چرخ صنایع‌معدنی جنوب استان از بی‌برقی نمی‌چرخد

به گفته رییس سازمان صمت جنوب کرمان، 8 کارخانه معدنی در جنوب استان آماده افتتاح هستند اما در تامین برق مورد نیاز با مشکل مواجهه اند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

توسعه جنوب استان کرمان یکی از اهدافی است که بسیاری از مسوولان را متوجه خود کرده است و یکی از راه‌هایی که به توسعه این دیار منجر می شود، اشتغال زایی است، در همین راستا تاسیس کارخانه تاثیر چشم گیری در بحث اشتغال دارد. کارخانه های وابسته به معادن در جنوب استان کرمان می توانند تاثیر چشم گیری هم بر توسعه اقتصادی در بحث کلان و هم در بهبود وضعیت اقتصادی در معیار خرد داشته باشند که با مشکلات زیر ساختی ای روبرو هستند که یکی از این مشکلات ها تامین برق است.

مروجی رییس سازمان صنعت و معدن، تجارت جنوب کرمان در مورد مشکل کارخانه های معدنی جنوب استان به کرمان نو گفت: پیش از این کمبود‌های کارخانه‌ها به دلیل توجه به پتانسیل های قبلی و برنامه های قبلی توسعه منطقه، کمتر دیده می شد، چون پیش از این روی معادن به این صورت کار نشده و کارخانه برای آن ها تعریف نشده بود مثلا در ساردوییه که تا اکنون کارخانه ای نبوده که مشکل برقی اش مشخص شود الان که بحث توسعه منطقه و بالطبع توسعه کارخانه ها را در نظر گرفتیم، یکی از اولویت های ما در توسعه کارخانه ها تامین زیر ساخت هاست که آب و برق را هم شامل می شود.

مروجی با اشاره به این نکته که امسال در حوزه صنایع معدنی حدودا 50 مجوز منابع معدنی صادر شده، گفت: جدیدا مجوزها بر اساس پتانسیل های منطقه صادر می شود و کمبود ها مشخص می شود. مثلا سال گذشته که پروانه ها بهره برداری معادن اکتشافاتی صادر شد، متوجه شدیم که رمشک پتانسیل معدنی خوبی در حوزه مس دارد که بعد برای آن کارخانه تعریف شد و آن موقع به دلیل نبود پست برق، کمبود حس شد کارخانه هم تعریف شده بود. یا در حوزه اسفندقه هم همین مشکل راداریم. اکنون که بحث کارخانه مطرح شده، مشخص شد که دربحث زیر ساخت هایی مثل برق مشکل داریم .

مروجی یادآور شد: اکنون استاندار هم پیگیر رفع این مشکل است و در سفر آقای نوبخت به جنوب کرمان تعریف پست برق در مصوبات بود ما هم پیگیر پست برقی در ساردوییه رمشک و اسفندقه هستیم تا این مشکل را برای همیشه رفع کنیم.در رمشک از ابتدای سال 97 که بحث پروانه هایی بهره برداری معادن صادر و سرانه معدنی اش مشخص شد ما درگیر این پست برق هستیم یا در ساردوییه هم نزدیک به دو سال است که پیگیر ماجرا هستیم .

به گفته مروجی، در سفر وزیر نیرو به استان کرمان و در بودجه اقتصاد مقاومتی این موضوع در نظر گرفته شده و سه پست حوزه ساردوییه،رمشک و اسفندقه مصوب شد که استاندار هم پیگیر آنها است که تا 2 سال آینده فعال شوند.

مروجی در مورد زمان اجرایی شدن این پست های برق مصوب شده گفت: تا کنون چون سرمایه گذاری نبود کمبود ها هم در این حوزه مشخص نمی شد ولی حالا که بحث سرمایه گذاری است و در حوزه معدنی جنوب استان ورود پیدا کردیم از سال گذشته این کمبود ها مشخص شد.

رییس صمت جنوب کرمان یادآور شد: البته اکنون حتی با وجود مشکلات فراوان به صورت موقت برق با ژنراتور برخی از این کارخانه تامین می کند.به گفته مروجی، در رمشک کارخانه کنساتره مس و دراسفندقه کارخانه مس کاتود آماده افتتاح هستند.

کارخانه‌های معدنی اشتغال را افزایش می دهند

مروجی بیان کرد: این کارخانه های معدنی که در بحث فرآوری فعال می شوند هم باعث اشتغال شده و هم از خام فروشی جلوگیری می کنند و باعث توسعه منطقه هم می شوند وکارخانه های معدنی تعریف شده در جنوب استان تا کنون پیشرفت بالای ۶۰ درصد دارند که با اتمام آن‌ها تا پایان سال آینده بیش از ۲هزار نفر مشغول به کار می‌شوند.

