سالروز تولد جعفر بزرگی

امروز ۱۳ اردیبهشت ماه سالروز تولد جعفر بزرگی است و به همین مناسبت قصد داریم به زندگی این هنرپیشه سینما و تلویزیون بپردازیم.

جعفر بزرگی (زادهٔ ۱۳ اردیبهشت ۱۲۹۶ در تهران – درگذشتهٔ ۵ مرداد ۱۳۸۵ تهران) خواننده و هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران بود.

همچنین وی، برادر قدرت‌الله بزرگی کارگردان سینما است.

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان هدایت و دارالفنون گذراند.

سینما سبب علاقه‌مندی وی به هنر شد.

با گوش‌کردن به صفحات مختلف گرامافونی که پدر او برای او خریده بود به استعداد درونی که همان صدای خوشش بود، پی برد.

در سینما سپه فعالیت هنری تئاتری و سینمایی خود را ادامه داد و با افتتاح رادیو ژاندارمری و رادیو شهربانی با حسین شهبازیان، فعالیت هنری خود را در این مراکز ادامه داد.

بزرگی کنسرت‌هائی هم به همراهی حسینعلی وزیری‌تبار و یوسفی در تئاتر تهران اجراء کرد و صفحاتی از خود باقی گذاشت.

با افتتاح رادیو اصفهان، برای فعالیت در آن رادیو به اصفهان رفت.

این پیشکسوت که در برنامه‌های کودک و نوجوان در قالب ترکیبی و نمایشی شبکه‌های سراسری و جام جم نیز فعال بود و اول تیر ماه ۱۳۸۵ با حضور در برنامهٔ رنگین‌کمان شبکهٔ تهران از خاطرات خود در برنامه‌های کودک سخن گفت.

از سال 1318 تا 1327 روزهاي جمعه، نيم ساعت در راديو خوانندگي مي‌كرد كه آهنگ معروف و به يادماندني «مرغ سحر» يكي از آن‌هاست.

زرگي مجري تلويزيون هم بوده است. برنامه موفق و پربيننده «سالمندان»، يكي از كارهاي زيباي او بود. سگ كشي ،شور عشق ، درخت گلابي، سفر شبانه ماه وخورشيد، خسوف ، ديگه چه خبر، مدرسه پيرمردها ، افسانه آه ، بچه هاي طلاق ، از جمله فيلم‌هايي بود كه مرحوم بزرگي در آن‌ها بازي كرده است.

اين پيشكسوت كه در برنامه‌هاي كودك و نوجوان در قالب تركيبي و نمايشي شبكه‌هاي سراسري و جام جم نيز فعال بود و اول تير ماه 1385 با حضور در برنامه‌ي رنگين كمان شبكه تهران از خاطر خود در برنامه‌هاي كودك سخن گفت.

جعفر بزرگی در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۸۵ در ۸۹ سالگی به دلیل عارضه قلبی و کهولت سن درگذشت. پیکر او در ۶ مرداد ۱۳۸۵ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48509
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.