امید سیاسیون به پشتوانه کارشناسی «فدایی»

پس از استعفای علیرضا رزم‌حسینی از استانداری کرمان، پنج ماه و نیم طول کشید تا هیات دولت استاندار جدید را معرفی کند.

اصلاح‌طلبان که پس از هشت سال دولت احمدی‌نژاد انتظار داشتند در دولت روحانی گزینه‌ای نزدیک به آن‌ها استاندار کرمان شود، در دولت یازدهم و یک سال اول دولت دوازدهم به خواسته خود نرسیدند.

بر همین اساس با رفتن رزم‌حسینی، به حمایت از محمدجواد فدایی که هم اصلاح‌طلب بود و هم از حدود یک سال پیش معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری شده بود، پرداختند.

در نقطه مقابل اصولگرایان در ابتدا تلاش خود را به منصرف کردن رزم حسینی از استعفا معطوف کردند. با پذیرش استعفای استاندار پیشین کرمان از سوی وزیر کشور، تلاش این جریان برای به کرسی نشاندن گزینه‌هایی چون شهباز حسن‌پور، نماینده اصولگرا و نزدیک به علی لاریجانی آغاز شد اما به‌جایی نرسید.

با طولانی شدن اداره استانداری کرمان با سرپرست و همچنین مطرح‌شدن گزینه‌های غیربومی، اصولگرایان هم ترجیح دادند با استاندار شدن فدایی مخالفتی نکنند، هرچند که در اقلیت بودن نمایندگان اصولگرای کرمان در مقابل نمایندگان اصلاح‌طلب این استان هم در این موضوع بی تاثیر نبود.

با این شرایط فدایی که در چهار دوره مختلف تجربه معاونت در استانداری کرمان را دارد، با استقبال اصلاح‌طلبان و موافقت اصولگرایان کار خود را آغاز کرد.

درباره فدایی

او متولد 16 تیر 1337 در شهر کرمان است. فدایی که در دانشگاه تهران به تحصیل رشته عمران پرداخت، از سال 59 با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به مدت دو سال در جهاد سازندگی استان کرمان مشغول به فعالیت شد.

او تا سال 64 تحصیلات خود را در دوره کارشناسی ارشد به پایان رساند و دوم مرداد این سال به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور اجرایی استاندار کرمان منصوب شد. در همین زمان او در بخش عمران دانشگاه باهنر به فعالیت آموزشی پرداخت.

فدایی در سال 69 و در سن 32 سالگی به‌عنوان معاون عمرانی استانداری کرمان منصوب شد که تا سال 71 در این سمت حضور داشت. او در این سال برای ادامه تحصیل به کانادا رفت و در سال 75 با اخذ مدرک دکترا از دانشگاه واترلو به ایران بازگشت و در دانشگاه باهنر کرمان به تدریس پرداخت.

در آبان سال 75 او به‌عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان منصوب شد و دو سال بعد مجدداً سمت معاونت عمرانی استانداری کرمان به او سپرده شد.

او تا پایان دولت اصلاحات در استانداری کرمان مشغول به کار بود و در دو زلزله بم و زرند در سال‌های 82 و 83 به‌عنوان رییس ستاد حوادث غیرمترقبه به فعالیت پرداخت.

با آغاز به کار دولت نهم به ریاست احمدی‌نژاد، فدایی از کارهای اجرایی دولتی کناره‌گیری کرد که این موضوع تا پایان دولت دهم ادامه داشت. او البته در انتخابات مجلس هشتم به همراه محمدعلی کریمی (استاندار کرمان در دولت اصلاحات) یکی از دو نامزد اصلاح‌طلبان در کرمان و راور بود که نتوانست وارد مجلس شود.

فدایی از سال 92 تا 94 به‌عنوان رییس دانشگاه باهنر کرمان به فعالیت خود ادامه داد. او شهریور 96 به‌عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان منصوب شد.

نظرخواهی «کرمان نو»

با انتصاب محمدجواد فدایی به‌عنوان استاندار کرمان، دو سوال را از محمد باژیان، مدیرکل پیشین بازرسی استانداری کرمان و اعتدال‌گرا، محمدرضا نژاد حیدری، قائم‌مقام جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان و اصلاح‌طلب و فرج‌الله عارفی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نهم و اصولگرا در خصوص استاندار کرمان پرسیدیم.

