بیش از ۱۲درصد جمعیت تحت تنش آبی کشور در استان کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه ۱۲.۱ درصد جمعیت تحت تنش آبی کشور در استان کرمان قرار دارند، متوسط بهره‌مندی آب آشامیدنی روستایی در استان کرمان را ۱۰ درصد پایین‌تر از متوسط کشوری اعلام کرد.

دکتر محمدجواد فدایی ظهر امروز ۹ دی‌ماه در آئین افتتاح نیروگاه ۵۸.۲ مگاواتی «کهربا» و «کیهان» رفسنجان با اعتباری بالغ بر ۴هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال با حضور وزیر نیرو گفت: یکی از مشکلات اساسی و جدی استان کرمان بحث تامین آب آشامیدنی است به طوری که هم اکنون ۱۵.۱ درصد جمعیت روستایی کشور بالای ۲۰ خانوار فاقد آب آشامیدنی در استان کرمان هستند و ۱۲.۱ درصد جمعیت تحت تنش آبی کشور در استان کرمان قرار دارند این درحالی است که سهم استان کرمان از منابع ملی ۷ درصد می‌باشد.

بیش از ۱۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب کشور در استان کرمان

به گزارش ایسنا، وی متوسط بهره‌مندی آب آشامیدنی روستایی در استان کرمان را ۱۰ درصد پایین تر از متوسط کشوری اعلام کرد و گفت: پروژه‌های خوبی در حوزه تامین آب و انرژی در استان کرمان مخصوصا در جنوب این استان برنامه ریزی و یا در دست اقدام داریم که با بهره برداری از این پروژه ها بخشی از این مشکلات را حل خواهیم کرد اما همچنان جا برای کار در این حوزه بسیار زیاد است.

استاندار کرمان با اشاره اقدامات استان در زمینه تامین انرژی خورشیدی تصریح کرد: منکر اقدامات صورت گرفته نیستیم اما همچنان یکی از محدودیت‌های استان کرمان برای توسعه بخش صنعت، بحث انرژی است به‌طورمثال در بخش رمشک در جنوب استان کرمان معدن مس خوبی وجود دارد که با مشکل خط انتقال برق مواجه است لذا در زمینه اّب و برق در استان کرمان جای زیاد برای کار وجود دارد.

کم‌ترین چاه‌های غیرمجاز در رفسنجان

احمد انارکی‌محمدی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین با تشریح اقدامات خیرین در شهرستان رفسنجان اظهار کرد: در حوزه صنعت آب و برق به شدت نیازمند حضور خیرین هستیم زیرا زیرساخت های این حوزه در این شهرستان به اندازه کافی نیست و با توجه به جمعیت رفسنجان متاسفانه تنها یک امور برق مشترکین را در این منطقه داریم.

وی با بیان این مطلب که ۸۰ هزار تبعه افغانی در این شهرستان زندگی می‌کنند، ادامه داد: با توجه به حجم بالای باغات سطح زیر کشت پسته در این شهرستان، اما کمترین حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان در شهرستان رفسنجان است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۵۰۰ میلیون دلار فقط درآمد پسته رفسنجان است که خود نشان از اهمیت این موضوع در اقتصاد استان کرمان و حتی کشور است و در این راستا نیازمند نگاه ویژه به تامین آب این منطقه هستیم هرچند که در این مدت اقدامات خوبی در این شهرستان صورت گرفته است که نمونه بارز آن را می تواند به بحث انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان و شهرستان رفسنجان اشاره کرد که تا خردادماه سال آینده این آب به رفسنجان خواهد رسید.

احمد انارکی‌محمدی با بیان این مطلب که به تخصیص آب برای صنعت نیاز داریم، اظهار کرد: با تخصیص آب به صنعت، جلوی خروج پول از رفسنجان گرفته خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک استان کرمان به یکی از نقاط استراتژیک و مهم کشور در حوزه معدنی تبدیل خواهد شد و بسیاری از معادن این استان فعال خواهند شد که در این راستا نیازمند توسعه زیرساخت راه های استان کرمان به ویژه در بخش ریلی خواهیم بود که در این راستا نیز طرح مطالعه راه آهن «یزد – انار– رفسنجان – باغین» در طرح های اقتصادمقاومتی استان کرمان دیده خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39389
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.