رییس دادگاه خانواده کرمان:


ممنوعیت ثبت سکه به عنوان مهریه، آثار مثبتی در تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده خواهد داشت

رییس شعبه اول دادگاه خانواده کرمان، ممنوعیت ثبت سکه بهار آزادی به عنوان مهریه توسط سردفتران ازدواج را مورد اشاره قرار داد و گفت: این طرح باید توسط نمایندگان و یا دولت در قالب طرح یا لایحه مطرح شود و این طرح در صورت تایید، آثار مثبتی را برای تسهیل امر ازدواج و فرهنگ سازی در جهت تحکیم خانواده و اقتصاد خواهد داشت.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محمد شفیعی امروز ۱۱ آبان ماه در نشست هیئت اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمان افزود: طرح ممنوعیت ثبت سکه بهار آزادی به عنوان مهریه به لحاظ نوسان قیمت سکه و تورم حاکم بر اقتصاد کشور نه تنها مخالف قانون نیست بلکه به مصلحت عموم جامعه بوده و منع شرعی هم ندارد زیرا برخی از مراجع عظام تقلید تعیین سکه بهار آزادی به میزان غیر متعارف را خلاف موازین شرعی تشخیص داده اند و در این رابطه باید به نحوی اطلاع رسانی شود که مردم و جوانان در شرف ازدواج بدانند که در این طرح به دنبال محدود کردن اراده آنان در تعیین  میزان و مقدار  مهریه نیستیم.

وی ادامه داد: تنها ثبت سکه بهار آزادی بعنوان مهریه ممنوع خواهد شد و طرفین در هنگام عقد نکاح می توانند به هر میزان و مبلغی که توافق نموده اند وجه رایج را بعنوان مهریه تعیین و به سردفتر ازدواج جهت ثبت آن اعلام کنند و این طرح  یک موضوع کاملا شفاف و به جنبه حمایتی از حقوق بانوان نیز توجه کامل داشته زیرا در تعیین وجه رایج با توجه به تبصره الحاقی به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی در زمان وصول به نرخ روز محاسبه و به زوجه پرداخت می شود.

شفیعی با اشاره به این مطلب که طرح دعاوی مربوط به درخواست مهریه، تقسیط، اعسار و … در محاکم برای دستگاه قضایی وقت گیر و برای زوجین دشوار است،  گفت: ورود ۲۴۶۰ پرونده مطالبه مهریه به محاکم خانواده استان کرمان در هفت ماهه امسال نشان می دهد که باید در حوزه خانواده، دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

رییس مجتمع قضایی خانواده کرمان تاکید کرد: در طرح ممنوعیت ثبت سکه بهار آزادی بعنوان مهریه به آرامش و ثبات اقتصادی در بازار سکه کمک قابل توجهی می شود.

وی تصریح کرد: در این راستا وجه رایج کشور می تواند با ضریب افزایشی سالانه به عنوان مهریه تعیین شود تا از تنش های بعدی آن جلوگیری شود.

شفیعی با اشاره به این مطلب که اجرای این طرح تاثیر مثبتی در بازار سکه خواهد داشت، عنوان کرد: در مجلس می توان از جنبه های مثبت اقتصادی این طرح به خوبی دفاع کرد.

رییس شعبه اول دادگاه خانواده کرمان با اشاره به اینکه اجرای طرح تاثیر مثبتی در افزایش ازدواج و کاهش طلاق خواهد داشت، گفت: امیدواریم این طرح با استقبال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مواجه شده و با تائید و تصویب نمایندگان  تحت عنوان تبصره الحاقی به ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده و یا ماده واحده قانون حمایت خانواده  به حل این معضل کمک نمایند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79258
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.