فرماندار بم خبرداد:


کارخانه شمش و روی بم مشکل زیست محیطی ندارد

کرمان نو- فرماندار بم ابراز داشت: مطالعات علمی، زیرساختی و اجرای طرح کارخانه شمش و روی دارزین درست بوده و مورد تأیید نهادهای تصمیم گیری قرار گرفته است و هیچ مشکل زیست محیطی ندارد

به گزارش کرمان نو هادی شهسوار پور روز گذشته در جلسه بررسی اعتراض تعدادی از کشاورزان درباره محل احداث کارخانه شمس و روی در منطقه دارزین بم گفت:در سطح شهرستان بم تاکنون کار غیرشفافی انجام داده نشده است وبا توجه به اینکه فرایند فراوری مجتمع معدنی فرآوری سرب و روی خان خاتون در منطقه دیگری انجام می‌شد بنابراین تصمیم گرفته شد دکتراسماعیلی برای ایجاد اشتغال زایی و جلوگیری از خام فروشی کارخانه شمش و روی را در منطقه دارزین احداث کند
او بیان کرد:راه اندازی مجتمع معدنی سرب و روی خان خاتون ضمن ایجاد اشتغال زایی پایدار مهاجرت معکوس هم دربرداشته و بسیاری از روستاهای منطقه ابارق که خالی از سکنه شده بودند اکنون اهالی آن بازگشتند .
فرماندار بم تصریح کرد:همچنین دکتر بابک اسماعیلی به عنوان معین بخش دهبکری تمام ظرفیت‌های منطقه را شناسایی کرده و در راستای توسعه زیرساخت‌ها و آبادانی منطقه گام برداشته است .
به گفته او برای دریافت مجوزهای لازم که سازوکار خاص خود را دارد، تمامی نهادهایی که برای امتیاز کارخانه مجوز می‌دهند در سطح شهرستان، استان و ملی اظهارنظر کرده اند.
از باغ شهر بم به راحتی نمیگذریم
او درباره تامین آب این کارخانه در دشت دارزین توضیح داد:دکتر اسماعیلی مالک مقداری آب در روستای دکفن است که به دلیل فاصله داشتن با این منطقه با مراجعه به آب منطقه ای و تغییرکاربری از کشاورزی به صنعت آب به دشت دارزین انتقال داده خواهد شد تا هیچ آبی از این منطقه برداشت نشود .
فرماندار بم ضمن بیان گلایه از انتشار یکسری مطالب در فضای مجازی اعلام کرد:هر شهروندی حق مطالبه ‌گری دارد و در ابتدا باید به مسئول مربوطه مراجعه کرده و اگر پاسخی دریافت نمی‌کرد در شبکه های اجتماعی مشکل خود را مطرح میکرد بسیاری از مطالب منتشر شده در فضای مجازی تشویش اذهان عمومی را درپی داشته و احساست مردم را جریحه‌دار کرده است.
او می‌گوید از باغ شهر و قنات های بم به خاطر احداث یک کارخانه به راحتی نمی‌گذریم .
شهسوار پور بیان کرد:به دلیل ثبت جهانی بم هر اقدامی که بخواهد انجام گیرد باید مجوزهای لازم را براساس سیاست‌های میراث جهانی داشته باشد وگرنه هیچ دستگاه و ارگانی اجازه ورود به کار نخواهد داشت .
او عنوان کرد: شاید در کرمان این مجوز یک ماهه صادر می‌شد اما در بم سه سال طول کشید .
فرماندار بم افزود:هدف ما استفاده از ظرفیت های شهرستان بم در راستای حفظ باغ شهر و قنوات جهانی بم است از جمله این ظرفیت ها می توان به  صنعت خرما، کشاورزی، گردشگری و همچنین ظرفیت ویژه ای که در ابارق بوجود آمده اشاره کرد.
