مدارس رودبار جنوب چشم انتظار بودجه

به گفته رییس آموزش و پرورش رودبار جنوب، حدود 50 مدرسه در این شهرستان سرویس بهداشتی ندارند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

یکی از مناطق محروم جنوب استان رودبار جنوب است شهرستانی در بین دیگر شهرستان‌های جنوبی استان کرمان که به دلیل بعد مسافت با مرکز استان در محرومیت بیشتری است و جبرطبیعت و خشکسالی نیز بر این محرومیت افزوده است. یکی از محرومیت هایی که همیشه رنج مردمان این مناطق را بیشتر کرده است، نبود فضا وشرایط مناسب آموزشی برای کودکان است، خانواده هایی که امیدوارند که کودکانشان با درس خواندن، بتوانند از محرومیت که دامنش را گرفته، خلاص شوند و آینده ای روشن برای خود رقم بزنند.

محمد شیرازی رییس آموزش و پرورش رودبار جنوب درباره وضعیت مدارس رودبار جنوب به کرمان نو گفت: در رودبار جنوب376 مدرسه وجود دارد که 65 تا از این مدارس، امتیاز آب و برق ندارند، 25 مدرسه کانکسی و 9مدرسه هم کپری هستند و در مجموع 39 مدرسه کمبود کلاس درس دارند.

وی یاد آور شد که 40 درصد مدارس شبانه روزی رودبار هم فاقد استحکام کافی هستند و نزدیک به 50 مدرسه هم وجود دارد که سرویس بهداشتی ندارند.

محمد شیرازی با بیان این نکته که اداره نوسازی و خیرین در بحث ساخت مدارس در رودبار جنوب فعال هستند، گفت: طی 2سال اخیر 75 مدرسه توسط خیرین و سازمان نوسازی ساخته یا در حال ساخت است و بعضی از مدارس را خیرین شروع به ساخت می کنند و نوسازی هم کمک می کند مثلا اگر 30 درصد یک مدرسه را خیری ساخته باشد بقیه آن را نوسازی قبول می کند که تکمیل شود.

به اعتقاد محمد شیرازی به دلیل سیل و مشکلات سیل زدگان، کمک خیرین در سال گذشته به سمت استان های سیل زده رفته وگرنه مشکل مدارس رودبار جنوب زودتر حل می شد.

به گفته رییس اداره آموزش و پرورش رودبارجنوب در هفته های آینده با استاندار جلسه ویژه ای برگزار می شود تا مشکلات آموزش و پرورش به طور ویژه مطرح و پیگیری شود.

ملاک مجوز فضای آموزشی، تعداد دانش آموز است

محمد شیرازی مشکل اصلی مدارس در رودبار جنوب را این گونه بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی مدارس در شهرستان رودبار این است که اکثر مدارس به دلیل کمبود فضای آموزشی 2 شیفت هستند چون تقریبا همه مدارس 2 شیفت هستند به سرعت مستهلک می شوند، اما در روستا ها این مشکل وجود ندارد مثلا ما در مناطق کوهسستان هیچ گونه کمبود فضای آموزشی نداریم.

بسیاری از خیرین تمایل دارند در روستا ها مدرسه بسازند در حالی که در شهر رودبار نیاز بیشتری است و آنها احساس می کنند چون روستا ها است نیاز بیشتری دارد در حالی که باید به تعداد دانش آموز توجه کنند.

وی در مورد اینکه چه طور به مدرسه فاقد سرویس بهداشتی مجوز آموزشی داده می شود، گفت: ملاک گرفتن مجوز فضای آموزشی، سرویس بهداشتی یا کلاس کافی نیست ملاک تعداد دانش آموز است که حداقل 70 نفر باشند و به آن مدرسه کد آموزشی داده می شود.

مدارس بدون سرویس بهداشتی قابل استفاده نیستند

واعظی پورمدیر کل نوسازی مدارس استان کرمان درباره نیاز رودبار جنوب در بحث مدرسه سازی به کرمان نو گفت: رودبار جنوب حالتی دارد که هرچقدر در آن مدرسه بسازند با هم کمبود مدرسه وجود دارد، برای سال جدید برنامه ریزی کرده ایم و 9 تا پروژه جدید امسال شروع می کنیم و 5 یا 6 تا پروژه هم از سال قبل باقی مانده است که ان شااله تا مهر تحویل داده می شود که هم شامل کلاس درس و هم شامل خوابگاه است.

