پادزهـرِ تحقـیر

پیام اصلی و نظر روشن‌بینانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دریافت واکسن ایرانی کرونا، توجه جدی به تولید داخل با تکیه‌ بر استعدادها، علم و توانمندی‌های بی‌کران درونی است.

“من اولاً مایل نبودم که از واکسن غیرایرانی استفاده کنم و به دوستان هم گفتم -هم به کسانی که اصرار می‌کردند، هم به بعضی از دوستان دیگر که منتظر می‌مانیم تا ان شاءالله واکسن داخل کشور تولید بشود و از واکسن خودمان استفاده کنیم؛ این افتخار ملّی را به معنای واقعی کلمه پاس بداریم.”

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در چهارم تیرماه ۱۴۰۰

بدون تردید، روز جمعه چهارم تیرماه ۱۴۰۰، روزی تاریخی و به یادماندنی در نهضت بومی‌سازی و ساخت داخل محسوب می‌گردد.

میزان و سطح اهمیت مساله بومی سازی و توجه به ساخت داخل در کلام و عمل رهبر معظم انقلاب اسلامی، تا قبل از استفاده ایشان از واکسن ساخت ایران، برای خیلی از مدیران و متخصصین، به رغم صحبت‌ها و پیام‌های مستمر ایشان در این حوزه، تا این حد مشخص و شفاف نگردیده بود.

شایان ذکر است، به طور معمول، عمومی شدن کاربرد یک محصول فناورانه، وابسته به کاهش سطح مخاطرات کاربرد آن در ابعاد آسیب‌ها و خسارت‌های جانی در سطح اول و خسارت‌های مالی در سطح دوم و یا به عبارت دیگر، میزان ریسک آن می‌باشد.

بر همین اساس، پذیرش ریسک مقام معظم رهبری بر مبنای اعتماد به کار نخبگان جوان سازنده واکسن، می‌تواند ضمن اتمام حجت، چراغ راه مدیران و متخصصان بخش‌های مهم صنعتی قرار گیرد.

چشم امید و اتکاء به توان داخلی

در همین رابطه و در بررسی این موضوع، می‌توان به تقابل دو رویکرد “چشم امید و اتکاء به توان داخلی و یا تحمل ننگ وابستگی به بیگانگان” اشاره نمود؛ بدیهی است، رویکرد نظام، اعتقاد راسخ به توان داخلی بوده، به گونه ای که در این رویکرد، امروز، هر کار علمی و فناوری در کشور، به‌دست توانمند پژوهشگران، نخبگان و دانشمندان جوان ایرانی قابل حصول بوده و چیزی وجود ندارد که جوانان نخبه و دغدغه‌مند ایرانی، قادر به ایجاد، تولید و ساخت آن در داخل کشور نباشند.

در تطبیق این رویکرد خودباورانه با حوزه‌های صنعتی بزرگ کشور و به ویژه، صنایع عظیم معدنی، متاسفانه، گاهاً، نگرش موجود در برخی از این صنایع، در نقطه مقابل نگاه آکنده از استغناء و خودباوری به توان داخلی، به صورت نامحسوس خودنمایی می‌کند؛ به عبارت دیگر، تفکر غالب در این مجموعه‌ها، بعضاً، چشم امید به کشورهای بیگانه و انتظار کمک و دستگیری از سوی آنان بوده و نگاه خوش‌بینانه به استعداد و دانش بومی وجود ندارد.

بررسی‌های انجام شده نشان داده است که عوامل گوناگونی برای ایجاد چنین نگرش منفی و بی‌اعتمادی به منابع و توان داخلی اثرگذار بوده که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به عدم جسارت در ریسک‌پذیری برخی مدیران، عدم توجه به ایجاد زیرساخت‌های تحقیق و توسعه، نبود اعتماد به نفس کافی، تمرکز صرف بر حاکمیت فروش و درآمد و … اشاره نمود که قطعاً، با الگوگیری از اقدام شجاعانه رهبری، این بخش نیز قابل اصلاح خواهد بود.

در پایان، باید به این نکته تاکید کرد، که پیام اصلی و نظر روشن‌بینانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دریافت واکسن ایرانی کرونا، توجه جدی به تولید داخل با تکیه‌ بر استعدادها، علم و توانمندی‌های بی‌کران درونی است.

در همین راستا، شرکت سنگ آهن گهرزمین با تاسی به آرمان‌های بلند معظم له، ضمن پیشنهاد “نام گذاری روز چهارم تیرماه به عنوان روز بومی‌سازی در تقویم ملّی”، در تداوم تجارب موفق تاکنون، گسترش فعالیت‌های بومی‌سازی و ساخت داخل را با توان و جدیت بسیار بیشتر و با دامنه وسیع‌تر، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها برنامه‌ریزی و عملیاتی خواهد نمود؛ ان‌شاء‌الله تعالی.

هیأت مدیره، مدیرعامل و مدیران

شرکت سنگ آهن گهر زمین (سهامی عام)

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73200
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.