توسعه کشت ارقام تجاری و نیمه خشک خرما در استان کرمان

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان از برنامه ریزی برای جایگزینی ارقام تجاری و نیمه خشک خرما در سطح استان کرمان خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مهدی لطفعلی زاده گفت: استان کرمان با سطح زیر کشت بالغ بر ۲۸ هزار هکتار شامل نهال و بارور، باغات نخیلات و تولید سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن محصول و تعداد ۱۸ هزار بهره بردار یکی از مناطق مهم خرماخیز کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: مناطق عمده تولید محصول خرما در شهرستان‌های بم، نرماشیر، ریگان، فهرج، شهداد و ارزوئیه است که یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه ریزی جهت جایگزینی ارقام تجاری و نیمه خشک مانند پیارم و مجول در سطح استان است.

وی بیان کرد: میزان سطح زیر کشت خرمای پیارم حدود ۶۰۰ هکتار و خرمای مجول در سطح ۴۰ هکتاراست که در مناطق خرماخیز استان در سال‌های اخیر کاشت شده و سالانه حدود یک هزار و ۲۰۰ تن محصول تولید و روانه بازار می‌شود.

لطفعلی زاده تصریح کرد: خرما یکی از محصولات مهم مناطق گرمسیری استان است که به لحاظ امنیت غذایی، اشتغال، در آمدزایی حفظ محیط زیست (به خصوص در این استان که از پیشروی کویر جلوگیری کرده است) و توسعه پایدار کشاورزی یک محصول مهم و استراتژیک می‌باشد.

وی بیان داشت: کیفیت مطلوب خرما استان ناشی از وضعیت مناسب آب و هوایی برای کشت و پرورش این گیاه است. همچنین ارزآوری، ایجاد اشتغال مولد به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنایع جانبی و قابلیت رقابت در بازارهای جهانی از جمله مزیت‌های این محصول است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76573
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.