خانواده‌های چند معلولی در قلعه‌گنج تحت پوشش طرح توانمندسازی

دستجردی رییس بهزیستی قلعه گنج اعلام کرد: روال این طرح این چنین است که یک سری آموزش از طریق همکاران فیزیوتراپ و کاردرمان بهزیستی به پرستار منتخب ارائه می شود و طی بازدید هایی که به صورت ماهیانه از خانواده های معلولین داریم این آموزش ها پیگیری و تکمیل می شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

زندگی کردن هیچ زمان کار راحتی نبوده و همیشه پر بوده از تلاش برای بهتر شدن، انگار این قانون نانوشته زندگی است ، اما گاهی تلاش کردن بعضی ها، جنس دیگری دارد، تلاش برای کسانی که به واسطه شرایط جسمانی در وضعیت خاصی هستند ، تلاش معلولان و خانواده هایشان برای ساختن زندگی ای که در آن بار درد و غم هایشان کمی سبک تر شود، عزمی راسخ را می‌طلبد.

شرایط برخی از معلولین به نوعی است که در بسیاری از مواقع خانواده باید خود را وقف او کرده تا کیفیت زندگی دردانه ی خود را بهبود ببخشند، بهزیستی به عنوان نهادی که مدعی حمایت از معلولان و خانواده‌های آنها است.

در این راستا طرح ویژه ای را اجرا می‌کند، طرحی که در آن هم معلول مورد توجه قرار گرفته و هم خانواده او، طرحی که در آن برای پرستاری از معلول از اعضا خانواده هم حمایت می شود. این طرح در قلعه گنج اجرایی شده است.

دستجردی رییس بهزیستی قلعه گنج در مورد این طرح حمایتی به کرمان نو گفت: در این طرح آموزش‌های پرستاری به خانواده‌هایی که چند معلول دارند، داده می شود. در خانواده هایی که دارای دو عضو معلول هستند، یکی از اعضا خانواده که میتواند پدر، مادر، خواهر یا برادر فرد معلول باشد، هر کدام که توانایی بهتری داشته باشد از طرف بهزیستی به عنوان پرستار انتخاب می شود و بهزیستی هم ماهیانه یک مبلغی را به عنوان هزینه حق پرستاری به آن پرستار پرداخت می کند.

دستجردی تاکید دارد که هدف از اجرای این طرح این است که بچه های معلول هم از نظر بهداشتی و هم نگهداری در وضعیت بهتری باشند.

رییس بهزیستی قلعه گنج یادآور شد : ماهیانه به ازای هر معلول 250 هزار تومان به کسی که پرستاری آن معلول را به عهده گرفته است از طرف بهزیستی پرداخت می‌شود.

دستجردی گفت: فردی که برای معلول زمان می گذارد حتی با اینکه از اعضا خانواده است اما نیاز به یک انگیزه دارد که بتواند بهتر از این بچه‌ها نگهداری کند، شاید این هزینه ای که ما به این فرد پرداخت می کنیم خرج زندگی و تامین مایحتاج و بالطبع نیاز های خود معلول شود ولی می تواند یک انگیزه کوچک شود. هزینه پرستاری خانوارها از طرف بهزیستی هر ماه یا دو ماه یک بار از بهزیستی کشور به حساب معلول واریز می شود.

رییس بهزیستی قلعه گنج ادامه داد: روال این طرح این چنین است که یک سری آموزش از طریق همکاران فیزیوتراپ و کاردرمان بهزیستی به پرستار منتخب ارائه می شود و طی بازدید هایی که به صورت ماهیانه از خانواده های معلولین داریم این آموزش ها پیگیری و تکمیل می شود به طور مثال نرمش‌ها، کارهای فیزیوتراپی و کاردرمانی در هر سطحی از معلولیت به پرستار آموزش داده می‌شود.

دستجردی گفت: که هماهنگ شده تا در این بازدیدهای ماهیانه پرستاری هم از بیمارستان حضور داشته باشد تا آموزش های بهداشتی و درمانی را مثل نحو تمیز کردن زخم یا کنترل زخم بستر معلولان را به خانواده بیاموزد.

