چراغ سینما شوباد کهنوج خاموش است

به گفته مدیر کل ارشاد جنوب، شهرداری که مالک سینما شوباد کهنوج است هیچ اقدامی برای واگذاری این سینما به بخش خصوصی و فعال شدن آن نمی کند.

خبرنگار: نجمه سعیدی 

یک سال از زمانی که قرار شد سینما شوباد کهنوج دوباره شروع به کار کند می گذرد سینمایی که سال ها تعطیل بود بعد از آنکه قرار شد سینما دوباره شروع به کار کرد تنها چند صباحی را دوام آورده و دوباره غیر فعال شده است.

سینمایی که قرار بود در فرهنگ و زندگی رفاهی شهروندان کهنوج تاثیر بگذارد حالا تبدیل به سالنی شده است که که درهایش بسته، پرده اش خالی و از سینما بودن تنها اسمش را یدک می کشد.

اسحاقی مدیر کل اداره فرهنگ وارشاد اسلامی جنوب در مورد دلیل فعال نبودن سینما به کرمان نو گفت: سینما متعلق به شهرداری است و شهرداری باید آن را به بخش خصوصی یا هنرمندان واگذار و یا اجاره دهد، ما وظیفه داشتیم که سینما را تجهیز کنیم که کردیم، اما متاسفانه شهرداری کهنوج و شورای شهر برای فعال شدن سینما اقدامی نکردند.

وی ادامه داد: من فکر می کنم دور جدید شورا به این مسئله توجهی ندارند،شهرداری هم که اصلا معاونت فرهنگی ندارد که پیگیر این ماجرا باشد. ما با شهرداری در حال مذاکره ایم تا آن ها را قانع کنیم.

اسحاقی یادآور شد که سینما به طور کامل تجهیز است، و تنها 900 میلیون ارشاد هزینه کرده و دستگاه پخش فیلم را برای سینما تهیه کرده است، حتی نماینده کهنوج دکتر حمزه هم از این موضوع حمایت کرده است.

اسحاقی ضمن بیان اینکه از ارشاد هیچ مشکلی برای پخش فیلم در سینما ندارد ، گفت: به طور کلی دولت دغدغه رونق بخشیدن به سینماها را در کشور دارد در همین راستا هم در جنوب استان سینما امید جیرفت تفاهم نامه ش امضا شده و اعتبارش مشخص شده است و برای قلعه گنج هم همین طور یا برای عنبر آباد هم اکنون سینما سیار در حال فعالیت است برای مجتمع های فرهنگی عنبرآباد و منوجان هم دستگاه های پخش فیلمشان رسیده است.

مدیر کل اداره ارشاد جنوب در پایان تاکید کرد: اگر همین امروز شهرداری تصمیم بگیرد که سینما را به بخش خصوصی واگذار کند ما از همین امشب می توانیم در آن فیلم پخش کنیم و هیچ مشکلی نداریم.

شهرداری به سینما به عنوان منبع درآمد نگاه نمی کند

محمودی شهردار کهنوج در مورد وضعیت سینما شو باد کهنوج و عدم فعالیت آن به کرمان نو گفت: وقتی من سال 96 به کهنوج آمده بودم چیدمان سینما را به هم ریخته بودند و در حال تعمیر بود حدود 900 میلیون تومان هزینه های تعمیراتش شد که همه را شهرداری پرداخت کرد تا سینما تکمیل شود.و اصلا هم به چشم اینکه منبع درآمدی برای شهرداری باشد به سینما نگاه نکرده ایم، 4 نیرو هم مستقر شدند و چند فیلم هم آوردیم، ولی استقبال نشد.

وی ادمه داد: گاهی برای دو نفر فیلم پخش می شد. آن شرکت هایی هم که به ما فیلم می دادند به صورت 50 50 کار میکردند ، واقعیتش این بود که اندازه استقبال برای شرکت ها صرفه نداشت ما در شهرداری اصلا به خاطر درآمد این کار را نمی کردیم ولی شرکت های فیلم سازی که درآمد برایشان مهم بود.

