امرالله ارجمند، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان در گفتوگو با خبرنگار کرماننو با اشاره به اینکه سرعت بخشی به طرحهای صنایع کشاورزی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان است، اظهار کرد: نخستین جلسه هماهنگی دستگاههای دولتی و خصوصی درگیر در هر دو فرآیند اداری و اجرایی پیشبرد اصولی و ضابطهمند طرحهای صنعتی بخش کشاورزی با حضور نمایندگان این دستگاهها (مدیریت صنایع سازمان کشاورزی، معاونت غذا و دارو، اداره کل دامپزشکی، اداره کل محیطزیست، شرکت شهرکهای صنعتی و سازمان نظام مهندسی ساختمان) در محل سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.
ارجمند با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه تعاملات و هماهنگیهای لازم جهت پیشبرد روان، شفاف، اصولی و ضابطهمند مراحل فرآیند مذکور و کیفیت بخشی خدمات مورد ارائه است، افزود: این جلسه استثنائاً با دستگاه هایی برگزار شد که هم در فرآیند اداری و هم در فرآیند اجرایی نقش دارند.وی افزود: یکی دیگر از اهداف ما از برگزاری این جلسه این بود که همه چیز را از همان ابتدا مشخص و تعیین کنیم به طوری که هر نهادی از همان ابتدا وظایفش را در حوزه تخصصی خودش به صورت اصولی انجام داده و بموقع هم نظارت هایش را اعمال نماید.
ارجمند با اشاره به اینکه یک طرح صنعتی کشاورزی مضاف بر تجهیزات و سطح تکنولوژی مورد نظر و ضوابط ساخت و ساز با یکسری الزامات خاص بهداشتی، ایمنی، محیط زیستی، غذایی و اقتصادی مواجه است و همین مولفههاست که ساختار و شمای آن طرح را تعیین میکند، افزود: یکی از مواردی که در این خصوص باید توجه داشته باشیم این است که یک طرح صنعتی کشاورزی در نخستین مرحله طراحی بایستی توسط مشاوران و طراحان صنعت غذایی فرمت بندی و در نهایت در تعامل با با ترتیبات مناسبی با عوامل طراحی حوزه ساختمانی، نقشه های معماری و نقشه پلان های تاسیسات آن تهیه گردد و در مرحله اجرا هم توسط عوامل ذیصلاح حوزه ساخت و ساز و صنایع کشاورزی مورد اجرا قرار گیرد.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان در ادامه افزود: اگر در همان مراحل اولیه طرح، دستگاه های محیط زیست و غذا و دارو، نقشه پلان های مربوط به حوزه کاری خود را رویت و کنترل نموده و در فرآیند اجرایی این طرح ها هم به زمان بازدیدها و بررسی های لازم را انجام داده و اصلاحیات احتمالی لازم اعمال شود ، مشکلات و موانع بسیار کمتری در صدور یا تمدید پروانه های بهره برداری و سایر گواهی های مورد تقاضای صاحبان صنایع ایجاد خواهد شد.
ارجمند تصریح کرد: در حال حاضر معضلی که در این خصوص داریم این است که در فرآیند اجرا، با اتمام کار و احداث سازه ها و تاسیسات می خواهیم پروانه بهرهبرداری صادر کنیم و از محیط زیست و نهاد نظارت بر غذا و دارو یا دیگر نهادهای مربوطه میخواهیم اعلام نظر کنند که آنها نیز نظر و الزاماتشان را اعلام میکنند و در بیشتر مواقع با وضعیت واحد احداث شده همخوانی ندارد به طوری که زمانی که قرار است پروانه بهرهبرداری برای واحدی صادر شود و یا در برخی موارد تمدید شود، جهاد کشاورزی با موانع و معذوریت هایی مواجه است.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان در ادامه افزود: یکی از عمدهترین مشکلات ما این است که در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که به صورت آشفته و ناهماهنگ و بدون ترتیبات لازم، مراحل پیشبرد طرح ها در حال انجام است و یک درهمتنیدگی در کارها دیده میشود . وی در ادامه تصریح کرد: به شخصه اعتقاد دارم آسیب هایی زیادی که ما در حوزه طرح های صنعتی کشاورزی جنوب کرمان با آن مواجه هستیم ، از ناهماهنگی و ناپیوستگی میان پروسهها و خدمات و فعالیت های مورد جریان است و بعضا به دست افتادن مراحل اجرایی طرح ها به دست افراد ناکارآمد و فاقد تخصص های لازم با خودسلیقگی هایی از عوامل درگیر در طرح ها، مشکل را شدت بخشیده است . مضاف بر ان، تداخل وظایف و موازی کاری هایی بین دو دستگاه متولی صنعت، مشکلات را مضاعف نموده است.
