شیوع ویروس کرونا در چین باعث شد طی ۱۰ روز بیمارستانی ۱۰۰۰ تختخوابی در شهر ووهان ساخته شود.
این ویروس تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر را مبتلا کرده و بیش از ۳۰۰ تن هم در چین جان باختند.
ساخت بیمارستانی که از بسیاری بیمارستانهای بزرگ ایران هم بزرگتر است، این سوال را پیش آورده که اگر در کشور ما نیاز به ساخت سازهای بزرگ در زمان کم پیش آید، این امیدواری وجود دارد که مانند چینیها عمل کنیم؟
با نگاهی به لیست پروژههای نیمهتمام در کشورمان (با نگاه ویژه به کرمان)، میبینیم که پاسخی جز «خیر» برای سوال بالا وجود ندارد.
قبل از اینکه برخی پروژههای مهم را نام ببریم، بدانید که فقط در استان کرمان حدود سه هزار پروژه نیمهتمام وجود دارد. در همین حال بر اساس اعلام اخیر معاون اقتصادی وزیر کشور؛حدود ۸۰ هزار پروژه نیمهتمام هم در کشور وجود دارد.
بیمارستان جدید باهنر کرمان
این پروژه البته ابتدای امسال به پایان رسید و فقط قصد داریم برای مقایسه با ساخت بیمارستان در چین، به آن اشاره کنیم.
بیمارستان جدید باهنر ۳۵۰ تختخوابی است. یعنی یک سوم بیمارستان ووهان چین که طی ۱۰ روز ساخته شد. تفاوت دیگر بیمارستان باهنر با بیمارستان ووهان،به مدت زمان ساخت برمیگردد.
برای ساخت این بیمارستان ۳۶۵۰ روز زمان صرف شده. یعنی ۱۰ سال و ۳۶۵ برابر زمانی که چینیها در ووهان بیمارستان ساختند.
بیمارستان تخصصی رفسنجان
در رفسنجان اوضاع از کرمان هم بدتر است. بیمارستان تخصصی این شهر که ۳۲۰ تختخواب دارد از سال ۸۵ کلنگ خورده اما تازه امسال ردیف مستقل در بودجه پیدا کرده و عملیات ساخت آن پس از نقشهکشی و دیگر کارهای اولیه، آغاز میشود.
فاضلاب شهری کرمان
این پروژه برای خودش رکوردی در زمان انجام به حساب میآید.
از سال ۷۶ پروژه فاضلاب شهر کرمان کلید خورده که بعد از ۲۲ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته و مسوولان وعده دادند تا سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.
ورزشگاه شهدای مس
از سال ۸۵ این پروژه آغاز شده. بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و وعده داده شده تا خرداد ۹۹ قرار است تحویل داده شود.
تالار مرکزی شهر کرمان
سال ۸۸ عملیات ساخت این تالار آغاز شده و اگر همه چیز طبق برنامه! پیش برود امسال قرار است افتتاح شود.
البته فقط در استان کرمان نیست که پروژهها طولانی میشوند.
متروی شیراز از سال ۸۰ کلید خورده و اگرچه خط یک آن کار میکند اما هنوز یک ایستگاه آن تکمیل نشده. متروی شیراز ۶ خط دارد.
پروژه فاضلاب شهری بندرعباس هم تا زمان کامل شدن عمرش به بیش از ۳۰ سال رسید.
یکی از معروفترین پروژههای طولانی ایران هم آزادراه تهران شمال است. پروژهای که بیش از ۲۰ سال عمر دارد و از چهار قطعه، تنها یک قطعه زیر بار ترافیک رفته است.