محمودی یادآور شد: بخش خصوصی می تواند از این سالن استفاده چند منظوره بکنند زیرا این احتمال وجود دارد به تنهایی سینما نتواند صرفه اقتصادی داشته باشد. شهردار کهنوج تا کید کرد ما از هر کسی که اسپانسری این سینما را به عهده بگیرد و سینما را اجاره کند، استقبال می کنیم و اگر هم بخش خصوصی بخواهد بیاید برای کار حمایت می کنیم.

به گفته محمودی دو ماه پیش هم این سینما فیلمی را روی پرده برده است. وی یادآور شد که پیگیر هستیم فیلم جدیدی را هم بگیریم برای عید دوباره سینما فال شود هر چند هنوز هم فکر می کنم از آن استقبالی نمی شود.

نیروهای شهرداری تخصصی در حوزه سینما ندارند

دهقان یکی از فیلم سازان کهنوج است او در مورد غیر فعال شدن سینما شوباد به کرمان نو گفت:دلیل عمده غیر فعال شدن این سینما استقبال کم است، و دلیل این استقبال کم هم تبلیغات ضعیف است، این سالن مال شهرداری است و مدیریتش هم به عهده نیروهای شهرداری است که در این حوزه تخصصی ندارند و فیلم های درستی را انتخاب نمی کنند

مثلا چند ماه پیش فیلمی را که آورده بودند و همان موقع سینما خانگی هم آن فیلم را داشت و ویدیو کلوپ ها هم می فروختند و در نتیجه مردم استقبال نکردند.

دهقان ادامه داد: حدود ده پانزده سال سینما در شهر کهنوج تعطیل بود، قبل آن زمان در دهه 70 سینما خیلی شلوغ می شد و و یکی دیگر از دلایل این عدم استقبال این است که مردم سال ها سینما نرفتند و برای اینکه دوباره مردن را جمع و علاقه‌مند کنیم زمان زیادی طول می کشد.

از یک طرف هم فضای مجازی و تعدد شبکه های ماهواره ای هم استقبال از سینما را به طور کلی در ایران کم کرده است. در این شرایط اقتصادی وقتی مردم می بینند که فیلم های روی پرده بدون پول در تلویزیون نمایش داده می شوند دلیلی نمی بینند که سینما بروند.

دهقان یادآور شد: حدود 5 ماهی است که فیلمی روی پرده این سینما نبوده البته شهردار هم تمایل دارد که سینما راه بیافتد به خاطر اینکه سالن را تجهیز کرده اند و کلی هم هزینه کرده اند. ولی واقعا با این شرایط به صرفه اقتصادی نیست که فیلم اکران کنند همان موقع هم که راه افتاد گاهی برای هر سانس فقط یک نفر می آمد.

چند وقت پیش محمودی با من تماس گرفت که یک فیلم انتخاب کنید، من به تهیه کننده فیلم پرواز ممنوع زنگ زدم چون این فیلم برای کودک و نوجوان است، گفتم شهرداری می تواند با آموزش و پرورش تعامل کنند تا دانش آموزان را از طرف مدارس بیاورند که هم توجیه اقتصادی باشد و هم دوباره مردم با سینما آشنا شوند.

دهقان گفت: البته الان فیلم های جشنواره فجر در سینما جیرفت اکران می شوند ای کاش در سینما کهنوج هم اکران می شدند مردم برای فیلم های جدید می رفتند که البته این ربطی به شهرداری ندارد اداره ارشاد باید اقدام می کرد.

دانشور یکی از اهالی کهنوج است که کلا نسبت به فعالیت سینما بی اطلاع است و می گوید: فکر نمی کنم فیلمی پخش شود ما فقط می دانیم کهنوج سینما دارد اینکه فیلمی را هم پخش می کند یا نه نمی دانیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42322
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.