بی آبی شهرک‌های عدالت و طبیعت در گرمای خرماپزان جیرفت

عطاپور وزیری فرماندار جیرفت در مورد مشکل آب شهرک عدالت و طبیعت گفت: در شورای تامین استان مصوب شد که کد روستایی این دو شهرک دوباره احیا شود تا خدمات‌ دریافت کنند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

بیش از 10 سال است که زمین‌های شهرک طبیعت و عدالت شهرستان جیرفت واگذار شده اند، واگذاری ای که بدون وجود هیچ زیرساختی انجام شده است، از آن زمان به بعد این شهرک‌‌ها از بسیاری از خدمات شهری محروم هستند و هر چند وقت یکبار مسوولان راه حل هایی را برای رفع مشکلات این 2 شهرک مطرح می کنند، اما انگار گشایشی در کار نیست و این اهالی از ابتدایی ترین حقوق خود مانند برخورداری از آب شرب محروم هستند.

در این شرایط کنونی که کرونا و ترس از شیوع این بیماری و از بین بردن آلودگی ها ، مصرف آب را در سراسر استان بالا برده است، اهالی شهرک طبیعت و عدالت جیرفت آبی ندارند که حتی برای نوشیدن استفاده کنند، میری یکی از ساکنان شهرک طبیعت، گلایه کرده و می گوید: «یک سال است در این شهرک ساکن هستم به‌خاطر کرایه‌های بالای مسکن در جیرفت مجبور به سکونت در این شهرک شدیم به امید رسیدن آب و لوله‌کشی هر روز را سر کردیم اما خبری نشد.»

اهالی این شهرک مجبور هستند در این گرمای خرما پزان آب مورد نیاز خود را از داخل شهر جیرفت تهیه کنند.

به گفته یکی از ساکنان شهرک طبیعت، این شهرک بیش از 57 خانوار ساکن دارد که همچنان در حال افزایش جمعیت هم است.

دانشی هم ساکن این شهرک است که از دردسرهای خود می گوید: «در این روزهای کرونایی نبود آب سلامتی مردم و ساکنان شهرک طبیعت را تهدید می‌کند. چندین بار مسئولان را برای حل مشکل آب شهرک به اینجا آوردیم اما دریغ از حل مشکل، هر دو هفته یک تانکر آب ۸ هزار لیتری با شراکت همسایه‌ام می‌خریم و این کار برایمان خیلی سخت است.»

طرح انتقال آب به شهرک عدالت و طبیعت درگیر مشکلات اداری

مشایخی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جیرفت در مورد وضعیت آبرسانی به این 2 شهرک به کرمان نو گفت: برا درست کردن وضعیت آب‌ رسانی این شهرک ها، یک سری کارهای اداری باید انجام شود که زمان بر است.

مشایخی ادامه داد: پیمانکار خط انتقال آب این شهرک‌ها، مشخص شده و تجهیزات مورد نیاز هم خریداری شده است و باید روال اداری طی شود تا فعالیت پیمانکار شروع می شود.ما پیگیر این موضوع هستیم که این کار سریع تر انجام شود.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جیرفت ادامه داد:از طرفی هم برای تامین برق چاه های حفر شده به برق احتیاج داریم که وعده تامین آن را هم به ما داده اند، اما زمان آن مشخص نيست که بتوانیم با پمپ از چاهای حفر شده آب استخراج کنیم، اکنون آب شهرک ها به صورت سیار تامین می شود.

مشایخی تاکید کرد، ما تا زمانی که در جایی انشعاب نفروشیم هیچ تعهدی در قبال آنجا نداریم و اکنون هم از نظر قانونی ما هیچ تعهدی برای شهرک طبیعت و عدالت نداریم اما به خاطر مردم پیگیر این موضوع هستیم که شبکه را اجرا کنیم. این خانه ها ساخته شده اند قبل از اینکه انشعاب آب وجود داشته باشد.

