زنده گیری یک قلاده گربه پالاس در رابر کرمان

مدیرکل محیط زیست استان کرمان از  زنده گیری یک قلاده گربه پالاس در رابر کرمان خبر داد و گفت: این گربه ها در زیستگاه خود رها سازی شدند.

مرجان شاکری در این خصوص افزود: طی یکسال گذشته این دومین گربه پالاسی است که حضورش در حوزه شهرستان رابر کرمان گزارش شده است.

وی افزود: بر اساس منابع موجود این گربه سان بسیار زیبا بیشتر در مناطق مرکزی آسیا یافت می‌شود.

به گفته وی پالاس در حقیقت یک گربه وحشی با اندازه کوچک است که نام خود را از روی محققی آلمانی گرفته‌ که برای اولین بار در سال ۱۷۷۶ این پستانداران را شناسایی کرد، نام این محقق «پیتر سایمون پالاس» (Peter Simon Pallas) بود.

شاکری گفت: این گربه نیز پس از حمله ور شدن به مرغ ها توسط مردم تعقیب شده  و به بالای یک اصله درخت گردو پناه برده بود که خوشبختانه با توجه به آموزشی که به مردم محلی داده شده بود فوری با یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رابر تماس برقرار می شود.

وی ادامه داد: کمتر از ده دقیقه مامورین خود را به محل می رسانند و به کمک مردم این پالاس زیبا را زنده گیری می کنند.

گربه های پالاس رنگ زرد یا خاکستری دارند و بر روی دم‌شان حلقه‌های سیاه‌رنگ دیده می‌شود.

همچنین بر روی بدن و پیشانی آن‌ها نقاط و طرح‌های خاصی نقش بسته است. فک گربه‌های پالاس کوچک است و به همین دلیل این پستانداران در مقایسه با دیگر گربه‌سانان، تعداد دندان‌های کمتری دارند اما در عوض دندان‌های نیش آن‌ها بسیار بلند است.

طول بدن گربه‌های پالاس بدون احتساب طول دم، ۴۶ تا ۶۵ سانتی‌متر است و دم به تنهایی طولی معادل ۲۱ تا ۳۱ سانتی‌متر دارد.

وزن این گربه‌سانان از ۲.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم متغیر است.خز بلند این گربه‌سانان باعث می‌شود تا ظاهر آن‌ها بسیار بزرگتر از اندازه واقعی نشان داده شود. این ویژگی به یک برتری ظاهری در هنگام خطر و مبارزه تبدیل می‌شود.

گربه پالاس براساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه های درخطر انقراض است و همچنین، در طبقه (NT) IUCN و پیوست II کنوانسیون (CITES) قرار دارد.

به طور کلی این گربه سان از گربه های کمیاب است و به جز یک نمونه که در منطقه خوش ییلاق و یک نمونه که در اصفهان مشاهده شد، اطلاع دیگری از وضعیت این گونه در دست نبود.

در سال ۱۳۸۵ یک گربه پالاس نسبتاً جوان در منطقه بردسیر کرمان از یک متخلف توقیف شد که مدتی در اداره کل کرمان نگهداری می‌شد.

در گزارشی دیگر نیز عکسی از گربه پالاس در میان برف‌ها که در سال ۱۳۸۶ در پارک ملی خجیر به وسیله دوربین تله‌ای گرفته شده بود مشاهده گردید.

در سال ۱۳۸۷ نیز یک گربه پالاس در نزدیکی آذر شهر واقع در دامنه‌های غربی کوه سهند زنده‌گیری شده است. یک مورد مشابه نیز سال گذشته در منطقه رابر کرمان و اخیرا در منطقه حفاظت شده باقران خراسان جنوبی از این گربه با ابهت و زیبا عکسبرداری شد.

لازم به توضیح است که گربه پالاس مذکور با توجه به بارندگی سنگین برف در منطقه هم اکنون در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رابر کرمان نگهداری می شود تا ماموران بتوانند در اسرع وقت آن را در زیستگاه خود و به دور از مناطق مسکونی رها سازی کنند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41754
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.