وی درخصوص مدارس فاقد سروی بهداشتی در رودبارجنوب می گوید: بعضی از خیرین یک نفاهم نامه ای با آموزش و پرورش رودبار جنوب می بندند و مدرسه ای را می سازد که امکان دارد در بحث ساخت سرویس بهداشتی ساخت و ساز کامل نباشد.

او ادامه داد که امسال قرار است در بودجه 99 یک اعتبار خاص برای تکمیل مدارس مناطق محروم به خصوص وضعیت سرویس های بهداشتی در نظر گرفته شود، از نظر ما مدرسه ای که سرویس بهداشتی نداشته باشد قابل استفاده و بهره برداری نیست اما این چنین مدارسی هم وجود دارد، گاهی هم مدرسه ای ساخته می شود با سرویس بهداشتی ولی چون ساختش اصولی نیست به سرعت غیر قابل استفاده می شود.

وی افزود: من حدود چند ماه پیش از از مناطق رودبار دیدن کردم خیلی از مدارسشان به این شکل بود. طبق آماری که ما در اختیار داریم و خیرینی که به ما مراجعه کردن و تفاهم نامه دارند حدود 35 درصد مدارسی که ساخته شده توسط کمک خیرین بوده است ولی بعضی خیرین یا گروه های جهادی هم خودشان اقدام کرده اند که ما آمارشان را نداریم.

وی در مورد آمار مدارس فرسوده در رودبار نیز گفت:گاهی این آمار ارائه شده بر اساس بررسی ها و کارشناسی نیست و حتی غیر واقعی است.به طور کلی تعمیر و تجهیز مدارس توسط خود آموزش و پرورش انجام می شود.

واعظی نژاد در مورد تجهیز مدارس در بحث گرمایش و سرمایش گفت: برای تا مین وسایل گرمایشی و سرمایشی هم براساس اعتباری که امسال برای نوسازی در نظر گرفته شده، 50 درصد آن برای مناطق سردسیر است و مابقیش را هنوز به ما ابلاغ نکردند، هروقت ابلاغ کنند و در جاهایی از جنوب استان که مشکل برق نداشته باشند وسیله سرمایشی و گرمایشی را تامین می کنیم.

به طور کلی آموزش و پرورش کمبود هایش را با ما نامه نگاری می کند ولی قاعدتا پروژهایی با این شکل را اول باید در کمیته برنامه ریزی شهرستان مطرح کنند وآنجا برنامه ریزی شود جلسات این کمیته هم در تیر یا مرداد برگزار می شود.

در جنوب استان کرمان، خدمات دولت در دسترس مردم نیست

به گزارش ایسنا، احمد حمزه‌ای نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در مورد برخی از محرومیت های رودبار جنوب گفت: متاسفانه در حوزه بهداشت و درمان در شهرستان رودبار جنوب تنها 2 متخصص وجود دارد اما از روز گذشته فرآیند اضافه شدن چند متخصص دیگر به بیمارستان این منطقه نیز آغاز شده است.

وی از وجود یک بیمارستان ۳۰ تختخوابی در این شهرستان سخن به میان آورد و ادامه داد: بیمارستان ۳۰ تختخوابی رودبار جنوب برای جمعیت ۱۲۰ هزار نفری این شهرستان بسیار کم است و پاسخگوی نیاز این منطقه نیست.

نماینده مردم کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار جنوب و فاریاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل سوخت چاه های کشاورزی یکی دیگر از مشکلات جدی این منطقه است و باید راه حلی برای تامین سوخت چاه‌های کشاورزی فرم شماره یک( پروانه ندارند)، این منطقه پیدا کرد. همچنین سهمیه آرد این منطقه نیز باید در کوتاهترین زمان ممکن ساماندهی شود و این ظلم است که مردم به خاطر یک لقمه نان به ما التماس کرده و گریه کنند.

حمزه‌ای با تاکید برآنکه ما در حوزه زیرساخت‌ها هنوز مشکل داریم، تصریح کرد: متاسفانه پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در جاده، برق، گاز، آب و … در جنوب استان کرمان با مشکل روبرو هستیم که زیبنده نظام نیست و نیازمند کمک و اراده جدی مسئولین در تکمیل زیرساخت‌ها در جنوب استان هستیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39673
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.