مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:


فیت بودن ماسک مهمتر از نوع آن است

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه فیت بودن و چسبیدن ماسک به طور کامل به صورت و نداشتن درز مهمتر از نوع ماسک است گفت: استفاده از یک ماسک پزشکی و یک ماسک پارچه‌ای بهترین حالت استفاده از ماسک است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، نوذر نخعی افزود: به جای ماسک پزشکی سه لایه روی هم، از یک ماسک پزشکی و یک ماسک پارچه‌ای استفاده شود بسیار بهتر است و ضمن رعایت فاصله اجتماعی، بهترین اقدام برای پیشگیری از ویروس کرونا به شمار می رود.

وی توضیح داد: جاما (مجله انجمن پزشکی آمریکا) که جزو معتبرترین مجلات پزشکی دنیاست و در سال ۲۰۲۱ چاپ شده، تاکید می کند آنقدر که فیت بودن ماسک مهم است نوع آن مهم نیست و این مهم در درجه دوم قرار می گیرد.

نخعی تاکید کرد: ماسک باید به گونه ای باشد که هوا از اطراف آن و قسمت هایی که با پوست صورت در تماس است، عبور نکند.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: همین مقاله توصیه می کند استفاده از ۲ ماسک اثر بیشتری در پیشگیری از کرونا دارد به شرط آنکه هر ۲ ماسک پزشکی نباشند زیرا این اقدام چندان دردی را دوا نمی کند.

وی تاکید کرد: زمانی از ۲ ماسک ۲ لایه پزشکی استفاده می کنیم ۶ لایه تکراری داریم که مشکلی را حل نمی کند.

نخعی گفت: نقطه ضعف و پاشنه آشیل ماسک پزشکی می تواند بیرون آمدن و داخل شدن هوا از ۲ طرف صورت و پل بینی باشد.

ماسک پزشکی و ماسک ان ۹۵ هم خیر

دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی افزود: استفاده از ماسک ان ۹۵ بر روی ماسک پزشکی نیز مانند ماسک پزشکی و ماسک پارچه ای جوابگو نخواهد بود زیرا مهم این است که ماسک فیت باشد.

قبل از حضور در جامعه ماسک را آزمایش کنید

نخعی تصریح کرد: تست و آزمایش کردن ماسک در ابتدای استفاده و قبل از حضور در جامعه مهم است.

وی گفت: برای امتحان کردن ماسک ۲ دست خود را ۲ طرف صورت قرار دهید و هوا را از دهان با فشار خارج کنید اگر هوا بیرون بیاید ماسک فیت و جذب نیست.

این کارشناس افزود: بعد آن ۲ دست خود را روی پل بینی قرار دهید و فوت کنید، اگر هوا بیرون آمد این ماسک جذب صورت شما نیست و می تواند شما را در محیط آلوده مبتلا کند.

آشنایی با ساختار ماسک سه لایه

وی افزود: ماسک شامل سه لایه است، فیبرهای داخل لایه وسط بسیار نازک و به هم چسبیده هستند و اجازه نمی دهند ذرات ریز از ماسک عبور کنند، آب هم از این لایه رد نمی شود.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: لایه بیرونی ماسک اجازه رد شدن ذرات درشت را نمی دهد و لایه داخلی نیز رطوبت دهان را می گیرد.

وی اظهار داشت: لذا ماسک سه لایه ماسک خوبی برای پیشگیری از ابتلا به کروناست اما نکته مهم ماسک فیت بودن آن است

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76191
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.