گزارش کرمان نو از وضعیت ارائه خدمات هوشمند به شهروندان:


شهر کرمان تا شهرِهوشمند شدن چقدر فاصله دارد؟

اینترنت هر روز جای بیشتری در زندگی ما باز می کند، امروزه بیشتر تجهیزات اطراف ما قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و از راه دور قابل کنترل هستند. این مفهوم که به نام اینترنت اشیا یا IOT  شناخته می‌شود، امکانات زیادی برای مردم فراهم کرده و از خانه‌ها فراتر رفته و به مدیریت شهرها رسیده است.

به‌جز خدمات معمول، در برخی شهرهای جهان هوشمند سازی کارهای خارق العاده‌ای مثل مدیریت مصرف سوخت و آب را انجام می دهد و چالش‌هایی مانند ترافیک را مدیریت می‌کند. در سئول کره جنوبی، ترافیک را با هوش مصنوعی مدیریت می‌کنند و با هوشمند سازی، آلایندگی و مصرف آب سیستم دفع فاضلاب شهری را کاهش داده‌اند. در برخی شهرهای هند هم می توانید با کمک نرم‌افزار برای خودتان جای پارک پیدا کنید و از این قبیل خدمات شهری در شهرهای پیشرفته دنیا بسیار است.

 

خدمات هوشمند شهرهای ایران در چه سطحی است؟

هوشمندترین شهر در ایران به لحاظ خدمات اینترنتی به شهروندان، تهران است، شهرداری تهران با نرم‌افزار «تهرانِ من» که حساب مجازی شهروندان تهرانی است، خدماتی مانند پرداخت عوارض و خرید بلیط حمل و نقل را ارائه می کند. سامانه 137 هم سیستم هوشمند مدیریت شهری و ارتباط مردمی است که شهروندان مشکلات شهری و پیشنهادات خود را برای این سامانه ارسال می کنند.نرم‌افزار رایا، نقشه و مسیریاب هوشمند، هم بخشی از پروژه تهرانِ هوشمند هستند.

در تهران شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی هم استفاده کنید.

 

شهرداری مشهد هم در زمینه خدمات الکترونیکی پیشرفت زیادی داشته و علاوه بر خدمات معمول مانند پیگیری درخواست‌ها و مشاهده روند صدور پروانه ساختمان و پرداخت عوارض، م‌یتوانید دوچرخه کرایه کنید، کارت خدمات شهروندی خود را شارژ کنید، از وضعیت لحظه‌ای پارکینگ‌های سطح شهر مطلع شوید و حتی اگر چیزی را در اتوبوس گم کردید اینترنتی پیدایش کنید.

در شهرداری مشهد دریافت پسماند از مبدا منازل هم به صورت هوشمند و با درخواست اینترنتی شهروندان انجام می گیرد.

شهرداری یزد هم به‌جز خدمات معمول، یک نرم‌افزار اتوبوس یاب و یک سامانه شهربین برای رصد مدیریت انواع پروژه های در حال اجرای شهر یزد دارد.

 

کرمان چه خبر؟

شهرداری کرمان خدماتی مانند صدور مجوز استفاده از معابر عمومی، پرداخت عوارض خودرو و بخشی از خدمات شهرسازی را ارائه می دهد و یک سامانه مردم شهر برای ارتباط بین مدیریت شهری و شهروندان دارد.

شهردار جدید کرمان، سعید شعرباف تبریزی دکترای هوش مصنوعی دارد و از ابتدای حضورش در شهرداری کرمان، به لزوم هوشمند سازی خدمات شهرداری کرمان اشاره کرده و حتی یک مشاور در حوزه نوآوری شهری و شرکت های دانش بنیان هم معرفی کرده است.

شهرداری کرمان یک نرم‌افزار 137 هم دارد که هنوز خدمتی به شهروندان ارائه نمی‌کند.

سید محمد موسوی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر به «کرمان نو» گفت: «در این دوره از مدیریت شهرداری اراده و عزم جدی برای هوشمند شدن بخش بیشتری از خدمات شهری وجود دارد و بخشی از این خدمات برای 6 ماهه اول سال 1401 قابل بهره برداری است و زیر ساخت خدمات بیشتر هم در حال آماده سازی است.»

موسوی ادامه می دهد :« تعداد نرم‌افزارهایی که در حوزه خدمات شهری فعالیت می کنند در کشور و حتی دنیا بسیار زیاد است و متاسفانه شهرداری کرمان به هر دلیلی به سراغ این خدمات نرفته است، اما گام‌های خوبی در حال برداشته شدن است، برای مثال در حوزه تفکیک هوشمند زباله، در حال پیگیری هستیم که البته این خدمات، نیازمند فرهنگ سازی هم هستند.»

این عضو شورای شهر کرمان می گوید: «با توجه به اولویت مراجعات شهرداری در بخش صدور پروانه ساختمان، با همکاری سازمان‌ها و معاونت‌ها در حال ساده سازی فرایندها هستیم تا بتوانیم خدمات بیشتری را به صورت الکترونیک به شهروندان ارائه کنیم برای مثال در ارتباط با نظام مهندسی هم زیرساخت لازم را نداریم که در حال آماده سازی است و امیدواریم به زودی بتوانیم تمام مناطق شهری را به سامانه خدمات هوشمند شهرداری کرمان متصل کنیم.»

محمدرضا بنازاده ماهانی مشاور شهردار کرمان در حوزه نوآوری های شهری و شرکت های دانش بنیان، در پاسخ به این سوال «کرمان نو» که چرا هنوز خدمات شهر کرمان مانند شهرهای دیگر هوشمند نیست می‌گوید:« تمام مسئولیت با شهرداری کرمان نیست، سازمان‌هایی مانند پارک علم و فناوری هم باید در این موضوع دخیل باشند، البته در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های شهر کرمان هم نسبت به برخی شهرها، ضعیف‌تریم. »

بنازاده ادامه می دهد: «در شهرداری یک مرکز نوآوری در حال تاسیس است که قرار است با کمک شرکت‌های فناوری یا دانش بنیان مسائل شهری را حل کند، برای مثال در هوشمند سازی ترافیک و یا جمع‌آوری هوشمند پسماند در حال همکاری با شرکت‌هایی هستیم.»

مشاور شهردار کرمان در خصوص نرم‌افزار 137 شهرداری کرمان می گوید: «در نرم‌افزار 137 به دنبال یک فضای پویا برای تعامل بیشتر شهروندان با شهرداری هستیم و می خواهیم به جز انتقادات و شکایت که تا به حال وظیفه 137 بوده، بتوانیم در هر زمینه‌ای از پیشنهادات شهروندان استفاده کنیم، برای مثال شهروندان با استفاده از نرم‌افزار 137 از شهرداری بخواهند که در زمینه فضای سبز محله شان مسئولیتی به عهده بگیرند و با استفاده از تجهیزات شهرداری وظیفه کاشت و آبیاری فضای سبز را داشته باشند.»

با توجه به مهم‌تر شدن هر روزه تکنولوژی در زندگی روزمره و همه گیری تلفن‌های هوشمند، شهرداری کرمان نیازمند اقدام فوری در زمینه هوشمند سازی و حل معضلاتی است که در نتیجه روندهای سنتی مدیریت شهری به وجود آمده، است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83051
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.