خطر معدن بیخ گوش کوهستان کلمرز

سالاری فعال محیط زیست در مورد معدن سیلیس در منطقه کلمرز کهنوج گفت: این معدن در محل اصلی استقرار گونه‌های حیات‌وحش این کوهستان است و فعالیت این معدن حیات آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

خبرنگار: نجمه سعیدی | بازهم داستان تکراری جنگ بین معادن و محیط زیست، جنگی که با معدنی تر شدن استان، بر تعداد و شدتش افزوده خواهد شد، این بار در دامنه کوه های کلمرز کهنوج و معدن سیلیس که نگرانی های فزاینده ای را برای دوستداران محیط زیست و اهالی منطقه ایجاد کرده است.

این منطقه کوهستانی در جنوب شهرستان فاریاب و شمال غربی شهرستان کهنوج واقع شده و بلندترین قله در میان کوه های کلمرز دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد، این ناحیه دره‌های متعدد آبی ای دارد که در طول سال چشمه‌های دائمی ای را سیراب می کنند.

نگرانی ها درباره احتمال آسیبی که فعالیت این معدن به محیط زیست و حیات وحش منحصر به فرد این منطقه وارد می کند، آنقدر زیاد شده است که در هفته گذشته منجر به شکل گیری تجمعی مقابل فرمانداری کهنوج شد.

کرمان نو بار ها به این تعارض معدن و محیط زیست در استان و به خصوص جنوب آن پرداخته است. این بار ماجرا معدن سیلیس کلمرز کهنوج است.

سود اقتصادی این معدن قابل مقایسه با ضرری که می زند، نیست

سالاری یکی از فعالان محیطی زیست درباره کوهستان کلمرز و این تعارض به کرمان نو گفت: منطقه کلمرز یک منطقه معدنی است که متاسفانه سازمان صنعت و معدن، بدون نظر کارشناسی اکثر این کوهستان کلمرز را به معدنکاران واگذار کرده است که البته این کار غیر قانونی نبوده و نیست.

سالاری ادامه داد: اما من معتقد هستم، هر قانونی را در هر کجا که به نفع مردم و یا به ضرر محیط زیست باشد، می توان اصلاح و یا یک تبصره به آن اضافه کرد. ما نمی گوییم معدن کاران، کار نکند، معدن کار، کارش را انجام دهد اما در منطقه ای که به محیط زیست آسیب نرسد و به آن قسمتی که متعلق به حیات وحش است، کاری نداشته باشد. این منطقه محل زندگی انواع گونه های حیات وحش خاص است که زندگیشان به خطر می افتد.

این فعال زیست محیطی گفت: سود اقتصادی این فعالیت معدن قابل مقایسه با ضرری که می زند، نیست ، فعالیت این معدن در کوهستان کلمرز تاثیر مستقیم بر منابع آبی دارد ، قرار است سیلیس برداشت شده از آن تنها 30 تک تومانی فروخته شود. چگونه می تواند محرومیت زدایی کند.

سالاری گفت: این معدن هیچ صرفه اقتصادی ندارد با پرچم اشتغال، دارایی مردم را از بین می برند و محیط زیست را تاراج می کنند. اصلا اشتغال به چه قیمتی باید رخ دهد. ما که فراتر از قانون نیستیم، اما به چه قیمتی؟ این کوهستان آب شرب 30 روستا را تامین می کند، نباید بگذاریم به این منابع آبی آسیبی زده شود، اگر سلامت مردم تهدید شود، هیچ جوری نمی توان آن را جبران کرد.

مردم از فعالیت معدن سیلیس ناراضی اند

سالاری ضمن تاکید بر اینکه مردم منطقه هم از فعالیت معدن ناراضی هستند ، گفت: اکنون 2000 امضا برای مخالفت با فعالیت این معدن جمع شده است شاید اگر مردم نسبت به امضاهای الکترونیک آشنا تر بودند، تعداد خیلی از این هم بیشتر می شد.

