حذف واسطه ها با افتتاح پایانه صادرات محصولات کشاورزی در عنبرآباد

فرماندار عنبرآباد در حاشیه مراسم افتتاحیه پایانه صادرات محصولات کشاورزی گفت: این پایانه صادراتی به منظور تسهیل خرید و صادرات محصولات کشاورزی شهرستان راه اندازی شده که امیدواریم برکات زیادی را برای کشاورزان و باغداران به همراه داشته باشد.
نادر ملایی افزود: صادرات آسان محصولات کشاورزی این شهرستان بدون واسطه به کشورهای هدف به ویژه کشور روسیه از دیگر اهداف راه اندازی این دفتر بود که محقق شد.
وی دلالی را آفت خطرناک بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت که با راه اندازی این مرکز، پدیده شوم دلالی حذف و قیمت محصولات کشاورزی واقعی می شود.
فرماندار عنبرآباد با اشاره به نام گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال حمایت از کالای ایرانی، گفت: با تولید محصولات کشاورزی داخلی زمینه تحقق شعار سال و با صادر کردن این محصولات، ارز آوری خوبی برای کشور رقم خواهد خورد.
تغییر الگوی کشت بر اساس نیاز بازار
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت بر اساس نیاز بازار مصرف، گامی در جهت شکوفایی کشاورزی است، گفت: در راستای تغییر آرایش و الگوی کشت، امسال با تعدادی از کشاورزان عمده رایزنی کردیم تا در جهت جلوگیری از ضرر خود محصولات جدیدی وارد چرخه کشت کنند.
محسن طاهری افزود: بر این اساس یک سری صیفی جات و محصولات جدید مثل کلم بروکلی، کاهو، شوید، جعفری و سایر محصولات گلخانه ای کشت می شود که خرید این محصولات به صورت تعهدی و قراردادی توسط صادر کننده انجام شده و در دفترخانه اسناد رسمی تعهد می شود که این تولیدات با قیمت مشخص از کشاورزان خریداری شود.
وی گفت: با تغییر الگوی کشت و خرید تضمینی، دیگر شاهد ضرر کشاورزان و از بین رفتن منابع و محصولات این قشر زحمتکش نخواهیم بود.
برای خرید محصولات کشاورزی تعهد محضری داده می شود
مدیر پایانه صادراتی لتروک عنبرآباد نیز گفت: با توجه به ضررهای پی ‌در پی کشاورزان جنوبی و همچنین شناختی که از بعضی بازارهای خارجی مانند روسیه داشتیم به دنبال این بودیم تا کشت جایگزین را در منطقه رواج دهیم بنابراین تصمیم به راه‌اندازی این پایانه گرفتیم.
میثم عارفی افزود: همه محصولاتی که تولید می‌شود و قابلیت صادرات دارد را از صفر تا صد شامل خرید کالا، بسته‌بندی و پالت‌بندی در این پایانه انجام و کالاها توسط ماشین‌های یخچال‌دار به روسیه ارسال می‌شوند و تا مرحله پایانی تحویل در بازارهای روسیه با کشاورزان همراه هستیم.
وی بیان کرد: هم اکنون برای خرید محصولاتی مانند کلم بروکلی، کاهوی رومانو، کلم بروکسل، شوید، جعفری، کلم آیزبرگ با کشاورزان قرارداد می‌بندیم و اعلام آمادگی کردیم تا فلفل دلمه‌ای رنگی و بادمجان را هم با تعداد محدودی از کشاورزان بخریم تا بارشان را به ما بدهند. البته فعلا قیمت خرید مشخص نشده اما می‌توانند قیمت روز بازار را بررسی و به ما تحویل دهند.
مدیر پایانه صادراتی لتروک گفت: کشاورزانی که بنیه ضعیف مالی دارند می‌توانند محصولاتی مانند بروکلی، آیزبزگ، بروکسل، کاهو، شوید و جعفری که در فضای آزاد پرورش می‌یابد و نیاز به نایلون‌کشی ندارد را بکارند چرا که این محصولات درآمد خوبی هم برای کشاورز دارد.
وی افزود: نماینده این مجموعه در دفترخانه به کشاورزان متعهد می‌ شود که کلم بروکلی را حداقل 2 هزارتومان از آنها خریداری کینم اماامکان اینکه این قیمت تا حدود 30 الی 40 درصد افزایش پیدا کند، وجود دارد.
عارفی گفت: امیدواریم افرادی که بنیه قوی‌تری دارند به این سمت بیایند تا کار بنیادینی انجام شود چرا که بازارهای خارجی شناسایی شده و این سرمایه گذاری ریسک ندارد و ضرری متوجه صادرکننده و کشاورز نیست.

آفت دلالی گریبانگیر کشاورزان جنوب کرمان شده است

کشاورزان ماندند و پیاز هایشان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19884
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.