مهلت دو ساله به کشاورزان برای پرداخت معوقات بانکی

خشکسالی های پی درپی دهه‌های گذشـته، کاهش بارندگی و منابع آب های زیرزمینی، خسارت های سـرمازدگی، گرمازدگی و همچنین افت قیمت محصولات، کشاورزان را به افرادی ورشکسته تبدیل کرده، اما نمایندگان جنوب استان در مجلس شورای اسلامی از تصمیمات خوبی خبر می دهند.
بیشتر از یک ماه پیش بود که نماینده های جنوب کرمان خبر از ارسال نامه ای به محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برای رسیدگی به وضع کشاورزان دادند، آن طور که «کاغذ وطن» به نقل از نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد نوشته سه در خواست در این نامه مطرح شد که مورد اول آن در خصوص وام های سر رسید شده بود که بدون رعایت سود و تاخیر امهال شوند و به افراد برای پرداخت وام ها مهلت داده شود.در گزینه های دوم و سوم هم درخواست داده شده بود که علاوه بر تشکیل جلسه ستاد بحران یک پولی به عنوان سرمایه در گردش در اختیار بانک ها قرار بگیرد تا کشاورز بتواند وام بگیرد.
با توجه به این توضیحات، در چند روز گذشته شاهد پست اینستاگرامی نماینده مردم کهنوج در مجلس بودیم که خبر از دستور وزیر کشاورزی مبنی بر مهلت دوماهه به کشاورزان برای بازپرداخت وام می‌داد. نماینده مردم کهنوج این خبر را تاییدمی‌کند و به «کاغذوطن» می گوید که با توجه به درخواست های متعدد، نامه نگاری‌های متعدد و همچنین در جلسه مجمع نمایندگان که در هفته گذشته داشتیم نوبخت به ما از پیش نویسی که به هیات دولت فرستاده خبر داد و گفت در صورت مصوب شدن این موضوع در هیات دولت وام ها تا دوسال مهلت می‌گیرند. وی ادامه می دهد در روز چهارشنبه هم مهلت دوساله به کشاورزان خسارت دیده در هیات دولت تصویب شد.
احمدحمزه در خصوص وام کشاورزان آسیب‌دیده سال‌های گذشته می‌گوید که وضعیت کشاورزانی که از سال های گذشته وام دارند مشمول همان تبصره 35 بودجه سال 96 هستند به این صورت که اصل وام را یک جا باید بپردازند ولی پول سود و دیرکرد بخشیده می شود. او که روند سنوات تبصره های قبلی را بیشتر تایید می کند می‌گوید برای امسال علاوه بر گرفتن سود، دو سال برای قسط بندی وام‌ها در نظر گرفته شده است. حمزه این مهلت دوساله را برای همه کشاورزان استان اعلام کرد و گفت احتمالا شامل همه مناطق سرمازده و گرمازده کشور می‌شود چون بیشتر نمایندگان این درخواست را از دولت داشتند، او تاکید می کند که استارت اولیه این طرح را ما و نماینده جیرفت داشتیم.
این نماینده در خصوص الگوی اصلاح کشت در منطقه می گوید که در این خصوص باید مراکز تحقیقاتی کشاورزی وارد عمل شوند و با توجه به این که پروسه زمان‌بری هست نمی‌توان به سرعت کشت جایگزین را به مردم معرفی کنیم، او ادامه می دهد که کشاورز تا نبیند که یک محصول ارزش اقتصادی بیشتری نسبت به این محصول فعلی اش دارد، زیر بار کشت جدید نمی رود.
حمزه ادامه می دهد که مراکز تحقیقات کشاورزی باید گونه هایی که هم از لحاظ اقتصادی صرفه بهتر و هم با اقلیم ما سازگاری دارند را وارد کنند و این الگو به مردم نشان داده شود و سوددهی آن مورد تایید مردم قرار بگیرد تا کشت منطقه جایگزین شود. به گفته او کشاورزان غالبا به دلیل این که دستشان خالی است اهل ریسک نیستند و نمی توانند روی محصولی که تابه حال کشت نکرده اند سرمایه گذاری کنند و معمولا با خیار و گوجه و سیب زمینی و پیاز جلو می روند.
کشاورزی شغل 06درصد مردم جنوب کرمان
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم به ایرنا گفته: استمهال 2 ساله تسهیلات کشاورزان گام مهم دولت در حمایت از کشاورزان است و این مهم با پیگیری نمایندگان مجلس، محقق و سبب خوشحالی مردم این منطقه شد.یحی کمالی پور با بیان اینکه شغل بیش از 60 درصد مردم هفت شهرستان جنوب کرمان کشاورزی است، گفته: پیگیری مشکلات کشاورزان جنوب کرمان تاثیر زیادی در بهبود شرایط اقتصادی زندگی یک میلیون نفری مردم این منطقه دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18506
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.