مشایخی گفت: در این شهرک ها برعکس عمل شده است، ابتدا باید شبکه آب و برق تامین می شد و زیرساخت ها مهیا می شد و بعد زمین ها را به مردم واگذار می کردند که خانه بسازند که این روند برعکس اتفاق افتاده و این چنین برای مردم مشکل ایجاد کرده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جیرفت ادامه داد: برای کمک رسانی به مردم می توانیم تا وقتی که مشکل انشعاب حل شود برای آب رسانی به این شهرک یک مخزن ثابت تحویل شهرک بدهیم که با تانکر ها سیار پرشود.

مشایخی اعلام کرد: جاهایی که ما انشعاب نداریم ، خرید آب برای تانکر ثابت و یا سیار، به عهده مردم است اما در جایی که ما انشعاب داشته باشیم و نتوانیم آب را تامین کنیم، وظیفه ما است که آب را خریداری کنیم.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان جیرفت یادآوری کرد: در زمان فرماندار قبل، جلسه ای گرفته شد و کارهای انتقال آب تقسیم و قرار بر این شد، آب از شهرک صنعتی تامین شود و لوله‌گذاری اش به عهده ما باشد و اتصالات را هم قرار شد بنیاد مسکن و پمپ هم بخشداری بخرد، لوله گذاری را که انجام دادیم بنیاد مسکن گفت: شما تجهیزات اتصالات را هم بخرید ما هزینه هایش را می دهیم، 13 میلیون اتصالات را هم ما خریدیم ولی بنیاد مسکن پولی به ما نداد بالاخره آب از شهرک صنعتی وصل شد اما چون پمپ را هم نخریده بودند ، فشار آن خوب نبود اگر تعهدات را به درستی انجام می دادند، مشکل تامین آب این شهرک ها حل شده بود.

شهرک‌ها، روستا می‌شوند تا خدمات بگیرند

عطاپور وزیری فرماندار جیرفت در مورد مشکلات شهرک طبیعت و عدالت این شهرستان به کرمان نو گفت:2 شهرک طبیعت و عدالت قبلا در قالب یک روستای به نام روستای تله سیاه، اراضی اش توسط بنیاد مسکن واگذار شده است، در سنوات گذشته کد روستای این منطقه حذف شده و عملا بنیاد مسکن دیگر نمی توانست خدمات بدهد و خدمات رسانی ای انجام نشد.

عطاپور تاکید کرد: با توجه به مسائل و مشکلاتی اهالی این شهرک ها، ما این موضوع را در شورای تامین استان مطرح کردیم، و آنجا مصوب شد که کد روستا دوباره احیا شود، وقتی که کد روستا احیا شود بنیاد مسکن می تواند خدمات دهد و ارگان‌های خدمات‌رسان مثل آب و برق هم می تواند به این منطقه خدمات بدهد، منتهی تا زمانی که این کد احیا نشود عملا هیچ خدماتی دریافت نمی کنند.

فرماندار جیرفت ضمن تاکید بر پیگیری رفع این مشکل گفت: نهایتا تا یک هفته دیگر کد روستا احیا می شود و کد که احیا شود همه ی مشکلات این روستا برطرف شده و آن موقع همه‌ی ارگان‌های خدمات رسان موظف به ارائه خدمت می شوند ولی تا آن زمان عملا نمی شود هیچ کاری کرد.

به گفته عطاپور این منطقه چون کد روستایش حذف شده است نه جز شهر و نه روستا است و وقتی کد فعال شود دیگر در آن نقطه شهرک طبیعت و عدالت نداریم بلکه یک روستا به نام تله سیاه داریم که از ارگان های مختلف خدمات می گیرد. اول باید به این نقطه، جمعیتی یک هویتی داده شود تا بتواند از خدمات استفاده کند.عطاپور یادآوری کرد: خط انتقال آب تقریبا انجام و تا ورودی شهرک ها آورده شده است و باید اعتبار تامین شود که شبکه داخل شهرک ها هم اجرا شود و بعد انشعاب را به مردم بفروشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53925
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.