هیچ کس حق خشک کردن قنوات بم را ندارد
در ادامه سرمایه گذار احداث کارخانه شمش و روی منطقه دارزین بیان کرد: نه من و نه هیچ فرد دیگری حق ندارد کاری انجام دهد تا قنوات خشک شوند و من متولی محیط‌زیست نیستم زیرا سازمان محیط زیست برای صدور مجوز معیارهایی دارد.
دکتر بابک اسماعیلی افزود: آلودگی محیط زیستی در هر چیزی که انسان از حیوانات فاصله می‌گیرد آسیب به محیط‌زیست و منابع طبیعی است به همین دلیل ارگان‌ها استانداردهایی را تعریف می‌کنند و درباره این معیارها در سال های اخیر بسیار سخت گیری شده است.
او اظهارداشت ۱۵ عنوان صنعتی وجود دارد که به صورت استانی برای آن ها مجوز صادر نمی‌شود من جمله کارخانه های سرب ، روی و مس که یک دانه از این معیارها در این منطقه وجود نداشته است .
دکتر اسماعیلی درباره تامین آب این کارخانه توضیح داد که بحث تامین آب در دل یک قانون جاری مملکت رخ داده و در راستای سیاست های درست حفظ آب منطقه بوده است .
اشتغال دلیل اصلی راه اندازی کارخانه است
به گفته او نقطه ای که هم اکنون برای جانمایی این کارخانه درنظر گرفته شده اشتباه ترین نقطه از نظر اقتصادی است زیرا باید ۳۹ کیلومتر برق برای این منطقه برده شود که هزینه هنگفت ۲۰ میلیاردی خواهد داشت و دلیل موافقت بنده بر احداث این کارخانه در منطقه دارزین تنها ایجاد اشتغال و همچنین امنیتی که بواسطه اشتغال ایجاد می شود .
مدیرعامل کارخانه شمش و روی دارزین خاطر نشان کرد: اگر امروز تصمیم بگیرم کارخانه را در این منطقه احداث نکنم بلافاصله یک کارخانه آماده را در زنجان با سرمایه اندک می خرم  اما میدانم اگر این کار انجام دهم دو سال بعد کارزاری ایجاد خواهد شد مبنی بر اینکه چرا معدن در ابارق است اما سنگ به شهر دیگر حمل می‌شود و در همین منطقه شغل ایجاد نشده است .
او ادامه داد: محیط‌زیست متولی دارد و تمام مدارک به صورت شفاف موجود است و خواهش میکنم هر ادعای علمی وجود دارد گفته شود و اگر کار ما اشتباه است ما را آگاه کنید و مطالبی در جاهایی مطرح می‌شود که من امکان پاسخ گویی ندارم یعنی جهت دار است و حب و بغض شخصی در آن است.
نگران محیط‌زیست بم هستیم
در ادامه عباس کمال الدینی دکترای فرهنگ و تمدن به عنوان یک معترض به این طرح گفت:این طرح برای ما ابهام دارد و خصومت و حب و بغض شخصی با دکتر اسماعیلی و اشتغال زایی نداریم و تنها نگرانی ما از محیط‌زیست بم است.
او ضمن اشاره به مقالات منتشر شده درباره کارخانه های سرب و روی در سطح کشور خصوصا کارخانه های انگوران زنجان بیان کرد: سرب باعث نگرانی ما است، بعد از گذشت چندین سال غلظت آلایندگی کارخانه سرب و روی انگوران زنجان به جایی رسیده که با دپوی مواد باطله سرب و روی خوشحالی مردم از اشتغالزایی بوجود آمده جایش را به نگرانی و دغدغه مردم داده است زیرا کارخانه سرب و روی سلامتی مردم را تهدید می کند
این کنشگر محیط زیست گفت: تجمع فلزات سنگین و افزایش غلظت آن ها می تواند از طریق ورود به زنجیره غذایی انسان سلامتی بشر را تهدید کند .
