستان بم از بسیاری جهات رکورددار است و با وجود اقلیم های مختلف به عنوان یک شهر تاریخی و ثبت آثار جهانی در سطح استان کرمان رتبه اول را دارد .

وی افزود: ۲ مشکل اصلی شهرستان بم به خصوص ابارق و تهرود را تهدید می کند که یکی خشکسالی است که تنها مختص این منطقه نیست و مشکل دیگر با توجه به ناترازی برق محصول پسته و نخیلات در شهرستان بم و شرق استان کرمان آسیب دیدند.

برزنگ ادامه داد: طرحی که در دولت وجود دارد و در شهرستان بم نیز شروع شده استفاده از انرژی تجدیدپذیر است که باید هر موتورپمپ در بحث استفاده از انرژی تجدیدپذیر سرمایه گذاری کند.

فرماندار بم اظهارداشت: با سرمایه گذاری با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال برای هر موتورپمپ می توان برق تضمینی تولید کرد و دولت نیز به صورت تضمینی این برق را خریداری می کند.

وی تصریح کرد: با سرمایه گذاری در بحث انرژی های تجدیدپذیر دیگر مشکلات کشاورزی کمتر می شود.

photo13484481423
حامد بدرآبادی رئیس نمایندگی اتاق بازرگانی شرق استان کرمان

 

محدودیت منابع آبی امکان افزایش سطح باغات را نمی دهد

حامد بدرآبادی رئیس نمایندگی اتاق بازرگانی شرق استان کرمان نیز در این جشنواره اظهارداشت: هدف اصلی این جشنواره می تواند بالابردن بهره بری پسته در منطقه دهبکری بم و پسته ابارق باشد زیرا به دلیل مشکلات و محدودیت ها توانایی افزایش سطوح باغات را نداریم و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم بالا بردن بهره بری با آب موجود است

وی اضافه کرد: برخی از ظرفیت های موجود پسته در این منطقه اطلاع ندارند و اتاق بازرگانی شرق استان کرمان سعی کرده کمکی کوچک به برگزاری این جشنواره داشته باشد.

وی افزود: مشکلاتی که دهیاران و کشاورزان منطقه درخصوص پسته ابارق مطرح کردند بخش عمده ای از آن درخصوص بحث داشت محصول و استفاده از سموم و کودهای مناسب ، فروش و بازاریابی و بازرگانی محصول بود که در هر دو مسیله با ارتباطی که بوجود آمده و با برگزاری این جشنواره اتاق بازرگانی شرق و فعالان پسته منطقه سعی می شود کلاس های ترویجی برگزار نماید.

بدرآبادی عنوان کرد: معضل اصلی ما در کشاورزی شرق تنش های آبی و کمبود آب است که متاسفانه قطعی و خاموشی برق نیز در کاهش برداشت محصول مزید بر علت شد.

تگرگ و سرخشکیدگی باغات پسته، تولید را کاهش داده است

محمدعلی معقول رئیس جهاد کشاورزی بم نیز گفت: دهستان ابارق شامل روستاهای تهرود، ابارق، سروستان ، پشت قلعه ، اَغچه و دَکفن جزو مناطق پسته خیر شهرستان بم هستند که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت پسته دارند و از این میزان ۵۰۰ هکتار آن غیربارور است و به طور میانگین سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو در هکتار پسته برداشت می شود.

وی افزود: ۶ رقم پسته در دهستان ابارق کشت می شود ارقامی مانند ابارقی ،کله قوجی، اوحدی، اکبری، احمداقایی و … اما رقم ابارقی با توجه به سازگاری در منطقه درجه کیفیت بهتری دارد و امیدواریم سال های آینده با کارهای ترویجی در منطقه و آموزش بیشتر به کشاروزان بتوانیم کیفیت محصول را افزایش دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی بم گفت: سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ تُن پسته برداشت کردیم اما بعد از برداشت پسته دهستان ابارق دستخوش یکسری حوادث مانند سرخشکیدگی باغات پسته و تگرگ شد که همین امر سطح تولید را کمتر کرد و پیش بینی می شود امسال هزار و ۵۰۰ تُن پسته برداشت داشته باشیم.

معقول عنوان کرد: پیگیر خسارت وارده از طریق مراجع ذی صلاح به کشاورزان هستیم و به دنبال افزایش بهره وری در باغات پسته و بهبود استفاده از منابع آبی موجود هستیم تا در سطح هکتار میزان تولید را افزایش دهیم و کیفیت محصول را بالاتر ببریم.

وی افزود: به دلیل محدودیت منابع آبی امکان افزایش سطح زیرکشت پسته در این منطقه وجود ندارد و بیشتر افزایش تولید در هکتار را در دستور کار قرار داریم.

لازم به ذکر است برپایی نمایشگاه با ۱۴ غرفه صنایع دستی، نمایشگاه سوغات و عرضه محصولات باغی و لبنی بخش دهبکری و اجرای برنامه های شاد و آئینی و فرهنگی از دیگر رویدادهای این جشنواره بود.

به گزارش کرمان‌نو،‌ در این جشنواره از کشاورزان فعال پسته دهستان ابارق با اهدای لوح تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121582
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.