گرد و غبار تهدیدی برای کرمانی‌ها

به گفته مدیرکل منابع طبیعی جنوب برای مقابله با گرد و غبار حدود 4 هزار هکتار جنگل‌کاری در جنوب استان انجام شده که برای نگهداری آن به اعتبار نیاز است.

خبرنگار: نجمه سعیدی 

گرد و غبار و یکی از مخاطرات طبیعی است که همیشه گلوی استان کرمان را می فشارد، بلایی که زندگی را برای بسیاری از هم استانی ها به خصوص در شرق استان غیر قابل تحمل کرده است، این پدیده موردی جدید نیست.

سال گذشته نیز گرد و غبار آنقدر در استان شدید بود که اهالی ریگان را به تخلیه منازل مجبور کرد، وقتی هوایی نیست چگونه بمانند و زندگی کنند توفان های شنی که در بسیاری مواقع آن چنان شدید هستند که راه های ارتباطی را غیر قابل استفاده می کنند و برای مقابله با آن هم تمهیداتی اندیشیده شده که انگار این تمهیدات به اندازه کافی ثمر بخش نبوده است.

یکی از این تمهیدات، تشکیل کار گروه مقابله با گرد و غبار دراستان است و همچنین تشکیل دبیرخانه مقابله با با گرد وغبار، مرجان شاکری در مورد این کارگروه به کرمان نو گفته است: در سال گذشته در این دبیر خانه، اعتباری برای مقابله با گرد و غبار به دو اداره منابع طبیعی جنوب و شمال اختصاص داده شده است و این اعتبار برای جنوب حدود 28 میلیارد و برای شمال نزدیک به 30 میلیارد بوده است.

تهدید آلایندگی بیش از 70برابر حد مجاز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در گفت و گویی که با خبرنگار ایرنا داشته، نیز گفته است:اهالی شرق این استان نیمی از سال گرفتار گرد و غبار و توفان شن هستند و این گرد و غبار نفس اهالی شرق کرمان را به شماره انداخته است.و در چند روز گذشته غلظت گرد و غبار در شهرستان فهرج و ریگان به بیش از ۷۰ برابر حد مجاز رسیده است.

شاکری تاکید کرد: مشکل پدیده گرد و غبار و تامین سلامت مردم شرق استان باید در سال جاری به طور ویژه مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از مسئولان خواست، مشکل مهار گرد و غبار این استان را طی سال جاری با توجه به محرومیت بسیاری از مناطق کرمان و البته شرایط حاکم به طور ویژه بررسی و رسیدگی کنند.از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل خشکسالی های پیاپی و وقوع توفان شن در این شهرستان در بسیاری از ایام سال موجب بروز ریزگردها و مختل شدن زندگی اهالی این منطقه می شود.

قلعه گنج و رودبار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در جنوب

احمدی مدیر کل منابع طبیعی جنوب استان ضمن بیان این نکته که منابع طبیعی جنوب عضو در دبیرخانه کارگروه مقابله با گرد و غبار است به کرمان نو گفت: ما در منابع طبیعی جنوب پروژه های متنوعی برای مقابله با این پدیده را دنبال می کنیم و بر اساس پروژه هایی که برای منابع طبیعی تعریف شده.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد از اعتباری را که برای ما اختصاص می دهند در بحث نهال کاری در بیابان ها مصرف می شود که عمدا هم در شهرستان های قلعه گنج و رودبار جنوب انجام می شود زیرا در این دو شهرستان، بیشتری کانون بحرانی فرسایش بادی را داریم.

احمدی یادآور شد: که بسیاری پروژه های منابع طبیعی تعریف شده برای مقابله با گرد و غبار، پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصدی دارند اما فقط 50 درصد از اعتباری که برای منابع طبیعی جنوب در سال گذشته در نظر گرفته شده است به این اداره داده شده است و عدم تخصیص کامل اعتبار مشخص شده، نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: این نگرانی کلی ومهم است زیرا حدود 4 هزار هکتار در سال گذشته در جنوب، جنگل کاری انجام شده و بیش از 2 هزار هکتار هم در شمال انجام شده است که جمعا حدود 6 هزار هکتار در استان کرمان جنگل کاری انجام شده که به دلیل مقابله با ریز گرد ها بوده است و اگر این اعتبار امسال و یا سال های آینده تامین نشود به طور جدی با بحران مواجه می شویم.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی جنوب28 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار برای مقابله به گرد وغبار در کارگروه مقابله، به جنوب استان تخصیص یافته است. وی تاکید کرد: تمام نگرانی ما در بحث آبیاری این پروژه های جنگل کاری است که به جز امسال، 3 سال دیگر نیاز به آبیاری و مراقبت دارند و گرنه همه خشک شده و از بین می رود.

پیش از این نیز فدایی استاندار کرمان نیز مجموعه اقدامات منابع طبیعی استان در زمینه بیابان زدایی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت : با توجه به وسعت استان و پدیده گردوغبار این اعتبارات کافی نیست و پیگیر اعتبارات بیشتر هستیم .

افزایش آلایندگی و به خطرافتادن سلامتی

شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ هوای سالم، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای تمام افراد و از ۲۰۰ به بالا خطرناک است.

ذرات معلق هوا (PM) اصطلاحی است که برای توصیف ذرات جامد و مایع پراکنده شده در هوا استفاده می شود.

ذرات معلق هم از نظر جنس و هم از نظر سایز بسیار متنوع است ولی با توجه به اندازه آنها به سه نوع ذرات درشت (coarse particles) یا PM۱۰ ذرات ریز (fine particles) یا PM۲.۵ و ذرات بسیار ریز (ultra fine particles) یا PM۰.۱ تقسیم می شود.

سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده که سالیانه حدود پانصد هزار نفر براثر مواجهه با ذرات معلق هوا، دچار مرگ زودرس می‌شوند.عمده ذرات معلق در گردوغبار اندازه‌ای بین ۰.۱ تا ۱۰ میکرون دارند.ذرات با اندازه کمتر از ۰.۲۵ میکرون در سیستم تنفسی برای مدت نسبتاً طولانی باقی می‌مانند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که دی سال گذشته منتشر شد، آمده که در زمان وقوع گردوغبار، هر فرد به طور متوسط ۶.۶۲۴ گرم گردوخاک را وارد ریه‌های خود می‌کند.

این امر باعث آسم، آلرژی، صدمه به کلیه و کبد می‌شود.همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون می‌توانند منجر به مرگ کودکان زیر یک سال شوند.

در صورت استمرار توفان گردوخاک، به ازای افزایش هر ۱۰ میکروگرم در مترمکعب، ۶ درصد نرخ مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد.به ازای همین میزان بیماری‌های قلبی ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

زندگی وقتی سخت تر می شود که این آلایندگی هر سال با جان و سلامتی افراد جامعه، بازی کند و تهدید کننده جدی ای برای استان محسوب می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46436
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.