او توضیح داد: فلزات سنگین به شدت آلاینده محیط زیست بوده و به همراه گرد و غبار جابجا می‌شوند و به راحتی با شبنم صبحگاهی جذب بافت گیاه میشود و با ورود به زنجیره غذایی و تجمع در بدن باعث سرطان گوارش می‌شود .
او می گوید: فضای کالبدی شهر بم مهم است زمانی که بخاطر ثبت جهانی بم مجبور می شویم مناره مسجد را نصف کنیم ، اگر آرسنیک وارد آب شود و پسماند این کارخانه وارد زمین شود سرب و فلزات سنگین وارد قنات ها شده و تهدیدی برای ثبت جهانی به حساب می آید.
او عنوان کرد: ما برای داشتن شهر ثبت شده جهانی بم  بسیاری از موارد از جمله ساخت ساختمان های سه طبقه و بسیاری محدودیت ها دیگر را از دست داده یم و الان نباید با راه اندازی این کارخانه ثبت جهانی بم را از دست بدهیم
محیط زیست، محیط ایست
دکتر بابک اسماعیلی در ادامه نیز گفت: از دید من با خواندن دو مقاله نمی توانیم نتیجه گیری کنیم ، سنگ سرب و روی از زمین استخراج می شود و آب میلیاردها سال است از کنار معادنی که استخراج نشده رد می شود و این آب ها مقداری از این مواد معدنی را با خود حمل میکند
این سرمایه گذار می گوید معدن ما با کارخانه زنجان تفاوت های زیادی دارد، زیرا کارخانه زرین روی که اکنون در شهرک روی زنجان فعال است آن شهرک بالای هزار تن در روز تولید دارد اما جواز ما سی تُن در روز است و این دو بسیار متفاوت است
او بیان کرد: آن معادن قبل از انقلاب احداث شده و آن زمان محیط زیست اصلا وجود نداشته و باطله این کارخانه ها طی سالیان سال در رودخانه ای ریخته شده که به سمت زنجان حرکت میکند و خاتون آباد زنجان نیز سال‌های سال باطله ماده معدنی را با چندصد هزار تُن تولید در سال بدون کار محیط‌زیستی در بیابان ریخته است .
دکتر اسماعیلی تاکید کرد: کارخانه ما پسآب ندارد و روش کار این است که سرب و روی به صورت پسماند جامدمرطوب است و روال اعلام شده جهانی برای نحوه دفن این‌ها وجود دارد که ما خیلی فراتر از استاندارد جهانی که در کشورهای غربی اتفاق می افتد دفع پسماند انجام می دهیم.
به گفته او بزرگترین استفاده روی در گالوانیزه کردن ورق های فلزی است
او تصریح کرد ما جزو محدود سیستم هایی هستیم که دپارتمان مشاور محیط‌زیست داریم و خودمان معتقدیم نباید محیط‌زیست را خراب کنیم .
محیط‌زیست ۱۵ یا ۳۰ سال قبل اینجوری نبوده اما ۲ سال است که جزو سختگیرترین سازمان ها است و به محیط‌ایست بین معدن کاران معروف است زیرا ۱۰ برابر سختگیرتر از شمامحیط زیست کشور است.
به گفته اسماعیلی اگر جایی پروتکل می‌گفت که باید ۵۰۰ متر فاصله داشته باشیم ما چهارکیلومتر رعایت کرده‌ایم.
اگر متولی در کشور استاندارد را برای من تعریف کرده و رعایت کرده ام پس مشکلی وجود ندارد.
این سرمایه گذار اظهار داشت من صنعت سرب و روی را به بم آوردم و زنجان اگر سرب و روی نداشت استان نمیشد و اشتباهشان این بود که کار محیط‌زیستی انجام نداده و نحوه دفع پسماند را رعایت نکردند.
