حضور هفتاد مستندساز جشنواره فیلم حقیقت در شهرستان بم

هفتاد مستندسازفیلم حقیقت به همراه طباطبایی نژاد مدیرکل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان وارد شهر بم شدند. در ابتدای ورودشان از ارگ قدیم بم بازدید کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار «کرمان نو» گفت که جشنواره فیلمهای مستند تحت عنوان فیلم حقیقت از 14 تا 21 آذر ماه در تهران برگزار شد.  بعد از برگزاری جشنواره شاهد حضور هفتاد نفر از مستندسازان در کرمان هستیم که در اولین روز سفر خود بازدیدی از شهر بم و ارگ تاریخی داشتند. خوب است که این مستندسازان بتوانند با ظرفیتهای استان کرمان آشنا شوند، به همین دلیل در این سفر از شهرستان رفسنجان بعنوان یک منطقه صنعتی کشاورزی، شهرستان بم به عنوان یک منطقه فرهنگی که دارای میراث تاریخی و مناطق صنعتی و همچنین  از شهر کرمان بازدید کردند.  در این جشنواره تعداد ۲۰ نفر از مستندسازان کرمانی از جمله دو مستندساز پیشکسوت نیز حضور داشتند که از آنها تقدیر به عمل آمد.  درحال حاضر همزمان اکران فیلم های برگزیده سینمای مستند را داریم که در سینما شهر تماشا در حال انجام است. امیدواریم مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند و به تماشای این آثار بنشینند.

محمدرضا علیزاده افزود که اتفاق خیلی خوب و رویدادی که رخ داده این است که مستندسازان کرمانی با حضور درجشنواره تعامل خوبی را با دیگر مستندسازان  برقرار کرده و کارهای جشنواره را از نزدیک ارزیابی کردند که در ارتقای سطح کیفی کار مستندسازی توسط هنرمندان استان کرمان موثر خواهد بود. در حال تلاش و رایزنی هستیم که با همکاری مرکز گسترش توسعه سینمای مستند وتجربی  دفترسینمای مستند را در استان کرمان راه اندازی کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان بم در مصاحبه با خبرنگار «کرمان نو» گفت مستندسازان سفر خود به استان کرمان را از بم آغاز کردند. درتلاشیم که قابلیت و مناظر فرهنگی شهر بم را نشان دهیم. امیدواریم با کمک مسئولین شهرستان بتوانیم این قابلیت ها را به خوبی نشان دهیم تا انگیزه و زمینه حضور آنها را برای فعالیت فراهم کنیم.

مدیرمرکز گسترش توسعه سینمای مستند و تجربی و دبیرجشنواره حقیقت هم در گفتگو با خبرنگار «کرمان نو» بیان کرد امسال یکی از بخش هایی که جشنواره حقیقت به آن پرداخت مرور سینمای مستند کرمان و نکوداشت مستندسازان کرمانی بود. در جشنواره آثار مستندسازان کرمانی به نمایش درآمد. نکوداشت دو پیشکسوت سینمای مستند کرمان استاد منوچهرعسکری نسب و محمداسلامی هم برگزار شد. با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان زمینه حضور تعدادی از مستندسازان و برگزیدگان امسال جشنواره در استان کرمان و شهرستان بم فراهم شد. امیدواریم این بازدید مقدمه برای استفاده از ظرفیت های این منطقه برای ساخت مستند باشد.

محمد مهدی طباطبایی نژاد گفت که در مرکز گسترش توسعه سینمای مستند و تجربی هزینه های تولید فیلم مستند را پرداخت میکنیم. شوراهای کارشناسی ما مشورت های حرفه ای و فنی را به مستندسازان میدهند. البته ممکن است این کار به صورت مشترک با اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان صورت بگیرد. ما حامی دوستان مستندساز هستیم. طرحی با عنوان هفته فیلم بم مطرح شده که مجموع آثار تولید شده با موضوع شهرستان بم به صورت یک هفته یا در شهرستان بم یا تهران به نمایش در خواهد آمد.

دبیرجشنواره حقیقت افزود که فعلا در حال زمینه سازی برای حضور مستندسازان در بم و آشنایی آنها با ظرفیت های موجود هستیم.

محمد کات هم که رتبه اول کارگردانی جشنواره فیلم حقیقت را کسب کرده است در مصاحبه با خبرنگار «کرمان نو» گفت که در مسیرمان به سمت بم ازدوستانم میپرسیدم آیا مستندی که بتواند حق مطلب را درباره فاجعه انسانی زلزله بم ادا کند، ساخته شده است یا نه؟ چون خودم هرچه دیدم نتوانسته است آنطور که باید حق مطلب را ادا کند. حسرت خوردم بخاطر اینکه چرا مستند کاملی از این قضیه وجود ندارد. فیلم هایی ساخته شده، اما بصورت ثبت تصویری منسجمی که بتواند خاصیت سینمایی داشته باشد، نیست و بدتر اینکه حتی در فیلم های داستانی مان هم این قضیه دیده نمی شود. حسرت می خورم که چرا آن موقع مستندسازی برایم جدی نبود. دوست داشتم فیلمی در این ارتباط بسازم. الان فکر می کنم اگر بخواهم خارج از تهران فیلم بسازم بم قصه های زیادی درخودش دارد که هنوز می شود ثبتشان کرد.

او افزود به نظرمن جذابیت دراماتیکی که در بم وجود دارد، می تواند برای سینمای داستانی و مستند استفاده شود. همانطور که از جنگ و دفاع مقدس میتوان سال ها فیلم ساخت وهیچ زمان هم تمام نمی شود، قصه بم هم همان قصه طولانی است، می شود از هر لایه ای به آن نگاه کرد و از هر زاویه ای یک قصه  روایت وثبت شود.

مسئولین از پتانسیل مستندسازی به خوبی استفاده نمی کنند و  به سبک روزمرگی و تاریخ معاصر شهرشان لطمه می زنند. و متاسفانه باعث می شود ارتباط بین مستندسازان و مسئولین شهری برقرار نشود،  این است که مسئولین شهری کرمان و خصوصا بم در این قضیه باید پویاتر عمل کنند زیرا خاصیت این شهر و اتفاقی که برایش افتاده و تاریخی که پشت این اتفاق هست باید ثبت شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=7707
1 نظر
  1. […] در رابطه با بازدید ۷۰ مستند‌ساز از ارگ بم خبر داد و به اکران فیلم‌ها و مستندات جشنواره حقیقت در […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.