با توجه به کاهش ۶۰ درصدی سوخت حوزه کشاورزی جنوب کرمان، کشاورزان برای شروع کشت تابستانه با مشکل روبرو هستند


کشاورزی قربانیِ محدودیت‌ توزیع سوخت

یکی از مشکلات عمده کشور موضوع قاچاق سوخت است. این مشکل در مناطق مرزی نمود بیشتری دارد. اولویت دولتمردان برای عبور از آن ابلاغ قوانین پیشگیرانه و وضع محدودیت است. در زمان اجرای این قوانین هم به دلیل ضعف در زیرساخت و نبود بانک اطلاعاتی دقیق تعدادی مصرف‌کنندگان واقعی نیز دچار مشکل می‌شوند. در اقدامات مرحله‌ای ستاد مبارزه با قاچاق سوخت چندی قبل خبر از ساماندهی سهمیه سوخت و نحوه مصرف آن در بخش کشاورزی به گوش رسید. در این طرح میزان سوخت با جمع‌آوری اطلاعات از هر منطقه، تعداد ماشین‌آلات فعال کشاورزی و سطوح کشت شده میزان به‌صورت هدفمند سهمیه‌بندی و مشخص شد. اما در زمان اجرا کشاورزان با کاهش غیرقابل‌انتظار سهمیه سوخت روبرو شدند.

به گزارش کرمان‌نو، جنوب کرمان منطقه‌ای است که به دلیل هم‌جواری با سیستان بلوچستان و نزدیک بودن به مرزهای جنوبی قاچاق سوخت در آن پر رنگ دیده می‌شود.

 کشاورزی در این منطقه رونق دارد و زندگی اکثریت مردم به کشاورزی گره‌خورده است. هر تصمیمی در این حوزه مستقیماً بر اقتصاد خانوارهای آن که وابستگی زیادی به کشاورزی دارد، تأثیر می‌گذارد.

تصمیمی برای اصلاح سهمیه سوخت

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه حدود بهمن سال ۱۴۰۲ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به مسئله تأمین سوخت حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی ورود کرد می‌گوید: این ستاد بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از وزارتخانه برای هر استان بر اساس محاسباتی که انجام دادند سهمیه‌ای در نظر گرفتند.

پیمان نامور توضیح داد: این سهمیه اواخر بهمن تا اوایل اسفند به مراکز استان‌ها اعلام شد که همان زمان وقتی از میزان تخصیص سهمیه مطلع شدیم، اعتراض کردیم.

 

کاهش سهمیه بیشتر از نصف نسبت به قبل

 معاون سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: اعتراض کردیم چرا که میزان سهمیه جنوب کرمان نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش‌یافته بود و این طبیعتاً نشان از وقوع یک تنش بزرگ در منطقه است.

 او افزود: در همین رابطه جلساتی با استانداری و مکاتبات متعددی با وزارتخانه داشتیم و از ایراد در این محاسبات گفتیم و از طرفی اجرای بخشنامه در بهمن‌ماه بود؛ اما زمان‌بندی آن به ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ بر می‌گشت و چهار ماه از شروع فصل کاشت در منطقه گذشته بود و جنوب کرمان به‌نوعی سهمیه موردنظر خود را در زمان اطلاع از موضوع به‌نوعی مصرف کرده بود و در واقع از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ جنوب کرمان اصلاً سهمیه‌ای نداشت.

 نامور اظهار داشت: برای ۳ماهه اول سال زراعی جاری با کاهش ۶۰ درصدی سوخت مواجه شدیم و شرایط به نحوی پیش رفت که تا پایان سال ۱۴۰۲ حتی ۱۰ میلیون لیتر هم بیش از سهمیه‌مان مصرف کرده بودیم و طی مکاتباتی که انجام گرفت وبا پیگیری مجدد، سهمیه مازاد به جنوب برای زمان برداشت در نظر گرفته شد، اما متأسفانه شرکت نفت کرمان مجدد از سهمیه‌ای که با پیگیری گرفتیم کسر کرد و مابقی آنرا اختصاص داد.

 

 تخصیص سهمیه مازاد برای فصل برداشت

معاون جهاد کشاورزی بیان کرد: همان زمان هم به این کسر سهمیه اعتراض کردیم و بروز مشکل در فصل برداشت را گوشزد شدیم و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، اوایل اردیبهشت بود که به مشکل خوردیم و در برداشت دچار مشکل شدیم که مجدد با پیگیری و حضور در شرکت پخش فراورده‌های ملی در تهران برای تکمیل فرایند برداشت اختصاصاً برای جنوب کرمان سهمیه‌ای تخصیص دادند و برداشت منطقه جنوب کرمان بدون مشکل انجام خواهد شد. 