در صورت خلاف مقررات زیست محیطی کارخانه تعطیل میشود
در ادامه متخصص امور زیست محیطی معدن کاری و فرآوری و مشاور محیط‌زیست مجتمع معدنی فرآوری سرب و روی خان خاتون گفت:مطمئن باشید اگر اقدامی خلاف مقررات زیست محیطی صورت بگیرد کارخانه تعطیل خواهد شد زیرا در بخش اول مجوزها،اداره صمت از تمام ارگان‌ ها استعلام میگیرد و موافقت محیط‌زیست و آب منطقه‌ای و… گرفته شده و نکته دوم طرح دارای گزارش مکان یابی زیست محیطی و ارزیابی زیست محیطی است.
دکتر مهدی خراسانی خاطر نشان کرد:هیچ کاری در زمینه محیط زیست بدون تعهد نمی‌توان انجام داد و معادنی که مشکل پیدا کردند به دلیل نبود برنامه زیست محیطی است.
او ادامه داد:نگرانی شما درباره سایت پسماند درست است و اصلا کسی پرسیده ما پسماند را می خواهیم چکار کنیم؟! در دشت بم متوسط سرعت باد ۵۰ کیلومتر است، چرا فکر میکنید ما نمی‌دانیم که پسماند را نمی‌توانیم در بیابان رها کنیم و برای پسماند محیط زیست تعهد گرفته تا مکان یابی مشخص انجام دهیم
دکتر خراسانی درباره پایش های انجام شده گفت: در اولین مرحله تمام منابع آب ، خاک و رسوب اطراف سایت را بررسی میکنیم و تمام قنوات را بررسی و آنالیز می کنیم تا ببینیم آب بم اصلا چگونه است.
مشاور محیط‌زیستی این کارخانه اظهارداشت: همچنین در معدن خان خاتون تمام منابع آب تهرود را بررسی کردیم و دیده شد که مقداری از آب ها آلوده بودند تا بعدا نگویندمعدن ما این آلودگی را ایجاد کرده است.
او تصریح کرد:ایستگاه های پایش وجود دارد و در محیط‌زیست هیچ فرایندی بدون پایش انجام نمی‌شود همانطور که پایش های اولیه را  داوطلبانه انجام می دهیم و تمام موارد زیست محیطی و پتانسیل آلودگی در خط تولید بررسی می شود .
کارخانه دارزین پسآب ندارد
به گفته خراسانی به هیچ عنوان کارخانه دارزین پسآب ندارد و با توجه به کمبود منابع آب ۱۰۰ درصد آب را بازیافت میکنیم ،حتی برای فاضلاب انسانی که مربوط به محیط است تصفیه خانه و سپتیک می زنیم ، امکان ندارد کوچکترین آلودگی صورت بگیرد و فاصله چاه با دیواره کارخانه زیر ۱۰ متر باید باشد  زیرا چرخه آب برای ما مهم است
او توضیح داد نگران آلودگی آب بم نباشید سیستم خردایش غبارگیر دارد و محیط‌زیست دستگاه پایش آنلاین غبار را نصب میکند ،غبار سنگ معدن ما است و ما اگر آن را از دست بدهیم سالانه ضرر میکنیم ،یک ذره از استاندارد نمی‌توانیم بالاتر برویم.
خراسانی عنوان کرد کنستانتره سرب به شدت آلوده است و شیوه حمل و نگهداری مواد معدنی تحت نظارت محیط‌زیست است و یک گرم آن بیرون نمی ریزد، در صورتی که طول پسماند ما به شکل دوغاب نداریم و زنجان این دوغاب را دارد.
