استاندار کرمان: بم به کارگاه حساسیت‌افزایی در افکارعمومی تبدیل شود

استاندار کرمان گفت: اینکه سالی یکبار در روز پنجم دیماه (سالگرد زلزله سال ۸۲ بم) جمع شویم، همایش بگذاریم و حساسیت ایجاد شود، خوب است اما ضرورت دارد از امروز به بعد بم به یک کارگاه کلی و همیشگی حساسیت‌افزایی در افکار عمومی تبدیل شود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، علی زینی وند روز یکشنبه در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله بم در این شهرستان افزود: تاکنون در بم به ابعاد موضوع خسارت های زلزله پرداخته نشده است.

وی اظهارداشت: بم با این آوازه جهانی و با این سطح تخریب، تعداد جانباخته و عظمت حادثه بخوبی بازسازی و ساخته نشده؛ در تار و پود نظارت شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دفاتر فنی به نظر می‌رسد کم کاری شده است.

استاندار کرمان ادامه داد: حفظ فرهنگ اصیل منطقه در بازسازی شهرستان بم باید مورد تاکید قرار بگیرد و در این زمینه ایجاد معماری، توسعه و راهبرد کلان منطقه بر بستر فرهنگ غنی و با اصالت باشد.

وی تاکید کرد: معماری، توسعه و راهبرد کلان منطقه بم باید بر بستر فرهنگ غنی و با اصالت ایجاد شود که خودش را در سختی‌های زمان حفظ کند.

زینی‌وند گفت: همانطور که سال گذشته گفتم پایان بازسازی بم زود اعلام شد و اینکه در کمبود اعتبارات یک شهر جهانی هنوز کوچه های آن خاکی باشد قابل قبول نیست.

وی افزود: برای کشور حادثه‌خیز ایران پذیرفته نیست که در برابر حوادث طبیعی رفتار انفعالی داشته باشیم زیرا در سطح حوادث طبیعی در ایران هنوز به آمادگی کامل نرسیده ایم.

استاندار کرمان با بیان اینکه برای بازسازی بم با حفظ زیبایی سنتی باید توجه بیشتری می‌شد، از انجام مطالعات طرح های تفصیلی و جامع شهر بم نام برد و اظهارداشت: تقاضا داریم این مساله به صورت ویژه دیده شود زیرا هنوز هیچ اعتباری برای این طرح در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: با پیگیری‌های نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در پیوست‌های بودجه کمک‌های خوبی به شرق استان کرمان شد؛ مساله آب این منطقه هم به صورت نسبی در حال رفع شدن است.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: شهرستان جدیدی نیز در این منطقه در آستانه تاسیس قرار دارد که به افزایش اعتبارات و گستردگی تصمیم ها کمک می‌کند.

استاندار کرمان گفت: استان کرمان در سند آمایش ملی، به عنوان مرکز (هاب) توسعه جنوب شرق قرار دارد که در این باره باید جاده‌های ترانزیتی چندگانه داشته باشد.

وی به محور ریگان – محمدآباد – جاسک به عنوان اولویت ترانزیت بین‌المللی اشاره و بیان کرد: خط ریلی بم – جیرفت نیز که سال‌ها مطالعه آن باقی مانده و همچنین اتصال آن به جاسک به عنوان تحول در کشور باید مدنظر قرار گیرد.

زینی وند توضیح داد: وزارت راه و دستگاه‌های ملی در بودجه کلان باید به این موضوعات توجه کنند تا کرمان در نقش خود در جایگاه بین‌المللی برای کشور و توسعه جهانی تعریف شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82193
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.