افزایش ۳۴۰درصدی میزان کشت‌های کم‌آب در استان کرمان

متولیان حوزه جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گویند: رویکرد تحولی دولت از سال ۹۲تاکنون در این استان موجب شده تا در راستای مکانیزه شدن و جایگزین روش های نوین کشت شاهد اقدامات مطلوب و قابل قبولی باشیم.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، کشاورزی در کنار معدن، سهم عمده ای از تولیدات و اشتغال استان کرمان را شامل می شود، بطوریکه طبق برآوردها بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان مشغول به فعالیت در بخش کشاورزی هستند.

محصولات متنوع تولیدی کشاورزان کرمانی ضمن تامین نیازهای داخلی، به نقاط مختلف جهان صادر می شود که ضمن اینکه ارزآوری خوبی برای کشور دارد، شبکه ای از اشتغال را به صورت فراگیر و مستمر ایجاد کرده است.

طی سالهای اخیر به دلایلی نظیر کم بارشی، خشکسالی، افزایش هزینه های کشاورزی، حوادث طبیعی و آفات مختلف و غیره، بهره وری در کشاورزی کاهش پیدا کرده و کشاورزان و باغداران در استان کرمان ضرر و زیان زیادی را متحمل شده اند.

تغییر کشاورزی سنتی به مکانیزه، تغییرالگوی کشت و استفاده از روش های جدید نظیر کشت های گلخانه ای آبیاری نوین به عنوان مهمترین راهکارهای علاج کاهش محصولات باغی و زراعی در سال های گذشته در دستور کار مسئولان قرار گرفته است که با استقبال خوب کشاورزان و سرمایه گذاران روبرو شده است.

۳۰۰ هکتار کشت گلخانه ای در کرمان موجود است
رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: کمبود منابع آبی و کاهش کیفیت آب در کرمان مانع افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این استان شده و در راستای اجرای طرح توسعه سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای و کشت های جایگزین برنامه ریزی شده است.

عباس سعیدی با بیان اینکه سطح زیرکشت گلخانه‌های شمال استان حدود ۳۰۰ هکتار است، افزود: سرمایه گذاری های خوبی نیز در بخش احداث گلخانه ها در استان کرمان در حال انجام است که به سطح زیر کشت گلخانه های این استان اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز برای توسعه کشت های گلخانه ای تسهیلات بانکی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد و فرصت سرمایه گذاری خوبی در این بخش فراهم شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار داشت: همچنین توسعه کشت های گلخانه ای نیز در استان کرمان تا سال ۹۲ قریب یکهزار و ۵۱۰ هکتار با متوسط عملکرد ۱۰ هزار تن در سال بوده که در حال حاضر افزایش این سطح به ۲هزار و ۴۲۰هکتار با متوسط عملکرد ۳۳ هزار تن سبزی و صیفی و ۹ میلیون گل شاخه بریده در سال رسیده است.

افزایش ۳۴۰درصدی سطح کشت های کم آب

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: سطح زیرکشت های کم آب و اقتصادی در استان کرمان تا سال ۹۲قریب به سه هزار و ۶۰۰ هکتار بوده که در دولت تدبیر و امید این سطح با افزایش ۳۴۰درصدی به قریب ۱۶هزار هکتار رسییده است.

سعیدی ادامه داد: اکنون در بخش های گلخانه ها، کشت گیاهان دارویی و توسعه دامپروری استان زمینه سرمایه گذاری وجود دارد و سرمایه گذاران می توانند در این بخش فعالیت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: همچنین کرمان در اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در بین استان های کشور رتبه دوم را به دست آورده است.

کشت گلخانه ای در جنوب کرمان ۲۰۰ درصد رشد دارد
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: منطقه جنوب استان با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی شامل ۸۵ گونه محصول زراعی و باغی با کیفیت مطلوب از مهمترین نقاط کشاورزی کشور محسوب می شود.

سعید برخوری افزود: این منطقه با حدود ۲۴۲ هزار هکتار و ۲۹ درصد سطح زیر کشت و حدود ۶۷ درصد از کل تولید محصولات کشاورزی و دامی استان و حدود چهار درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده و به تنهایی در ۱۰ محصول کشاورز رتبه اول تا سوم تولید و سطح زیرکشت کشور را دارد.