پسماند نهایی خط تولید، چالش زیست محیطی
به گفته او مهمترین چالش زیست محیطی کارخانه پسماند نهایی خط تولید است ، اگر این پسماند کنار رودخانه بماند و خشک شود، باد در دشت بم پراکنده کرده و در آب نفوذ میکند و پتانسیل آلودگی دارد، به نظر شما کارشناسان محیط زیست این موضوع را نمی فهمند؟
او می گوید موظف هستیم مکان مناسب با معیارهای زیست محیطی پیدا کنیم و پسماند بارگیری و در جایی دیگر دفع شود همچنین زمان نگهداری پسماند ما کوتاه است زیرا تا زمانی پسماند نم دارد باید دفع شود
کارخانه و فرایند ذوب نداریم
خراسانی خاطر نشان کرد ما کارخانه ذوب و کوره ذوب نداریم فرایند ما لیچینگ است، کوره ما ریخته گری است
همچنین آلودگی هوا ،آب و خاک برای همه برنامه داریم  و خط تولید ما مدیریت میشود.

  1. می خواهیم صنعت سبز باشیم
    مشاور محیط‌زیست این کارخانه تاکید کرد: برنامه ریزی میکنیم تا صنعت سبز شویم و از معافیت های مالیاتی و موارد دیگر استفاده کنیم همچنین درخصوص بحث فرهنگی ، مقام معظم رهبری فرمودند در طرح‌های گوناگونی که در کشور تنظیم می‌شود حتما باید پیوست فرهنگی داشته باشد ولی هیچ اداره ای به ما نگفته و جدی نمی‌گیرند ولی ما المان های محیطی و فضای سبز باید متناسب با فرهنگ منطقه باشد.
    او ادامه داد: در سایت دفع پسماند اگر  موارد و قوانین رعایت نشود مجوز نمی‌گیرد معیار مکان یابی زیادی باید رعایت و ارزیابی شود ،حریم رودخانه و محدوده سیلاب نباشد و حداقل یک کیلومتر فاصله داشته باشد
    خراسانی گفت معیار می‌گوید سایت از هر نوع چاه باید ۴۰۰ متر فاصله داشته باشد ، در سفره های تغذیه زیرزمینی آب ،در مناطق معدنی و بالادست مناطق جمعیتی، در مکان هایی که جزو فهرست آثار تاریخی است و… نمی‌توانیم سایت پسماند بزنیم.
    او افزود: نکته مهم اینکه چون احیا را باید درنظر گرفت باید بدانیم چگونه مدیریت شود همچنین درباره دشت بم مجوزهای استقرار بادهای معدنی در رده ۶ آلودگی هستیم و معیارهایی در نظر گرفته شد و نمی‌توانیم از این معیارها بگذریم .
    سایت پسماند در ۷۰ کیلومتری بم است
    خراسانی توضیح داد: موقعیت کارخانه بدلیل رعایت موارد محیط‌زیستی خوب است ،سایت دفع پسماند ما با بم ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و ایزوله و عایق است.
    او گفت:اگر این پسماند در دشت بم تخلیه شود۷۰هکتار باطله معدنی میشد اما مکانی با عمق زیاد ، سطح کم و دیواره ضخیم انتخاب شده که اولین و مهمترین کاری بوده که با دقت انجام شده است.
    کارخانه روی قنوات و خشکی باغ ها تاثیر ندارد
    مشاور محیط‌زیست کارخانه شمش و روی می گوید: درخصوص حاشیه های ایجاد شده اینک خاتون آباد زنجان با این جا مقایسه شود به لحاظ علمی توجیه ندارد، تناسخی بین ما و کارخانه خاتون آباد نیست در دشت خاتون آباد آب های زیرزمینی آنجا آلوده نشده اند و آلودگی خاک در لایه سطحی است .
    به گفته خراسانی به هیچ عنوان کارخانه ای که احداث می‌شود بر روی قنوات، خشکی باغ ها و افزایش دما تاثیر ندارد.
    تغییر آب کشاورزی به صنعت مشکلی ندارد
    در ادامه دکتر اسماعیلی درباره برداشت آب در این منطقه گفت: سیاست کشور مبنی بر این است که اگر کسی آب کشاورزی را بخرد و تغییر کاربری برای صنعت دهد مشکلی ندارد و قانون دیگر اینکه اگر سفره آب زیرزمینی با چاه یکی باشد میتوان به همان میزان از چاه دیگر برداشت کرد و اگر با قوانین مشکل دارید فریادتان را جای دیگر بزنید، مجموعه آبی که از این تلمبه داریم سه لیتر در ثانیه از ۱۹ لیتر است .