سوال اول: پس از دوری 13 ساله اصلاح‌طلبان از مدیریت استان، فردی اصلاح‌طلب به‌عنوان استاندار کرمان منصوب‌شده. فکر می‌کنید فدایی بتواند به‌عنوان یک اصلاح‌طلب کارنامه موفقی از خود برجای بگذارد؟ به‌خصوص که در سال‌های اخیر اصلاح‌طلبان از منتقدان جدی دولت در کرمان بوده‌اند.

محمد باژیان: فدایی سیاسی کار نیست

من آقای دکتر فدایی را بیش از 35 سال است که می‌شناسم. ایشان در هیچ قالب خاصی نمی‌گنجند اگر اصلاح‌طلب باشند اصلاح‌طلبی هستند که همه اصول را قبول دارند. فدایی بسیار فردی معتقد، وارسته، مذهبی و مهم‌تر از همه کارشناس است و هیچ کاری را بدون اظهارنظر کارشناسی نمی‌پذیرد و تفاوت ندارد آن اقدام از جانب فردی اصولگرا، اصلاح‌طلب و یا میانه‌رو باشد. ایشان در کارشان قطعا فردی معتدل خواهند بود و حق را رد نخواهند کرد حتی اگر از طرف گروه سیاسی حوزه توافق خودشان نباشد.
ایشان قطعا آدم سیاسی هستند، اما آدم سیاسی‌کاری نیستند. آقای دکتر فدایی حتی جزییات شرعی را رعایت می‌کنند به‌طوری‌که آقای جعفری (امام‌جمعه سابق کرمان) ایشان را به شوخی حضرت آیت‌الله فدایی خطاب می‌کردند چون آن‌قدر اعتقاد داشتند که جزییات شرعی را رعایت می‌کنند و با توجه با این موضوعات من فکر می‌کنم در این شرایط موجود ایشان بهترین گزینه‌ای بودند که می‌توانستند استاندار شوند.

محمدرضا نژاد حیدری: تیم مدیریتی استان با رویکرد دولت هماهنگ باشد

برای هر جبهه و جریان سیاسی این مطلوب است که مدیران و کارگزاران دولت و سایر بخش‌هایی که با رای مردم انتخاب می‌شوند درصورتی‌که نتیجه انتخابات موافق و در جهت افکار و عقاید آن جناح سیاسی است کارگزاران و مدیران آن دولت دارای همان تفکر و سلیقه باشند و ما هم از انتخاب گزینه ارزشمندی چون آقای فدایی خرسندیم. موفقیت فدایی منوط به چند اقدام است.

در گام اول جناب دکتر فدایی باید تیم مدیریتی استان را حداقل در بخش‌های سیاسی با رویکرد کلی دولت تنظیم کنند و ممکن است در بخش‌هایی از مدیریت اجرایی استان یک ناهماهنگی‌هایی وجود داشته باشد که نیازمند اصلاح است.

گام بعدی که باید برداشته شود این است که تیم فنی و بخش مدیریتی استان هم اگر با رویکرد ایشان مغایرت دارد تغییراتی در آن‌هم انجام شود و تیم مدیریتی در بُعد سیاسی و اجرایی متناسب با مدیریت جدید استان همراه و هماهنگ شود تا بتواند برنامه‌های دولت و جناب آقای استاندار را پیش ببرد.

گام سوم این است که آقای دکتر فدایی بتوانند با مجموعه جریانات سیاسی درون استان تعامل داشته باشند. وقتی‌که گفته می‌شود تعامل متاسفانه برداشت غلطی از تعامل برداشته می‌شود و تعامل را به معنی این می‌بینیم که تعداد افرادی را دعوت کنیم و صحبت‌ها بشنویم و نکاتی موافق جلسه مطرح کنیم، بعد هم شام و پذیرایی و تمام. اما واقعیت این است که این برداشت درستی از تعامل نیست.

تعامل به این معنی است که هیچ جریان سیاسی احساس حذف شدن نکند و درست است که الان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات پیروز میدان بودند و مشی دولت آقای روحانی این است که از هر سه گروه درجاهایی که برنامه دولت را قبول دارند استفاده شود. قاعدتا هم ممکن است در مدیریت‌های اجرایی استان هم ما شاهد نیروهای اصولگرا باشیم و به نظر می‌رسد که نباید از این مساله تعجب کرد اما این نباید به این معنی باشد که اصولگرایان تصور کنند که دولت بدون حامی است و لازم است سهمش را به اصولگراها بدهد.

اصولگراها در انتخابات گذشته از آقای رییسی حمایت تام داشتند و طبیعی است که برنامه آقای روحانی را قبول نداشتند و هیچ جریان اصولگرایی در کشور به‌صورت سازمان‌یافته از آقای روحانی در انتخابات گذشته حمایت نکرد و این اصلاح‌طلبان بودند که به‌صورت سازمان‌یافته امکانات تبلیغاتی و تشکیلاتی خودشان را در اختیار آقای روحانی قراردادند و این را به نفع نظام و کشور می‌دانستند که از آقای روحانی حمایت کنند.

