رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب‌کرمان در روز ملی خرما مطرح کرد:


ضرورت توسعه باغات خرما از طریق “کشت‌بافت”

به گزارش‌کرمان‌نو، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان در نشستی که به مناسبت روز ملی خرما برگزار شده بود یکی از چالش‌های احداث و توسعه باغات خرما بالاخص در رقم کلوته که بومی منطقه است را نبود نهال و پاجوش عنوان کرد و گفت: کشت بافت در ارقامی از خرما که دسترسی به پاجوش آنها به‌صورت محدود است می‌تواند راهگشای توسعه باغات باشد.

احمد آیین با بیان اینکه برنامه مرکز تحقیقات کشاورزی توسعه همه‌جانبه مسائل مرتبط با خرما است، افزود: توسعه باغات خرما باید با ارقام بومی صورت گیرد؛ چراکه در سال‌های آتی در بعضی مناطق با توسعه برخی باغات مثل مرکبات چالش داریم و ناچار بایستی به سمت توسعه باغات خرما در این مناطق برویم، در همین راستا در دو مقوله تحقیقات و آموزش برنامه‌های جامعی صورت گرفت که یکی از موفق‌ترین آنها مدیریت آفت سرخرطومی حنایی خرما است که این مورد با کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و همکاری با نهادهای اجرایی مانند سازمان جهاد کشاورزی و استفاده از علوم دانش‌بنیان به نتایج مثبتی دست‌یافت.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان گفت: در حوزه تنوع‌بخشی به ارقام، برنامه کشت بافت خرما کلید خورد و این برنامه برای رقم مجول و کلوته در دست اجراست که در سال‌های آینده به تولید انبوه در این دو رقم می‌رسیم.

او مزیت نهال‌های کشت بافتی نسبت به دیگر روش‌های تکثیر را مدت‌زمان انتظار برای ثمردهی عنوان کرد و افزود: مسئله یکنواختی در این نوع کشت هم مهم است و از طرفی مقاومت و بردباری این ارقام نسبت به شرایط منطقه هم مدنظر قرار می‌گیرد.
احمد آیین در ادامه اظهار داشت: بیش از یک دهه است که در کشور دررابطه‌با کشت بافت خرما کار شروع شده است؛ اما سخت‌ترین نوع کشت بافت در گیاهان مربوط به خرما است، ریزه‌کاری‌های خاص خود را داشته و هر رقم شیوه‌نامه مخصوصی دارد، این یعنی اینکه کشت بافت رقم مجول را نمی‌توان برای رقم دیگر مثلاً کلوته به کار برد و این موضوع کشت بافت را زمان بر و تخصصی می‌کند؛ اما به طور مثال در مرکبات این کار ساده است چرا که بسته به رقم، نوع کشت بافت فرق نمی‌کند.
احمد آیین گفت: کشت بافت خرمای مجول که رقمی خارجی است، پروتکل و شیوه‌نامه آن در دسترس است و در بخش خصوصی در کشور در حال تولید است. اما باتوجه‌به اینکه خرمای کلوته چند سالی است که در منطقه جایگاه اقتصادی و صادراتی پیدا کرده، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی از چند سال قبل تأمین منابع مالی کشت بافت این رقم خرما را در اولویت قرارداد.
آیین با عنوان این مطلب که در مرحله بعد از کشت بافت رقم کلوته، کشت بافت رقم مرداسنگ به‌عنوان یک رقم برتر بومی در برنامه قرار دارد بیان کرد: در سفر آیت‌الله رئیسی این تأمین مالی انجام گرفت و کار به‌صورت مشترک با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی باهدف دستیابی به شیوه‌نامه کشت بافت خرمای کلوته شروع شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: برای تکثیر انبوه و تأمین چند ۱۰ هزار نهال کشت بافتی خرمای کلوته نیاز به یک آزمایشگاه بسیار مجهز داریم که در اولین فرصت و کمتر از یک ماه دیگر این آزمایشگاه افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.
او ابراز امیدواری کرد: در فاز دوم با دستیابی به این شیوه‌نامه تکثیر رقم کلوته از طریق کشت بافت که حدود یک تا یک و نیم‌سال طول می‌کشد، برنامه تکثیر این رقم را پیش می‌بریم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در کنار توسعه و تولید انبوه رقم کلوته در رقم خرمای مجول هم این هدف را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: با اتمام تجهیز آزمایشگاه در فاصله زمانی که شیوه‌نامه کشت بافت رقم خرمای کلوته در دسترس قرار می‌گیرد به ارائه نهال‌های کشت بافت خرمای رقم مجول می‌پردازیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121849
1 نظر
  1. دبیرخانه کارگروه خرما تراپی می گوید