    تشویش اذهان عمومی جرم است
    در ادامه این جلسه دادستان بم نیز گفت: تحت هیچ شرایطی اگر قنوات آسیب ببینند اجازه احداث کارخانه داده نمیشود و اگر بحث علمی زده شود همه مطیع هستیم اما اگر یکسری مطالب برای تشویش اذهان عمومی زده شود جرم است .
    محمد ضیاء الدینی بیان کرد:تمام موارد و مجوزهای این کارخانه بررسی شده و تابع قانون پیش رفته است ، اگر با اجرای قانون مخالف هستیم افرادی که در مجلس قانون می نویسند مقصر هستند .
    خام فروشی مشکل کشور است
    او تاکید کرد:در سالی که به نام تولید، پشتیبانی و مانع زدایی نام گذاری شده دستگاه قضایی از سرمایه گذار در چارچوب قانون حمایت قاطع میکند
    دادستان بم افزود: خام فروشی یکی از بحث ها و مشکلات کشور است سرمایه گذار به راحتی می‌تواند مواد را به جایی دیگر انتقال داده و فرآوری کند پس در فضای مجازی مردم را تشویق به موارد اشتباه نکنیم زیرا این خلاف است .
    او تاکید کرد: به عنوان مدعی العموم هر شخصی یا کارشناسی می تواند طرح را بررسی کند، اگر بحث علمی باشد حمایت می‌کنیم در غیر از این صورت تحت هیچ شرایطی در فضای مجازی و یا محل احداث کارخانه مخالفتی دیده نشود ،زیرا اکنون با برگزاری این جلسه موارد علمی شفاف سازی شد.
    دکتر اسماعیلی نیز در ادامه گفت: دو نفر کارشناس از هر جای کشور برای ارزیابی مکان بیاورید و هزینه را شخصا متقبل می‌شوم ببینید آیا آلودگی دارد یا خیر ؟! براساس خط کشهای محیط زیست کشوری کارخانه من هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کند.
    سرمایه گذاری،بخاطر یکسری حرف منحل نمی‌شود
    در پایان فرماندار بم گفت:قرار نیست به خاطر یکسری حرف غیر‌‌علمی ما یک سرمایه گذاری را منحل کنیم مبنای عمل ما قانون است و تمدن ۲ هزار و ۸۰۰ ساله بم را خدشه دار نمی‌کنیم زیرا اولویت حفظ منظر فرهنگی بم است و هر شخصی که با احداث این کارخانه مخالف است می تواند دو کارشناس را با هزینه دکتر اسماعیلی برای بازدید از این طرح آورده و اظهارنظر کند و ایرادهای زیست محیطی را عنوان کند.
    به گفته شهسوارپور در کنار راه اندازی این کارخانه توسعه دارزین ،بخش دهبکری و در کنار آن بم را خواهیم داشت و نباید جلوی توسعه شهرستان را بگیریم و بعد بگوییم چرا شهرهای دیگر توسعه دارند و ما توسعه پیدا نمی‌کنیم.
    به گزارش کرمان نو عباس کمال الدینی دکتر فرهنگ و تمدن که یکی از مخالفین این طرح بود اعلام کرد بنده با صحبت های دکتر اسماعیلی و دکتر خراسانی قانع شده و دیگر مخالفتی ندارم

کلنگ کارخانه شمش و روی دارزین بم دو سال قبل به زمین زده شد و به گفته مدیرعامل این کارخانه تاکنون تسطیح و خاکریزی این قسمت مبلغ ۳ میلیارد تومان هزینه شده است

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=74588
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.