مروجی گفت: کلا در جنوب استان در حوزه صنایع معدنی 50 کارخانه داریم که نزدیک به 12 تا از آنها در حال بهره برداری هستند یک تعدادی هم تا پایان سال به بهره برداری می رسندو به طور معمول اشتغال در کارخانه های جنوب کرمان اصولا ده برابر حساب می شود چون که هر نفر که سر کار برود بین 8 ، 9 ، 10 نفر را پوشش می دهد.

رییس سازمان صمت در مورد تعداد کارخانه هایی که آماده افتتاح ولی در تامین برق مشکل دارند، گفت: اکنون 2کارخانه در ساردوییه یکی در رمشک، دوتا در اسفندقه، سه تا هم در منوجان تقریبا آماده افتتاح هستند که مشکل پست برق دارند با وارد شدن این هشت کارخانه به مدار، چیزی نزدیک به 100 نفر مشغول به کارمی شوند.

مروجی در پایان یاد آوری کرد:در جنوب استان کرمان منابع خدادادی بسیار خوبی در حوزه معدنی وجود دارد وقتی معادن وجود دارند، صنایع معدنی و فرآوری هم اولویت ما می شوند یکی از مهم ترین برنامه های مهم اقتصادی در جنوب کرمان توسعه معدن و صنایع معدنی است.

حمزه، نماینده ۵ شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در این باره گفته بود: احداث یک پست فوق توزین برای سه کارخانه در جنوب کرمان نیاز داریم و شرکت های مادر ایمیدرو، گل کهر و مس نیز قول همکاری در این زمینه داده اند.

باید از ظرفیت معادن بیشتر استفاده شود

در سفر چند ماهه اخیر روحانی به کرمان هم این موضوع مطرح شده بود به گزارش ایرنا رییس جمهوری در مورد ظرفیت معادن در استان گفته است: به وزارت صنعت، معدن و تجارت توصیه کرده ام که از ظرفیت معادن بیشتر استفاده شود و برنامه دولت این است که معادن بیشتری به مردم و بخش خصوصی سپرده شود تا مساله اشتغالزایی در کرمان فعال شود.

رئیس جمهور با اشاره به حرکت های خوب انجام شده در زمینه اکتشاف معدن گفت: طبق گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت در گذشته 26 هزار کیلومتر اکتشاف معادن انجام شد اما ظرف یک سال اخیر 20 هزار کیلومتر اضافه شد و این روند باید ادامه یابد.

روحانی تصریح کرد: وقتی معدنی اکتشاف شد باید مردم را برای واگذاری دعوت کنیم تا اشتغالزایی و ثروت ملی ارتقا یابد.

رئیس جمهور در پاسخ سوال خبرنگاری درباره برنامه دولت برای رفع معضل اشتغال با توجه به ظرفیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها خاطرنشان کرد: ظرفیت های زیادی در بخش گردشگری کرمان وجود دارد و باید همه بخش ها را برای توسعه صنعت گردشگری در این استان تشویق کنیم.

روحانی بر ضرورت اهمیت شرکت های دانش بنیان برای اشتغالزایی جوانان تحصیلکرده تاکید کرد و افزود: در استان یزد یک کارخانه قدیمی برای تبدیل به کارخانه نوآوری اختصاص داده شد که با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و بخش خصوصی، اعتبارات لازم تخصیص داده شده تا در سال آینده این مرکز افتتاح شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید در کرمان نیز یک بافت تاریخی در اختیار شرکت های دانش بنیان و استارت آپ قرار گیرد ، گفت: طبق قولی که به مردم رفسنجان دادیم یک پارک علم و فناوری در این شهر تاسیس می شود تا شاهد تحول در زمینه اشتغالزایی جوانان رفسنجان باشیم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندین پروژه میلیاردی در شمال کرمان افتتاح شد اما در جنوب کرمان یک پروژه کوچک نیز به بهره برداری نرسیده است، تاکید کرد: بخش بزرگی از افتتاح پروژه ها در کرمان مربوط به معدن است که به طور طبیعی هر کجا معدن وجود داشته باشد این پروژه ها نیز شکل می گیرد اما برای جنوب کرمان اقدامات خوبی نیز در زمینه حل مسائل روستایی و کشاورزی انجام شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40217
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.