“طيب” خوب كرمان پر كشيد

ســیدجلال طیــب شــاعر، نویســنده و پیشکســوت تئاتــر کرمان شنبه شب بر اثر ایست قلبی در بیمارستان شفای کرمان درگذشت. او در سال ۱۳۰۵ در محله میدان قلعه متولد شد.
مرحوم طیب با وجود کهولت سن همیشه با روحیه و خندان در همه مراسم های فرهنگی و هنری شرکت می کرد. او از شاهدان کودتای ۲۸ مرداد بود که پس از کودتا بازداشت و به مدت ۲ سال زندانی بود.
سال گذشته اواسط مرداد برای مصاحبه در مورد ۲۸ مرداد با او قرار ملاقات گذاشتم با توجه به سنش انتظار داشتم با پیرمردی رنجور رو به رو شوم اما در را که باز کرد پیرمردی خوشرو و خوشپوش را در برابرم دیدم. کمی بعد که شروع به صحبت در مورد اتفاقات مرداد ۳۲ کرد آنقدر با جزئیات تعریف می کرد که می شد همه آن اتفاقات را تصور کرد. چند ساعت صحبت کرد اما آنقدر شیرین سخن می گفت که گذر زمان را متوجه نشدم. از همه جا و همه چیز گفت از حضور علی رجایی استاد تئاتر در کرمان و پرورش نسلی از بازیگران تئاتر کرمان، از اتفاقات ۲۵ تا ۲۸ مرداد، از آشوب های روز کودتا، از کمک به تعدادی از همسران افسران توده ای که مغضوب حکومت بودند و….
به گفته خواهر زاده ایشان استاد طيب هميشه آرزو مي‌کرد هيچ‌وقت روي تخت بيمارستان نباشد شب پیش از مرگش کمی احساس بیماری داشت اما خودش لباس‌هايش را پوشيد، با لب خندان با دوستان خاحافظي کرد و به بيمارستان رفت.
محمدعلی گلاب‌زاده گفت که استاد طيب از ساعت ۱۰ صبح جمعه به کما رفت و ساعت يک شنبه شب بر اثر ايست قلبي به سوي حق شتافت.
فواد توحیدی در رابطه با مرحوم طیب به کرمان نو گفت که شخصیت مرحوم طیب را از دو جنبه باید بررسی کرد. یکی از نظر ادبی و هنری یکی از نظر انسانی، متاسفانه بعضی از هنرمندان از نظر انسانی خیلی حرفی برای گفتن ندارند اما استاد طیب اینگونه نبود. من هیچ وقت ندیدم از کسی بد بگوید یا از پیشرفت کسی ناراحت باشد.
توحیدی ادامه داد که مرحوم طیب خیلی آدم رک گویی بودند اگر از کسی خطایی میدید به جای اینکه در موردش صحبت نکنند که تبدیل به دلخوری و کینه شود با لحن و برخورد خوب بیان می کردند که طرف مقابلش هم ناراحت نشود.
وی افزود که پدر مرحوم طیب به سید تیغ بند مشهور بوده است. تیغ بندی حرفه ای در شالبافی بوده. او از خادمین امام حسین و تکیه دار بود و فردی بسیار خوشنام محسوب می شد.
توحیدی بیان کرد که طیب از هنرمندان بسیار پربار اما بسیار افتاده بود همیشه می گفت شعر من کنار شعر فلانی هیچ است و جایی ندارد. ایشان هنر شناس برجسته ای بودند به خط نگاه می کردند و ایرادهای آن را می گفتند و آثار هنری را خیلی حرفه ای نقد می کردند و آدم تعجب می کرد که چطور در چند رشته استاد هستند.
پیکر استاد جلال طیب امروز دوشنبه ساعت ۸:۳۰ از محل کانون هنر کرمان تششیع و نماز میت این هنرمند کرمانی توسط آیت الله سید یحیی جعفری اقامه شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13964
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.