وی تصریح کرد: کم‌آبی و افت آب های سطحی و زیرسطحی در جنوب کرمان که به عنوان یکی از معضلات کشاورزی محسوب می شود اکنون با استفاده از راهکارهای علمی و کاربردی جهت استفاده بهینه از منابع آب و توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به این سیستم مجهز شده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به توسعه کشت های گلخانه ای بیان کرد: توسعه گلخانه های جنوب از یک هزار و ۲۸۰ هکتار در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است که در این بخش ۲۰۰ درصد شاهد رشد هستیم.

وی ادامه داد: با توسعه و بهره برداری از کشت های گلخانه ای در منطقه جنوب کرمان، کارایی مصرف آب در این بخش از ۲.۱ به ۳.۷۴ مترمکعب افزایش پیدا کرده است.

برخوری با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از طرح های گلخانه ای اظهار داشت: مجتمع گلخانه ای موسسه ملل در شهرستان رودبار جنوب، مجتمع گلخانه ای تپه قوچان، در شهرستان جیرفت و مجتمع گلخانه ای شهر منوجان با مجموع اعتبار ۱۲۸ میلیارد تومان در سال جاری به بهره برداری می رسند.

۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال کرمان به آبیاری نوین مجهز هستند
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: تا سال ۱۳۹۲ حدود ۸۹هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده بود که با اقدامات انجام گرفته اکنون این میزان با رشد ۶۸درصدی به ۱۵۰هزار هکتار رسیده است.

سعیدی افزود: اجرای بیش از پنج هزار هکتار آبیاری تیپ در مزارع برای نخستین مرتبه در استان کرمان، پروژه توسعه آبیاری میکروتیپ در مزارع، تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در واحد سطح، تدوین و اجرای برنامه پنج ساله کاشت سطح زیرکشت محصولات با نیاز آبی بالا و جایگزینی با محصولات کم آب و اقتصادی مانند زعفران، گل محمدی، زرشک و عناب از اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به روند مکانیزه کردن کشاورزی در استان تاکید کرد: اقدامات خوبی در زمینه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در استان کرمان انجام شده به طوری که ضریب مکانیزاسیون با ورود بیش از سه هزار تراکتور و کمباین به این استان از ۹ دهم اسب بخار به ۱.۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۷ هزار دنباله بند و ادوات کشاورزی وارد استان کرمان شده که ضریب مکانیزاسیون از ۴۸ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته که اقدام بسیار خوبی در زمینه افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کشاورزان و باغداران است.

سعیدی با اشاره به اینکه ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات طی سه سال گذشته برای خرید تراکتور به کشاورزان استان کرمان پرداخت شده است گفت: یکی از مشکلات ما تحویل ندادن تراکتور بود که در این زمینه مذاکراتی انجام شده و مشکل در حال رفع است.

وی افزود: در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات تصویب شده بود که با افزایش این مقدار، ۷۵ میلیارد تومان معادل ۱۳۵ درصد تسهیلات در سال ۹۹ پرداخت شده است.

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در جنوب کرمان ۲ برابر شده است
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: جنوب استان با استفاده از راهکارهای علمی و کاربردی جهت استفاده بهینه از منابع آب و توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به این سیستم مجهز شده‌اند.

وی با اشاره به کشت گلخانه ای انواع محصولات در جنوب کرمان بیان کرد: توسعه گلخانه های جنوب ازیک هزار و ۲۸۰ هکتار در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است که در این بخش ۲۰۰ درصد شاهد رشد هستیم .

برخوری ادامه داد: با طرح های اجرا شده در حوزه سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار در اراضی کشاورزی جنوب استان کرمان، کارایی مصرف آب از ۲.۱ به ۳.۷۴ مترمکعب افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: در طی هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید توسعه آبیاری تحت فشار از ۴۶ هزار و ۲۲۶ هکتار به ۸۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رشد دارد و ضریب مکانیزاسیون از ۰.۸۵ اسب بخار به ۱.۶۷ اسب بخار افزایش داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70566
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.