منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم:کاری نکنیم که مردم حاشیه تالاب جازموریان از بین بروند

منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم با بیان اینکه کاری نکنیم که مردم حاشیه تالاب از بین بروند بیان کرد: ما راهی جز این نداریم که تالاب جازموریان زندگی خود را از سر بگیرد، زیرا زندگی مردم اطراف تالاب وابسته به زنده بودن تالاب است و در غیر این صورت، مردم حاشیه تالاب نیز از بین می روند و این نابودی به همه دیاری سرایت خواهد کرد که روزی عظمت کرمان و هند ایران را تشکیل می داده است.
یحیی کمالی‌پور با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه عکس جازموریان و نشان دادن وضعیت کنونی این تالاب اظهار کرد: هر کس به نمایشگاه بیاید، در کوتاه مدت ترغیب می شود که از منطقه و خود تالاب جازموریان بازدید کند.
وی افزود: جازموریان که روزی آوای همه پرندگان را در آن می شنیدیم و شاهد عظمتی بودیم، در حال حاضر خشک شده و خیلی از موجودات زنده که حتی از نظر سیستمی بسیار مقاوم هستند، یارای زنده ماندن در آن محیط را ندارند.
کمالی پور تصریح کرد: هرچه طبیعت و مواهب خدادادی را با دخالت عوامل انسانی از دست بدهیم، زندگی بشریت را نابود می کنیم و طولی نمی کشد که مردم شاهد بی رونقی بوده و نمی توانند از آنچه که خداوند برایشان به ودیعه گذاشته، استفاده کنند.
وی بیان کرد: بی مهری هایی که به تالاب شده از یک سو و به فراموشی سپردن آن از سوی دیگر، موجب وضعیت امروز جازموریان شده؛ منطقه ای که روزی جغرافیای طبیعی ما را تشکیل می داد.
منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم گفت: یکی از عوامل وضعیت امروز تالاب، خشکسالی های پی در پی در منطقه و دیگری، ایجاد سدهای متعدد در بالادست رودخانه هلیل بوده است که نمی دانیم کارشناسان برچه اساس و منطقی ای کار را انجام داده اند و ای کاش پایین دست رودخانه را نیز در نظر می گرفتند.
وی افزود: امروز گرچه خیلی دیر شده، اما فکر می کنم هنوز وقت داریم که برای احیاء تالاب اقدامات موثری انجام بدهیم و یکی از راه ها این است که حقابه ای را ایجاد و سرشاخه هایی باز و آب وارد هلیل شود.
منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم در ادامه تصریح کرد: سیستم کشاورزی ما ناکارآمد است و بیشتر آب رودخانه، صرف کشاورزی می شود و اگر ما از سیستم سنتی فراتر رفته و به سیستم های آبیاری نوین روی آوریم، مقداری می توانیم در حوزه آب و به ویژه آبخیزداری و همه مواردی که می تواند به جاری شدن آب به رودخانه هلیل کمک کند، قدم جدی برداریم.
وی با بیان اینکه کاری نکنیم که مردم حاشیه تالاب از بین بروند بیان کرد: ما راهی جز این نداریم که تالاب جازموریان زندگی خود را از سر بگیرد، زیرا زندگی مردم اطراف تالاب وابسته به زنده بودن تالاب است و در غیر این صورت، مردم حاشیه تالاب نیز از بین می روند و این نابودی به همه دیاری سرایت خواهد کرد که روزی عظمت کرمان و هند ایران را تشکیل می داده است./ایسنا

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=253

نظرات بسته شده است.