حسن‌پور و امیری جاماندگان انتخابات مجلس ۹۸

چالش‌های ساختاری در هر سه قوه وجود دارد. این‌بار نمایندگان مجلس بدنبال این هستند تا با تغییراتی مجلس را چابک‌تر کنند، موضوعی که مخالفان و موافقانی به همراه داشته‌ است. هنوز مصوبه از در مجلس خارج نشده‌ است که مخالفان نامه‌نگاری را آغاز کرده‌اند. برخی مصوبه را مخالف با قانون اساسی می‌دانند و با بلند کردن صدای اعتراض خود به نوعی به شورای نگهبان علامت مخالفت می‌دهند. بعضی نیز پیش قدم شدن نمایندگان برای اصلاح ساختار مجلس را برای ورود جوان‌ها را از خود گذشتگی نمایندگان می‌دانند. آنچه فعلا مشخص است اینکه نمایندگان در جلسه علنی – یکشنبه- مقرر کردند کاندیداتوری افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بوده اند، برای دوره چهارم ممنوع شود.براساس این مصوبه ، نمایندگانی که در ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی حضور داشته‌اند، نمی‌توانند در انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند.نکته حائز اهمیت این که طراحان این طرح خود مشمول این قانون خواهند شد که نشان دهنده عزم نمایندگان در چالاک سازی قوه مقننه و هموار شدن مسیر ورود جوانان به مجلس است.
محمد آشوری تازیانی، اسفندیار اختیاری کسنویه یزد،حسین امیری خامکانی، عزیز اکبریان، مهرداد بائوج لاهوتی، یوناتن بت کلیا، علاءالدین بروجردی،‌مسعود پزشکیان، محمدرضا تابش، کاظم جلالی، شهباز حسن پور بیگلری، حسن خسته بند، محمد دهقانی نقندر، محمدرضا رضایی کوچی، علیرضا سلیمی،‌ حسینعلی شهریاری، هادی شوشتری، محمدقسیم عثمانی، محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر ،‌ سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی،‌ نادر قاضی پور، هادی قوامی، حسن کامران دستجردی ، جبار کوچکی نژاد، جواد کریمی قدوسی، محمدمهدی مفتح ، علیرضا محجوب، علی مطهری، سیامک مره صدق، سیدناصر موسوی لارگانی، علی لاریجانی، سیدحسین نقوی حسینی ، عزت الله یوسفیان ملا، 34 نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی هستند که نمی توانند در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند. این مصوبه پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و لازم الاجرا است.

مصوبه خلاف قانون اساسی است

محمد دهقانی نقندر نایب رئیس فراکسیون ولایی در حاشیه نشست علنی (یکشنبه، 12 اسفندماه) در خصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگانی که سه دوره یا بیشتر در مجلس به صورت متوالی حضور داشتند، اظهار داشت: اگر ممنوعیت کاندیداتوری 4 دوره به صورت متوالی تائید شود حتما شیرینی پخش می کنم و با خوشحالی می روم. زیرا این تکلیف از دوش ما برداشته می شود.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به دلیل خرسندی خود از این مصوبه بیان کرد: زمانی که نمی خواهیم کاندیدای انتخابات مجلس شویم، موافقین ما اصرار می کنند به عنوان نامزد ثبت نام کنیم، به همین جهت کنار کشیدن از مجلس برای ما سخت است.وی افزود: دهقانی نقندر با اشاره به برداشت خود از قانون اساسی در این زمینه، ادامه داد: قانون اساسی اجازه نداده است که انتخاب مردم در زمینه نمایندگان مجلس دچار محدودیت شود، قانون اساسی در مقام بیان در خصوص شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری به 8 سال مقید کرده است اما در خصوص نمایندگان مجلس چنین قیدی در قانون اساسی وجود ندارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: از آن جایی که دوره ریاست جمهوری در قانون اساسی به 8 سال متوالی محدود شده اما برای مجلس قیدی نگذاشته، اینکه بگوییم نمایندگان بیش از 3 دوره متوالی نمی توانند کاندیدا شوند، تغییر قانون اساسی است و براساس قانون اساسی مصوبه امروز مجلس رد خواهد شد.

نامه کمیسیون امورداخلی کشور به دکترلاریجانی

کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس برای رفع ابهام از مصوبه ممنوعیت ۴ دوره کاندیداتوری متوالی نمایندگان به دکتر لاریجانی نامه می‌دهند. در خصوص مصوبه ممنوعیت 4 دوره کاندیداتوری متوالی نمایندگان،سید حمیدرضا کاظمی اظهار داشت: اعضای کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تصمیم گرفتند تا نامه‌ای را به رئیس مجلس بنویسند تا از این مصوبه رفع ابهام شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در تشریح ابهاماتی که در خصوص مصوبه مجلس وجود دارد، بیان کرد: مصوبه دیروز مجلس باید رفع ابهام شود، ممکن است برخی کاندیداها در انتخابات میاندوره‌ای به مجلس راه پیدا کنند یا اینکه برخی نمایندگان در اواسط دوره مسئولیتی را عهده دار شوند و سپس از نمایندگی استعفا دهند؛ در خصوص این نمایندگان ابهاماتی وجود دارد که آیا این افراد یک دوره نماینده بوده‌اند یا خیر؟وی با اشاره به اینکه محمدمهدی مفتح در دوره نهم و حسن کامران در دوره دهم به صورت میان‌دوره‌ای به مجلس راه یافته‌اند و مشمول این مصوبه مجلس می‌شوند، افزود: اکنون مشخص نیست که در این موارد، حضور آن‌ها در اواسط دوره، یک دوره کامل محسوب می‌شود یا خیر؟ اگر یک دوره محسوب شود نمی‌توانند در دوره بعدی کاندیدا شوند اما اگر یک دوره محسوب نشوند، می‌توانند در انتخابات مجلس بعدی نیز کاندیدا شوند.

کاظمی ادامه داد: ممنوعیت 4 دوره کاندیداتوری متوالی نمایندگان با یک پیشنهاد فی‌البداهه در صحن مصوب شد و سوالات بسیار زیادی را مطرح کرد و برای اینکه این ابهامات برطرف شود، اگر رئیس مجلس این نامه را بپذیرد برای رفع ابهام باید رای گیری شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25625
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.