محصولات کشاورزی جنوب شناسنامه دار می‌شوند

رییس دفتر محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی جنوب گفت: محصولات کشاورزی جنوب کرمان در مسیر شناسنامه‌دار شدن و گرفتن گواهی حد مجاز آلایندگی هستند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

جنوب کرمان را به محصولات کشاورزی اش می‌شناسند، محصولاتی که کیفیت ویژه‌ای داشته و در بازارهای داخلی و خارجی مشتری‌های خاصی دارد.

البته جنوب کرمان علاوه بر کیفیت محصولات به دلیل تولید انبوه، هم شهرت داشته و یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب و هر ساله چندین تن محصول از زمین های جنوب برداشت می شود.

به طور کلی تولید محصولات کشاورزی با استانداردهای لازم به خصوص در بحث آلایندگی دغدغه همه متولیان امر کشاورزی است، آلایندگی‌ای که عمدا ناشی از مصرف سموم مختلف است.

مرجان شاکری مدیر کل حفاظت از محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از تاثیر مصرف سموم هم بر کشاورزان و هم بر محصولات به کرمان نو گفت: «اگر میزان مصرف سم از حد مجاز آن بالاتر برود، موضوع بسیار خطرناکی است که هم سلامت کشاورز و هم مصرف کننده را تحت شعاع قرار می‌دهد و به این موضوع باید توجه ویژه کرد»

برای دانستن میزان مصرف سموم برای محصولات کشاورزی جنوب از رییس دفتر محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی جنوب پرس و جو کردیم.

میزان مصرف سم در جنوب کرمان بسیار کم تر از سایر استان ها است

مهندس افروز: درباره میزان مصرف سموم در کشاورزی جنوب کرمان گفت: میزان مصرف سم در جنوب کرمان بسیار کم تر از سایر استان ها است، البته این میزان مصرف در مقیاس بزرگتر هم همین شکل است یعنی میزان مصرف سم کشاورزی در کشور هم از کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر است.

افروز تاکید کرد: محصولات جنوب استان معمولا تازه خوری هستند و به این دلیلی که در فصلی به بار می‌آیند که کشاورزی در کل کشور تعطیل است، حساسیت زیادی روی محصولات جنوب وجود دارد، اما خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مستندی در مورد میزان غیر مجاز آلایندگی گزارش نشده است.

افروز گفت: کشاورزی در جنوب استان امتیازات خاصی دارد که نیاز به مصرف سم را کم می کند ، یکی از اصلی ترین آنها نور خورشید است. مثلا ما در جنوب امکان دارد به جای سه بار سم پاشی مرکباتمان، حتی یک بار هم سم پاشی نکنیم.

سیب درختی جنوب هم شناسنامه دار شد

رییس دفتر محیط زیست سازمان جهاد کشاورزی جنوب اعلام کرد:اکنون سازمان جهاد با دانشگاه علوم پزشکی طرحی را دنبال می کند که بر اساس آن محصولات کشاورزیمان را از لحاظ باقی مانده سموم آزمایش می کنیم و قرار است این طرح روی 7 محصول اجرا شود.

افروز گفت: یکی از مشکلات محصولات کشاورزی جنوب، شناسنامه نداشتن آنها است، وقتی محصولی شناسنامه نداشته باشد همه جور هجمه ای به سویش می آید به همین دلیل طرح شناسنامه دار کردن محصولاتمان را با کمک سازمان استاندارد با جدیت پیگیری می‌کنیم و اکنون سیب درختی شناسنامه گرفته است.

رییس دفتر محیط زیست سازمان جهاد کشاورزی جنوب گفت: سال گذشته هم سیب زمینی و گوجه فرنگی گواهی استاندارد گرفتند و میزان نیتراتشان نسبت به سایر استان ها از حد مجاز کمتر بود.

به گفته افروز سازمان استاندارد کشوری در سامانه «حد نشان آلاینده‌ها»، میزان حد مجاز آلاینده‌ها برای محصولات مختلف را اعلام کرده است.