دستجردی با اشاره به این نکته که این طرح 2 سال است که در شهرستان قلعه گنج اجرا می شود، گفت: بعد از اجرا شدن طرح در بازدید هایی که انجام شد، کاملا مشخص است که وضعیت معلولان بسیار بهبود پیدا کرده است و کیفیت زندگیشان تغییر اساسی کرده است.

قلعه‌گنج پایلوت اجرای طرح توانمند‌سازی

به گفته دستجردی 35 خانواده چند معلولی در شهرستان قلعه گنج عضو این طرح هستند.

دستجردی با تاکید بر اینکه در این طرح یک سری تجهیزاتی اولیه در اختیار خانوارهای چند معلولی قرار می گیرد، گفت: یک طرح دیگر توانبخشی هم در قلعه گنج در حال اجرا است که برای اولین بار در کشور اجرا شده و قلعه گنج پایلوت آن طرح انتخاب شده است.

رییس بهزیستی قلعه گنج در این طرح یک سری وسایل فیزیوتراپی و تجهیزات اولیه ورزشی توانبخشی درب خانه های معلولان تعبیه می شود که به بهبود عملکرد فرد معلول کمک می کند، این طرح نیز برای 10 خانوار در قلعه گنج اجرا شده است. و با تامین اعتبار قرار است برای خانواده‌هایی دیگری هم که به این تجهیزات نیاز دارند این خدمت ارائه شود و تجهیزات نزدیک درب خانه هایشان نصب شود.

وی در مورد اینکه آیا معلولیت در جنوب استان بیشتر از سایر مناطق است گفت: اصولا در مناطقی که کمتر توسعه یافته و محروم تر هستند معلولیت بیشتر است، و در این مناطق کم برخوردار آمار معلولیت از نرم کشوری بالاتر است، معلولیت متاثر از چند عامل است، یکی از آن امکانات تخصصی و بهداشتی است . البته شرایط فرهنگی هم بی تاثیر نیست به طور مثال بر اساس شرایط فرهنگی احتمال ازدواج فامیلی بیشتر شده و در نتیجه احتمال معلولیت هم بیشتر می شود.

گسترش طرح آموزش پرستاری به اعضا خانواده منوط به تامین اعتبار

رضا نژاد رییس بهزیستی جیرفت در مورد این سوال که آیا این طرح در جیرفت اجرا می شود؟، گفت: این آموزش پرستاری به اعضا خانواده های چند معلولی هنوز در جیرفت اجرا نشده و این طرح از شهرستان های محروم تر آغاز شده است، البته اگر بتوانند اعتبارش را تامین کنند، به همه شهرستان های استان و بالطبع شهرستان های جنوبی استان ، گسترش می یابد.

وی ادامه داد: طبیعتا این طرح اگر درست اجرا شود، یعنی فردی که در خانواده آموزش می بیند به درستی آموزش ها را دریافت کند، بر کیفیت زندگی معلولان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و می تواند هم بر پیشگیری از معلولیت بیشتر و هم توانمند سازی معلولین باشد، تاثیر بگذارد.مخصوصا برای مکان‌هایی که خدمات توانبخشی ضعیف‌تر و کلینیک های توانبخشی در دسترس معلولان نیست.

رییس بهزیستی جیرفت یادآور شد : آموزش هایی که اعضا خانواده دریافت می کنند ، خیلی تخصصی نیست و معمولا همکاران در خود شهرستان انجام می دهند.

رضا نژاد گفت: در مورد اینکه آیا جنوب استان بیشتر از سایر نقاط استان معلول دارد، بررسی دقیقی انجام نشده است اما در در شهرستان هایی مثل رودبار جنوب تعداد معلولان بیشتر است که دلیلش میتواند مسائل بهداشتی ، ازدواج های فامیلی وعدم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی باشد البته چند معلولی بیشتر مربوط به ژنتیک و در دسترس نبودن مراکز مشاوره است. به گفته رییس بهزیستی جیرفت، در شهرستان‌ جیرفت حدود 120 خانوار چند معلولی وجود دارد که دو یا بیشتر معلول دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=52185
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.