ضمن اینکه باید با جریانات اصولگرا تعامل شود و از نظراتشان استفاده شود و حرمت و احترامشان حفظ و حقوقشان به‌عنوان یک جریان سیاسی رعایت شود، البته نباید دچار این خطا و اشتباه شوند که دولت باید سهمی را برای آن‌ها کنار بگذارد و ضمن اینکه با دولت مخالف هستند و به آن رای ندادند.
طبیعی است چنانچه نیروی اصولگرایی در میان گزینه‌های مدیریت استان باشد و این نیروی اصولگرا توانایی لازم را داشته باشد و در راستای رویکرد دولت حرکت کند قطعا اصلاح‌طلبان مشکلی نخواهند داشت و ندارند. مواردی که اصلاح طلبان به آن نقد دارند استفاده از نیروهایی است که به برنامه دولت اعتقادی ندارند و در اجرای برنامه‌های دولت اخلال ایجاد می‌کنند.

فرج‌الله عارفی: استاندار قبلی هم اصلاح‌طلب و زیر نگاه اصلاح‌طلبان بود

نمی‌توان گفت استان کرمان 13 سال است که استاندار اصلاح‌طلب نداشته، استاندار قبلی هم اصلاح‌طلب و زیر نگاه اصلاح‌طلبان بود. فقط 8 سال در طول این 40 سال مدیران استان اصولگرا بودند. ولی به‌هرحال بر اساس میزان فعالیتی که ایشان انجام می‌دهد و بازخوردی که ما در آینده از تصویر ایشان خواهیم داشت باید قضاوت کرد و اکنون هم خیلی زود است نظر دادن و همه باید کمک کنند که ایشان که مسوولیت شان را شروع کردند با استفاده از همان تجربه موفقی که در حوزه علمی داشتند در حوزه اجرایی و عملیاتی هم داشته باشند.

آقای دکتر فدایی به لحاظ اینکه چهره علمی و دانشگاهی هستند مقداری آدم را امیدوار می‌کند که می‌توانند با توجه طیفی که دارند در استانداری با حفظ اعتدال پیش روند.

البته ازنظر سیاسی نمی‌دانم واقعا به ایشان این اجازه را خواهند داد یا خیر چون همین شعارها را خیلی زیباتر استاندار سابق می‌دادند و ایشان هم با شعاری زیبا آمدند ولی در مسیر که قرار گرفتند متاسفانه فشار گروه‌های سیاسی فرصت ندادند که ایده‌های ارزشمندی که داشتند اجرایی کند.

حالا امیدواریم و آرزو می‌کنیم آقای فدایی موفق باشند به‌هرحال ایشان استاندار کرمان و نماینده عالی دولت در استان هستند و مسیر و جهت استان را ایشان مشخص خواهند کرد. آرزوی ما توفیق ایشان است و اینکه با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای که وجود دارد واقعاً عدالت را به معنای واقعی در همه استان با عنایت به ظرفیت‌های منطقه‌ها دنبال کنند و مردم استان هم شاهد یک شخصیت علمی به‌دوراز نگاه سیاسی باشند که می‌تواند به این جامعه کمک کند و اقتصاد را رونق دهند و کارنامه درخشانی را در پایان دوره به مردم ارائه کنند.

سوال دوم: فدایی بیشتر چهره علمی است، آیا فکر می‌کنید باوجود فشارهای سیاسی که چه از جانب اصلاح‌طلبان و چه از جانب اصولگرایان ممکن است به او وارد شود، می‌تواند در استانداری دوام بیاورد؟