وی اعلام کرد: به طور کلی چهار نوع محصول کشاورزی داریم، نوع اول محصول ارگانیک است که هیچ نوع کود و سمی دریافت نکرده است، نوع بعدی محصول طبیعی است، مثل بنه‌ و آویشن که در طبیعت رشد کرده، این محصولات سم پاشی نمی شوند اما چون روی آنها آزمایش نشده و شناسنامه ندارند به آنها طبیعی می‌گوییم. نوع سوم محصول گواهی شده و نوع آخر محصول عادی است.

افزایش قیمت برای محصولات شناسنامه دار

افروز تاکید کرد: ما در جهاد کشاورزی تاکید ویژه‌ای بر سلامت محصولاتمان داریم، بعد از آنکه سازمان استاندارد شاخص مجاز آلایندگی‌ها مثل نیترات و پتاسیم را مشخص کرد، جهاد کشاورزی بر این اساس یک سامانه ای به نام سرگانیک را راه اندازی کرد که برای دریافت گواهی حد مجاز آلاینده و شناسنامه محصول است.

وی ادامه داد: کشاورز بعد از اینکه مدیر کنترل کیفیت خود را مشخص کرد باید مشخصات و اطلاعات مربوط به خود را در این سامانه ثبت کند و درخواست بازرسی بدهد، بعد از ثبت درخواست، کارشناس بازرسی که زیر نظر اداره استاندارد فعالیت می کند، بدون اطلاع کشاورز و به صورت نامحسوس از باغ و محصول کشاورز متقاضی نمونه برداری کرده و برای آزمایشگاه های استاندارد می فرستد.

او افزود: هزینه انجام این پروسه به عهدۀ کشاورز است، بعد از تایید حد مجاز آلایندگی در محصول، یک کد شناسه برای محصول صادر می شود.که قابلیت برچسب کردن روی بسته های محصولرا دارد و با استفاده از دستگاه‌های بارکد خوان، 80 ویژگی را از محصول به مشتری می دهد ، کلا محصولی که نیتراتش بالا باشد شناسه محصول و کد استاندارد نمی گیرد.

افروز افزود: پیگیر این هستیم که محصولات با گواهی استاندارد را قیمت گذاری بیشتری کنیم و به دفتر تنظیم بازار سازمان هم درخواست دادیم که 20 درصد فروش محصول گواهی شده گران تر شود. کشاورز اگر بداند قیمت این محصول شناسنامه دارش بیشتر از قیمت محصول عادی است برای شناسنامه دار کردن ترغیب شده و انگیزه می‌گیرد.

اگر کشاورزان برای شناسنامه‌دار کردن محصولاتشان اقدام کنند شامل تخفیف ویژه‌ای می‌شوند

وی گفت: در صورتی که کشاورزان هم اکنون برای شناسنامه‌دار کردن محصولاتشان اقدام کنند مشمول تخفیفات ویژه‌ای می‌شوند.

افروز گفت: از طرفی مردم باید ترغیب شوند که محصول شناسنامه دار و با کیفیت بخرند و این تبدیل به یک فرهنگ شود.

رییس دفتر محیط زیست سازمان جهاد کشاورزی جنوب گفت: تا کنون 30 کشاورز برای تایید محصولاتشان و دریافت گواهی و شناسنامه ثبت نام کرده که 17 نفر از آنها به مرحله بازرسی رسیده اند و می توانیم بگویم محصولات کشاورزی جنوب به سمت شناسنامه دار شدن و گرفتن گواهی حد مجاز آلایندگی حرکت می کنند.

افروز بیان کرد:‌ علاوه بر تاثیر سموم بر محصول ، سم بر سلامت کشاورز هم موثرمی گذارد و باید طبق اصول خاصی این سم پاشی ها انجام شود.

افشارمنش مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب ضمن تاکید بر لزوم سم پاشی استاندارد به کرمان نو  گفت: ما در جنوب استان به طور مرتب برای نحوه استفاده از سموم کلاس های آموزشی و ترویجی داریم، ولی امسال به دلیل شیوع کرونا این امکان از سازمان گرفته شد.

وی تاکید کرد: در این کلاس ها از متخصصین دعوت می کنیم تا به کشاورزان آموزش بدهند تا زمان سم پاشی سلامتشان به خطر نیفتد و این کلاس ها در همه شهرستان های جنوبی برگزار می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55487
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.