کود دولتی خواهان پیدا کرد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید امسال به دلیل افزایش قیمت کود در بازار همه کشاورزان متقاضی استفاده از سهمیه دولتی شده اند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

کود تامین کننده مواد غذایی مورد نیاز گیاه است .کشاورزان با استفاده از کود مواد غذایی با کمیت و کیفیت بیشتری تولید می کنند.استفاده ازکودهای شیمیایی در زمین هایی که برای مدت طولانی زیر کشت رفته اند و از نظر عناصرغذایی مورد نیاز رشد گیاه فقیر هستند ،می تواند باروری خاک این زمین ها را بهبود بخشد .

ضرورت تامین نهاده های کشاورزی از جمله کود ،زمانی که کشاورز به آن نیاز دارد دوچندان می شود . به طوریکه یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان در شروع فصل کاشت تامین کود مورد نیازجهت کشت محصول است .

معیشت مردمان جنوب کرمان به کشاورزی وابسته است . چند ماهی از شروع فصل کشت و کار در جنوب می گذرد اما هنوز بسیاری از کشاورزان جنوبی قادر به تهیه کود مورد نیاز جهت کشت محصول خود نشده اند .

این موضوع موجب نارضایتی و بلاتکلیفی این قشر شده است 

امیری کشاورزی است که هرساله زمین خود را زیرکشت گندم می برد، به کرمان نو گفت: “کود در مراکز خدمات توزیع می شود و نحوه توزیع به گونه ایی است که به دست کشاورزان واقعی نمی رسد .”

وی ادامه داد: “ مقدار سهمیه ایی که به مراکز خدمات هر منطقه تخصیص می دهند با سطح واقعی کشت آن منطقه هم خوانی ندارد ،امسال به شدت کمبود کود احساس می شود . الان که زمان کشت گندم است به کود “سوپرفسفات “نیاز دارم و اگر به موقع به دست کشاورنرسد بعد از آن فایده ندارد. “

امیری گفت: “در مراکز خدمات اختصاص کود به کشاورزان را منوط به کشت کلزا کرده اند . من با چندین سال تجربه کشت گندم ،تمایلی به کشت کلزا ندارم .”

در هفته جاری مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان از توزیع 20 هزار تن انواع کود شیمیایی در هفت شهرستان جنوب کرمان حبر داد .

در این رابطه با مدیرعامل این شرکت گفتگو کردیم .وی به میزان 20 هزار تن توزیع انواع کود شیمیایی از ابتدای امسال در شبکه کارگزاری هفت شهرستان جنوبی اشاره و بیان داشت : “در بازه هشت ماهه سال گذشته حدود سه هزار تن کود ازت توزیع شد ،درحالی که این مقدارامسال به حدود 13 هزار تن رسیده است ،به نظر می رسد که با توجه به افزایش حدود چهار برابری نباید مشکلی داشته باشیم ، اما متاسفانه کمبود کود ازت در بین کشاورزان کاملا محسوس است .”

محمد شریفی ادامه داد : “ دلیل این کمبود افزایش قیمت کودهای خارجی و موجود در بازاراست ،که تقاضا برای کودهایی که به آنها یارانه تعلق می گیرد، بیشتر شده است .”

وی تصریح کرد : “قبلا گلخانه داران ازت مورد نیاز کشت خود را از “سولفات آمونیوم” تامین می کردند اما با افزایش ناگهانی قیمت کود در بازار آزاد، امسال تقاضای مصرف کود اوره چندین برابر شده است که در مقابل این افزایش تقاضا افزایش عرضه و توزیع کود به چشم نمی آید و کشاورزان از کمبود کود مورد نیاز ناراضی هستند .”

شریفی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر تامین کننده کود مورد نیاز کشاورزان ، وظیفه نظارت بر توزیع کود در محل کارگزاری ها را دارد ، تاکید کرد :در طرف دیگر سیستم توزیع کود مراکز خدمات جهاد کشاورزی قرار دارند که کشاورز را به عامل فروش مامعرفی می کنند .وی خاطر نشان شد :”در جهت رفع نگرانی کشاورزان از نحوه توزیع ، با هماهنگی انجام گرفته با سازمان جهاد کشاورزی و از طریق مراکز خدمات ظرف هفته آینده در خصوص ساماندهی نحوه توزیع کود تمهیداتی در نظر گرفته شده است .”

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت : “میزان سهمیه کود امسال نسبت به میانگین سه سال قبل 200 درصد افزایش داشته یافته است .توزیع کود بر اساس سطح کشت ثبت شده سامانه در بین کشاورزان صورت می گیرد.”

فرامرز رستگاری بااشاره به اینکه تااین لحظه از برنامه کشت خود عقب نیستیم افزود : امسال به دلیل افزایش قیمت کود در بازار آزاد همه کشاورزان اعم از سبزی و صیفی کار تا گلخانه دار و باغداربه همراه گندمکاران تقاضای کود دولتی دارند .

وی ادامه داد : “اولویت کار به محصولات کلزا،گندم، سیب زمینی، پیاز وگوجه فرنگی است . کشاورزان سیب زمینی کار و پیازکار هر ساله مقداری از نیاز خود را از بخش خصوصی تامین می کردند . که امسال به دلیل افزایش قیمت کود در بازار همه کشاورزان متقاضی استفاده از سهمیه دولتی شده اند .”

رستگاری افزود : “اولویت کشور در جهت افزایش ضریب خود اکتفایی و خود اتکایی در محصولات استراتژیک است.محصولات استراتژیک کلزا،گندم، برنج ، چغندر قند و محصولات اساسی مانند سیب زمینی ، پیاز و گوجه فرنگی هستند و به همین ترتیب اولویت توزیع کود با کشاورزانی است که به کشت این محصولات اقدام می کنند . “

وی تصریح کرد : “امکان تامین تمام کود مورد نیاز کشاورزان از طریق بخش دولتی وجود ندارد. “

رستگاری نارضایتی به وجود آمده و تاخیر درارایه کود را مربوط به اواخر شهریورماه تا اواسط مهرماه دانست و بیان داشت : “تاخیر به دلیل تغییر در قیمت کود در پتروشیمی اتفاق افتاد که به دلیل تغییر قیمت مجبور به انبار گردانی شدیم که کودهایی که با قیمت قبل در انبار موجود بودند با کودهای جدید با یک قیمت به کشاورز ارایه نشود. “

وی عامل دیگر این تاخیردر ارایه به موقع کود را مربوط به شبکه حمل و نقل کشوری دانست و گفت : همه ساله در این فصل از سال به دلیل اینکه در برگشت کامیون داران خالی برمی گردند ،با عدم اسقبال آنها ازسفر به جنوب کرمان مواجه هستیم .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38375
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.