رشد دلار ، پنل خورشیدی را از صرفه اقتصادی خارج کرد

هم اکنون قیمت خرید تاسیسات و سلول های خورشیدی برای هر کیلو وات بین ۳۵تا ۵۰میلیون تومان است.

سال ۹۴ که پنل خورشیدی برای اولین بار در استان کلید خورد، هزینه خرید پایه برای هر کیلو وات برق ۱۰۴۰ تومان و خرید تاسیسات برای فرضا تولید ۵ کیلووات ۴۵ میلیون تومان بود.

با توجه به میانگین تابش خورشید در ایران و تعداد روز‌های آفتابی بالای ۳۰۰ روز در سال، میزان تولید هر یک کیلووات نیروگاه خورشیدی بالای ۲۲۰۰ کیلووات ساعت است. با یک ضرب و تقسیم ساده می توان فهمید که سرمایه گذاری در پنل خورشیدی سالانه ۱۱ میلیون و ۴۴۰ تومان و ماهانه ۹۵۳ هزار تومان درآمد داشت. بازگشت سرمایه اولیه نیز در این طرح حدود ۴ سال بود.

قیمت خرید برق ، از رشد دلار عقب ماند

از آن زمان تاکنون علیرغم افزایش چند برابری هزینه تاسیسات کماکان قیمت خرید پایه برق هزار و ۴۰ تومان است.

آن طور که از شواهد ‍پیداست هم اکنون قیمت خرید تاسیسات و سلول های خورشیدی برای هر کیلو وات بین ۳۵تا ۵۰میلیون تومان است. هزینه تعمیرات و چک کردن باتری هر دو ماه یک بار را  نیز باید به لیست هزینه ها اضافه کرد.

همین امر است که علیرغم ظرفیت های بالقوه استان در تولید ، کمتر سرمایه گذار و یا مشترک خانگی حاضر به سرمایه گذاری در این طرح است.

هیچ  هدف گذاری برای ترغیب سرمایه گذاران نداریم

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ضمن پذیرش  کاهش سرمایه گذاری،معتقد است که شرکت برق هیچ  هدف گذاری روشن و مشخصی در این امر ندارد.

فرهاد زارعی می گوید امسال بیش از ۶ مگاوات در این زمینه کار شده و شرکت توزیع برق شمال استان رتبه اول کشور  را به خود اختصاص داده است.

به گفته زارعی هم اکنون قیمت خرید هر کیلو وات برق تا سقف نیروگاه های ۲۰کیلووات با قیمت ثابت هزارو ۴۰تومان و از ۲۰کیلووات به بالا ۹۱۰تومان است.

براساس گفته های او متناسب با نرخ تورم هر چند وقت یک بار یک ضریب تعدیل اعمال شده و هم اکنون با احتساب ضریب تعدیل مبلغ خرید شرکت برق از مشترکان به حدود سه برابر قیمت پایه رسیده است.

با این حال آمار شرکت توزیع برق شمال استان حاکی از رشد منفی در تعداد سامانه های خورشیدی به بهره برداری رسیده است.

رشد منفی سرمایه گذاری در پنل خورشیدی از سال ۹۷

براساس گزارش ها تعداد سامانه های به بهره برداری رسیده در سال ۹۶،۱۴۷و سال بعد ۱۸۴سامانه بوده است اما بعد از آن روند کاهشی بوده است.

تعداد سامانه ها در سال ۹۸ بالغ بر ۶۶واحد و در ۵ ماه اول سال ۳۰ واحد بوده است .

به عبارت دیگر از سال ۹۸ سرمایه گذاری مشترکین غیر اداری در سامانه های خورشیدی به شدت کاهش داشته است. به گونه ای که سرمایه گذاری در این حوزه در سال ۹۸نسبت به سال قبل رشد منفی ۶۴ در صدی و سال بعد رشد منفی ۵۵درصدی داشته است.

سرمایه گذاری در پنل خورشیدی صرفه اقتصادی ندارد

معاون مشترکین توزیع  شرکت برق شمال استان کرمان افزایش هزینه تاسیسات به دنبال افزایش نرخ دلار را عامل عدم سرمایه گذاری مشترکین در این طرح می داند.

محسن نوروز زاده که البته اطلاعی از نرخ های روز بازار ندارند، می گوید:با دلار ۱۲هزا رتومان هر ۵ کیلو وات ۱۲میلیون تومان هزینه داشت و احتمالا الان هزینه ها تا ۲.۵برابر رشد کرده است.

نوروز زاده معتقد است که هم اکنون سرمایه گذاری در پنل های خورشیدی صرفه اقتصادی ندارد.

او افزایش هزینه خرید برق و یا حرکت به سمت تولید تاسیسات در داخل کشور را راهکار ترغیب مردم برای سرمایه گذاری در این مقوله می داند.

با این حال سیاست کلی این سازمان در چند سال گذشته هیچ تغییری نداشته، گفته می شود که در حال حاضر تنها سازمان ها و نهاده های دولتی بنا به تکلیف خود در این حوزه سرمایه گذاری می کنند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56646
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.