محمد باژیان: فدایی آدمی نیست که به یک طرف غش کند

به دلیل اینکه کار مدیریتی انجام داده‌اند و علم مدیریت را به‌خوبی می‌دانند مطمئن باشید همه این مسائل را به‌خوبی مدیریت می‌کند. کدام استاندار را دیدید که با این فشارها روبرو نباشد؟ قطعا آقای دکتر فدایی هم به‌خوبی از عهده این چالش برمی‌آید و درست و صحیح مجموعه را مدیریت می‌کند، نمی‌گذارد مشکلی برای استان پیش بیاید. همه مسائل استان را با برنامه، به دلیل اینکه چهره دانشگاهی هستند پیش خواهند برد و آدمی نیستند که خدای‌نکرده بدون برنامه و بادی به هر جهت کار خود را پیش ببرند.
فدایی در تمامی برنامه‌ها حتی گزینه‌هایی که می‌خواهد انتخاب کند معیارش سیاسی نیست و بخش کوچکی از آن را سیاست و بخش اعظمی از آن را آدم‌های کارآمد و کار بلد و معتدل به دست خواهند گرفت. خود آقایان چپ هم می‌دانند آقای دکتر فدایی، آدمی نیست به یک‌طرف غش کند و تعادل را رعایت می‌کند و هزینه را همیشه داده است.
در این سال‌ها دروغی از دکتر فدایی نخواهید شنید، اگر کاری را بتواند انجام دهد می‌گوید می‌توانم و اگر نتواند می‌گوید نمی‌توانم. دکتر فدایی با تب‌وتاب‌ها و فشارهای سیاسی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. دکتر فدایی توکلش به خدا خیلی زیاد است و الان هم به خدا توکل کرده و وارد میدان شده، ما هم آرزو می‌کنیم موفق باشند.

محمدرضا نژاد حیدری: اصولگرایان بیشتر میل دارند به مدیریت استان فشار وارد کنند

باید یک سوءتفاهم رفع شود و آن اینکه اصلاح‌طلبان چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل و چه در دوره‌های آینده هیچ‌گاه برای مدیریت استان فشاری ایجاد نکرده و نخواهند کرد.

آن چیزی که بعضا از سمت اصلاح‌طلبان گفته خواهد شد و گفته‌شده این است که دولت برنامه و تعهدی را به مردم داده که این برنامه و تعهد با استفاده از ظرفیت و سرمایه سیاسی اصلاح‌طلبان تبدیل‌شده به یک پیروزی در انتخابات گذشته و لذا مدیریت استان باید به این مساله توجه داشته باشد که در انتخاب نیروهایش دچار اشتباهی نشود که این سرمایه سیاسی به اضمحلال رود.

درنهایت اگر در بالاترین سطح چنین اتفاقی بیافتد اصلاح‌طلبان پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند و درنهایت انتخاب را بر عهده مدیریت عالی استان خواهند گذاشت و پیشنهاد را هم در صورتی خواهند داد که اگر احساس کنند گزینه‌هایی پیشنهادی می‌تواند به مدیریت استان کمک کند.

نباید این را فراموش کنیم که درگذشته این جریان اصولگرا بود که فشارهایی را به مدیریت استان وارد می‌کرد که سهم بیشتری را از مدیریت داشته باشند مانند آنچه در ماجرای مدیرکل اسبق سیاسی استانداری، ماجرای مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان، ماجرای بعضی از فرمانداران که برای تعدادی از حوزه‌ها مطرح‌شده بودند شاهد این مساله است و این نشان می‌دهد که اصولگرایان بیشتر میل دارند که به مدیریت استان فشار وارد کنند که ما به این جریان سیاسی پیشنهاد می‌کنیم که قدری خویشتن‌داری کنند و از اعمال فشار به مدیریت استان خودداری کنند و اصلاح‌طلبان هم به‌عنوان جریانی که در انتخابات گذشته پیروز شده و دولت را از آن خود می‌داند و همراه دولت است چنانچه توصیه‌ای داشته باشد به مدیریت استان منتقل می‌کند.

با شناختی که از دکتر فدایی داریم بعید می‌دانم ایشان شخصیت فشار پذیری باشند و تحت‌فشار رسانه‌ای و سیاسی دست به اقدامی بزند. ایشان وقتی‌که احساس کند تصمیمی درست است آن تصمیم را عملیاتی خواهند کرد و به مسایل حاشیه‌ای توجه نخواهند کرد و در برابر فشارهایی که زود است در مورد آن‌ها اظهارنظر کنیم فکر می‌کنم دکتر فدایی از چنان استحکام و شخصیتی برخوردار است که در برابر فشارها ایستادگی کند و فشارها باعث نشود در کار ایشان حاشیه و خللی ایجاد شود.

فرج الله عارفی: فدایی موفق خواهد شد

تجربه گذشته این را نشان می‌دهد که می‌شود. من هم‌فکر می‌کنم آقای دکتر فدایی موفق خواهند بود. البته خیلی سخت است و مشکل ما همین جریان‌های سیاسی است که نگاهشان بیشتر حزبی و باندی است تا نگاه به مردم و توسعه همه‌جانبه استان، ولو اینکه دو سال هم بیشتر استاندار نباشند می‌توانند چهره ارزشمندی از خود در استان به‌جای گذارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21484
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.