وی ادامه داد: در بحث واگذاری این معدن بررسی درستی انجام نشده است و انگار کل کوهستان کلمرز را به یک نفر داده اند و مکان اصلی و نقطه امن حیات وحش منطقه، دقیقا همان جایی است که معدن قرار دارد.

سالاری افزود: ما نمی گوییم توسعه نباشد اما اگر این طور پیش می رود چیزی از حیات وحش باقی نمی ماند،همان کاری که به اسم توسعه بر سر جازموریان آورند، این قصه جدیدی نیست. اکنون هم کوه کلمر را سوراخ سوراخ کردند،چه چیز عاید مردم شد، برخی روستاها حتی آبشان شور شده است.

او ادامه داد: به ما می گویند ما مجوز داریم، مجوز دال بر درست بودن، یک طرح نیست. دال بر حقانیت، یک طرح نیست، مگر وا گذاری چاه های بی رویه با مجوز نبود که کل سفره‌های زیرزمینی منطقه را از بین برد. ما هیچ چیز نداریم به جز همین کوه که به جان همان هم افتادند.

فرماندار کهنوج درباره این تجمع و موضوع این معدن به کرمان نو گفت: این تجمع که به بهانه اعتراض به مجوز معدن سیلیس صورت گرفت، غیرقانونی بود که بعد از آنکه با نماینده های آنها صحبت کردیم ، قانع شدند. اگر اعتراضی وجود دارد باید به صورت قانونی مطرح و رسیدگی شود.

وحدت عیدی گفت: این معدن همه ی مجوز ها را دارد و باید محیط زیست پشت مجوز خود بایستد و از مجوز خود دفاع کرده است تا خیال همه راحت شود.

کوهستان کلمرز پوشش جانوری خاصی دارد

شاکری مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمان در مورد مجوز این معدن سیلیس به ما گفت: این منطقه خارج از محدوده ی تحت حفاظت محیط زیست بوده است به همین دلیل نیازی نبوده است که برای بازگشایی معدن مجوز محیط زیست بگیرد و مجوز معدن را صنعت و معدن صادر کرده است. در رابطه با این معدن، نه استعلامی از محیط زیست گرفته شده و نه مجوزی داده شده است.

شاکری تاکید کرد: آن کسانی که با فعالیت این معدن مخالفت می‌کند، سال ها از این منطقه حفاظت کرده اند، این منطقه از نظر پوشش جانوری یک پوشش جانوری خوبی پیدا کرده و محدوده ی ثبت شده برای این معدن،معارض زیستگاه حیات وحشی است که در آن منطقه وجود دارد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: برای این معدن چون در مناطق تحت حفاظت محیط زیست نیست، صنعت و معدن می توانسته مجوز دهد اما در مورد معدن کوشا هم که همه مجوزها را داشت به دلیل درخواست مردم و زنجیر انسانی، کار تعطیل شد و مجوزها هم لغو شد و این براساس نظر مردم بود.

توسعه‌ای که موجب ضربه به محیط زیست شود، قابل پذیرش نیست

مسلم مروجی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم در این مورد به مهر گفته بود : در سالیان گذشته مواد خام از این معادن بارگیری و به استان‌های مرکزی و یا خارج از کشور صادر می‌شد اما در ادامه با توجه به جلساتی که با سرمایه‌گذاران مربوطه گذاشته شد.

وی ادامه داد: از این انتقال جلوگیری شد که نتیجه این تصمیم علاوه بر فرآوری این مواد، اشتغال زایی بیشتر برای مردم بومی است‌.اما توسعه‌ای که موجب ضربه به محیط زیست شود، قابل پذیرش نیست چرا که به هر حال آسیب‌های آن سایر جوانب جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با بیان این مطلب که طی هشت ماه گذشته در معدن سیلیس کهنوج حدود ۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۸۰ نفر نیز اشتغال به کار داشته‌اند لذا بهره‌برداری از این معادن به نفع خود مردم منطقه است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56594
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.