 نامور اضافه کرد: نکته مهم این است که کل استان با این مشکل روبرو است؛ ما در جنوب استان تقریباً فصل برداشت را پشت سر گذاشته‌ایم؛ اما در شمال که تازه این عملیات را پیش رو دارد هم این مشکل وجود دارد.

 او ادامه داد: پیگیری برای تأمین سهمیه سه‌ماهه بعد هم داریم و مکاتباتی انجام‌گرفته است و امیدواریم سهمیه جنوب را تخصیص بدهند و هم اکنون برای برداشت این سوختی که موجود داریم جوابگو است و این سوخت فقط برای کمباین‌ها و ماشین‌هایی عملیات برداشت است.

 نامور با بیان اینکه جنوب کرمان مراحل پایانی برداشت گندم‌هاست، در توضیح وضعیت زمان‌بندی عملیات کشاورزی در جنوب گفت: توانستیم بیش از ۱۸۰ هزار تن خرید مازاد بر نیاز گندم از کشاورزان داشته باشیم و هم‌زمان سطح محدودی برداشت ارزن در قلعه گنج و تا حدودی برداشت گل محمدی هم در مناطق کوهپایه‌ای داریم از خرداد و تیر آماده‌سازی زمین برای کشت گیاهان تابستانه مثل ذرت، کنجد، حنا و وسمه داریم و یونجه هم که به‌صورت گیاه چند ساله در حال برداشت است.

 

آمار‌سازی اشتباه گریبانگیر کشاورزان

 معاون جهاد کشاورزی هم که نگران وضعیت سوخت است اظهار کرد: اگر موضوع سوخت در کوتاه‌ترین زمان و قبل از خرداد درست نشود و سوخت به‌موقع به کشاورزان نرسد ما قطعاً در عملیات کشاورزی دچار مشکل می‌شویم.

 او ادامه داد: قطعاً سطوحی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی به شرکت نفت اعلام شده اشتباه است و این آمار و ارقام نادرست بوده و به‌صورت کتبی این اعداد و ارقام و آمار درست سطوح کشت منطقه را مجدد به شرکت نفت اعلام کردیم.

 نامور توضیح می‌دهد: وزارتخانه بر اساس زیر ساخت سامانه‌ای که دارد آمار و ارقام را دریافت می‌کند که متأسفانه اطلاعات سامانه‌ها به‌روزرسانی نشده به طور مثال سطوح محصولات زراعی در جنوب کرمان ۴۰ هزار هکتار با سطح داده شده در آمار تفاوت دارد و این اختلاف فاحش سطح در حوزه باغبانی هم دیده می‌شود که در حال رایزنی با وزارتخانه برای رفع مشکل هستیم.

 پیمان نامور افزود: سهم کشاورزی از سوخت مصرفی کشور کمتر از ۹ درصد است و هرگونه اقدام باید با پیش‌زمینه لازم اجرا شود و نمی‌شود که یکباره سهمیه سوخت هشت شهرستان را ۶۰ درصد کاهش داد. این موضوع باید به نحوی عمل شود که با کمترین تنش انجام گیرد و بتوان آن را مدیریت و سهمیه سازگار به منطقه را اجرا کرد.

 دغدغه‌های ملی ارگان‌هایی که سهمیه سوخت را مشخص می‌کنند تأمین سوخت همه بخش‌ها و تنظیم این سوخت به‌اندازه نیاز است و باید تعامل و توافقی بین وزارت جهاد، ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شرکت سوخت و فراورده‌های نفتی تا این سهمیه به‌درستی مشخص شود.

به نقل از خبرگزاری ایسنا، رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی هم با بیان اینکه کشاورزان در گرفتن سوخت ماشین‌های کشاورزی با مشکلات بسیاری روبرو هستند، گفته است: پیگیر این هستیم که تکلیف سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در ماه مشخص و در نهایت برای آنها کارت سوخت صادر شود.

 کریم ذوالفقاری همچنین به کاهش سوخت ماشین‌های کشاورزی در چندین استان به دلیل مطرح‌شدن موضوع قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: مکاتبات بسیاری در این بخش داشتیم و منکر قاچاق سوخت در همه حوزه‌ها نیستیم، ولی معتقدیم کاهش سهمیه سوخت راهکار مناسبی نیست و باید در مورد آن بررسی‌های لازم صورت گیرد.

 

 موضوع مهم امنیت غذایی کشور به طور مستقیم به کشاورزان وابسته است. در سالی که مقام معظم رهبری بر موانع حضور مردم در بخش تولید تأکید بسیار دارد و با همین نگاه موضوع شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار دادند. نباید با سهل‌انگاری و تکیه بر آمار نادرست مانع تولید در بخش کشاورزی شد و در تحقق این شعار خلل وارد کرد.

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=118674
1 نظر
  1. زکریا می گوید

    سلام اهل همینجا هستم همه گازوئیل فروش هستن همش دورغه
    بچه های همین کشاورزان قاچاقچی سوخت هستن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.