ارجمند با بیان اینکه در سال 82 با وجود آنکه حوزه نظارتی و عملیاتی وزارت صنایع و معادن با وزارت جهادکشاورزی مشخص شده و تفکیک وظایف میان این دو وزارت خانه با مرز 50 کارگر مستقیم در دوره فعالیت واحدهای صنعتی تعیین گردیده است، افزودند: اما همچنان ابهامات و بعضا تداخلهایی ادامه داشته است تا اینکه در سال ۹۱ مجلس، قانون تمرکز اختیارات وزارت جهاد کشاورزی (قانون انتزاع) را وضع میکند که متعاقب آن در سالهای ۹۲-۹۳ هم با مصوبات هیات دولت و توافق دو وزیر مربوطه، وظایف و حیطه های کاری، شفاف به صورت شفاف تر به دستگاه های استانی ابلاغ می گردد که در جریان آن کدهای زیرمجموعه جهاد کشاورزی هم مشخص و ابلاغ میشود.اما متاسفانه با وجود همه این روند شفاف و قانون مند مرکز با عقبه و سابقه طولانی ، در استانها هنوز هم این تداخل و موازیکاری ها وجود دارد که موجبات آسیبهایی به بخش صنایع کشاورزی گردیده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز با وجود محدودیت ها و ممنوعیت های مرکز، این تداخل وظایف و امور، استمرار دارد.این مقام مسوول تاکید کرد: سازمان صنایع و معادن و جهاد کشاورزی دو حوزه کار مشخص دارند و کدهای آیسیک ما نیز مشخص و به دستگاه ابلاغ شده است از این رو به سازمان صنایع و معادن نیز کدهای آیسیک در حوزه وظایف جهاد کشاورزی اعلام شده است و همچنین مقرر گردیده است که مجوزهای صادره قبلی سازمان صنایع در حوزه کشاورزی بایستی با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و تسویه از سازمان صنایع تعیین تکلیف گردد، به طوری که مجوزهایی که از سوی سازمان صنایع و معادن صادر شده با هماهنگی آن سازمان لغو شوند و به جای آن مجوز صنایع جهاد کشاورزی جایگزین گردد.
ارجمند تصریح کرد: وضعیت دریافت مجوز و فرآیند اجرایی طرح های صنعتی در شهرک های صنعتی جنوب کرمان با وضعیت مناسب و مطلوب مورد انتظار فاصله دارد و هماهنگی های لازم بین دستگاههای متولی و مرتبط نظارتی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: باید کل فرایند پیشبرد طرح ها به خصوص در نواحی و شهرک های صنعتی شفاف و ضابطه مند تر گردیده و روند پیشبرد امور هم تسهیل تر و روان تر گردیده و با ترتیبات مناسبی صورت گیرد تا ضایعات بیشتری را در آینده مواجه نباشیم.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان افزود: شواهدی داریم که در برخی شهرکهای صنعتی در جنوب کرمان، نقل و انتقالات و تغییر کاربریهایی وجود دارد که بعضا مدیریت شرکت شهرک ها و دستگاه های متولی و صادر کننده مجوز ها در جریان قرار نمی گیرند این در حالی است که هر گونه فعالیت و اقدامی در این خصوص بایستی با هماهنگی مدیریت شهرکها و دستگاه صادر کننده مجوز ها صورت بگیرد که چنین وضعیتی حاکم نیست.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه هر طرح صنعتی بایستی یک شناسنامه واحد داشته باشد، تصریح کرد: یک واحد مسکونی کوچک با مجوزها و حساسیت های کمتر و سطح سرمایه گذاری غیر قابل قیاس با واحد صنعتی ، شناسنامه دار است و کلیه مجوزها و محدودیت ها و تصمیمات در آن با ترتیبات مورد اجرا قید می گردد، در حالی که یک واحد صنعتی با مصرف منابع و سرمایه های غیر قابل قیاس ، هیچ شناسنامه واحدی ندارد که همه مجوزها یا قراردادها و تصمیمات دستگاه های متولی اصلی در آن گنجانده شود .