    برای اولین بار در ایران dats teraphy خرمادرمانی مطرح شد.

    به گزارش روابط عمومی موسسه بین المللی آرارتکاوران ویرا ، دکتر حجت بقایی مشاور تحقیق و توسعه و دبیر گروه بین المللی گردشگری علمی،فرهنگی در ایران طراح و دبیر کارگروه اجرای خرمادرمانی گفت : با توجه به پتانسیلهای موجود در منطقه جنوب مدتی است روی طرح خرمادرمانی در حال تحقیق و پژوهش هستم ، بعد از نهایی شدن طرح با مشورت اساتید در حوزه های مختلف این طرح به صورت یک کار عملیاتی قابل اجراست .

    و در صورت فراهم شدن شرایط اجرایی خواهد شد.

    البته از برخی شهرهای جهان برای عملیاتی کردن طرح پیشنهاداتی دریافت کرده ام ولی هدفم این است که این طرح اولین بار در ایران اجرایی شود.

    دکتر بقایی گفت : اغلب افراد هر سال یک بار خرما درمانی نیاز دارند .

    این مورد از سه روز الی پنج روز بسته به نیاز بدن فرد و نظر پزشک مشاور انجام می پذیرد . از فواید خرمادرمانی برای افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد . خرمادرمانی انرژی‌ افراد را بالا می برد ، دستگاه گوارش را یک سرویس کامل می کند به این صورت که : دستگاه گوارش را بهبود می بخشد . عملکرد روده‌ها را بهتر می کند . یبوست را تا مدتها درمان می کند، در تقویت سلامت پوست و مو بسیار اثر گذار است . با توجه به امواج فراوانی که در اطراف ما وجود دارند ، خرمادرمانی باعث تعادل الکترولیتی بدن می شود ، موجب سلامت استخوان‌ها می گردد ، برای جلوگیری از پوکی استخوان فوق العاده مفید است ، عملکرد قلب و عروق را بهتر می کند ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، عملکرد سلول‌ها را افزایش می دهد ، خطر بروز بیماری‌های قلبی را تا حد قابل توجهی کم می کند ، ضد سرطان است ، سیستم عصبی را تقویت می کند ، برای رفع آلزایمر بسیار مفید است ، در سلامت جنسی افراد تاثیر به سزایی دارد ، در کنترل قند خون و فشارخون ما را یاری می کند ، در با نوان محترمه برای کاهش دردهای قاعدگی بسیار مفید است ، در درمان فقر آهن و کم‌خونی فوق العاده موثر است ، برای بانوانی که نزدیک زایمانشان است با صلاحدید پزشک معالج می تواند در آسان زایی موثر باشد .

    وی با تشکر از اساتید همراهش گفت : در اینجا لازم می دانم از حمایتهای تمامی اساتیدم در این پروژه که بخش بسیار کوچکی از پروژه ملی گردشگری سلامت است ، تشکر می کنم . اساتیدم در مجمع نخبگان ، در شبکه مخترعین ، در کانون اساتید دانشگاه ، در انجمنهای گردشگری سلامت ، در کانون مشاورین شرکتهای دانش بنیان و … واقعا به من انگیزه برای بودن در امر پژوهش می دهند و اگر نبود حمایت ایشان فرصت خودنمایی برای امثال من با شرایط وجود امکان نداشت .

    دکتر بقایی در خاتمه اظهار امیدواری کرد تا بتواند از این طرح برای جذب گردشگران سلامت به استانهای جنوبی استفاده نماید ، و در پویایی صنعت جنوب خصوصا در بخش تخصصی خرما نقشی کوچک داشته باشد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.