آغاز پایش هوشمند سوسک‌سرخرطومی‌حنایی‌خرما در جنوب‌کرمان

به گزارش کرمان‌نو، سوسک سرخرطومی حنایی خرما آفت قرنطینه‌ای است که هم اکنون به عنوان یکی از بحران‌های منطقه جنوب کرمان معرفی می‌شود.
سازمان جهانی فائو، این آفت را یکی از چهار عامل تهدید غذایی در دنیا معرفی کرده، به همین دلیل هم برای مبارزه با آن، ستاد ملی در کشور تشکیل شده است.
دبیر ستاد ملی مدیریت آفت سوسک سرخرطومی خرما با هدف پایش هوشمند این آفت در جیرفت حضور پیدا کرد.

کاظم محمدپور می‌گوید: این آفت در کشور حدود ۸۵ هزار هکتار را آلوده کرده است که ۵۳ هزار هکتار آن در مرحله بحرانی است و یکی از آن نقاط بحرانی، جنوب کرمان است.

او گفت:در جنوب کرمان منطقه منوجان و جیرفت بیشترین آلودگی به این آفت را دارند.

محمدپور با بیان اینکه سال گذشته در جیرفت و منوجان ۳۵۰۰ درخت آلوده به آفت سرخرطومی حنایی را شناسایی کردیم گفت: در منطقه جنوب کرمان در بین شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد و منوجان وضعیت منوجان بسیار وخیم‌تر است به طوری که از چند درخت یک درخت آلوده  شده که نیاز است فعالیت در مبارزه با این آفت در این منطقه بیشتر شود.

دبیر ستاد ملی  مدیریت آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما با اشاره به اینکه این آفت  به درختان جوان و شاداب تمایل دارد، گفت: ۹۰ درصد آلودگی‌ها مربوط به درختان است که در بازه سنی صفر تا ۲۰ سال قرار دارند. زیرا این حشره نیاز دارد از بافت آوندی تازه و به اصطلاح پنیر یا مغز درخت خرما استفاده کند.

این کارشناس حفظ نباتات بازه زمانی که این آفت می‌تواند یک درخت را نابود کند، سه ماه عنوان کرد و افزود: بعد از سه ماه سیکل آفت کامل شده و تنه درخت از داخل خالی می‌شود و در این مرحله درخت است که  درخت می‌میرد و باید امحاء شود به این صورت که تنه درخت قطعه قطعه شده و بعد کامل سوزانده شود.

 محمدپور از پایش هوشمند مبارزه با این آفت در جنوب کرمان خبر داد و گفت: این پایش هوشمند برای اولین بار از جنوب‌کرمان آغاز شده است و طرح در دست اجرا  شناسایی درخت‌های آلوده با استفاده از فناوریهای سنجش از راه دور است.

او ادامه داد: در این طرح ۵ پروژه دیده‌شده از جمله استفاده از صوت، استفاده از تکنولوژی پهباد و بکارگیری از هوش مصنوعی و نهایتا به دست آوردن برنامه‌ای برای شناسایی درختان آلوده به آفت از روش‌هایی دانش‌بنیان است.

IMG 20241009 081641

*پهپادها به کمک باغداران آمدند

دبیر ستادهوشمند‌سازی کشاورزی سازمان تحقیقات وآموزش کشاورزی ازشروع اجرای پروژه و یک طرح ملی برای کنترل و مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در جنوب کرمان خبرداد.

حسین فرازمند با اشاره به اینکه سوسک سرخرطومی خرما یک آفت بسیار خطرناک است، عنوان کرد: این آفت که قبلا یک آفت قرنطینه خارجی بوده الان به عنوان یک آفت قرنطینه داخلی محسوب می‌شود و یکی از نکات مهم در رابطه با آن شناسایی درختان در مراحل ابتدایی آلودگی است که بتوان به موقع  درمان درخت را انجام داد.

در این پروژه هدف این است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای درختان در مراحل ابتدایی آلودگی شناسایی شوند و برای این کار با استفاده از انواع پهپاد‌های مختلف، مانند پهپادهای سنجش‌حرارتی، چند طیفی و ابرطیفی و به کاربردن  نقشه‌برداری هوایی و استفاده از تصاویر پهپادی از درختان در مراحل مختلف آلودگی به آفت  در انواع ارقام خرما به یک تصویر استانداردی برسیم.و در نهایت بر مبنای این اطلاعات با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی بتوانیم نخلستان ها را پایش و درختان آلوده را به موقع شناسایی کنیم.

فرازمند افزود:گروهی دیگر از محققان در حال فعالیت بر روی روشی دیگر هستند که با توجه به اصوات بتوانند مراحل مختلف آلودگی را شناسایی کنند.

او می‌گوید: این آفت در کشور حدود ۸۵ هزار هکتار را آلوده کرده است که ۵۳ هزار هکتار آن در مرحله بحرانی است و یکی از آن نقاط بحرانی، جنوب کرمان است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=123002
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.