گزارش کرمان نو از موانع پیش روی صدور مجوز مشاغل خانگی در بخش محصولات خوراکی:


مشاغل خانگی در پیچ و خم گرفتن مجوز

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دی ماه جاری، برای رفع موانع صدور مجوز مشاغل خانگی تاکید کرده بود که مجوز مشاغل خانگی باید ظرف مدت 3 روز صادر شود اما در برخی حوزه ها مثل مواد غذایی، سازمان غذا و دارو و جهاد کشاورزی قوانینی دارند که پرسه صدور مجوز مشاغل خانگی را طولانی می کند.

 یکی از پرطرفدارترین مشاغل خانگی، راه اندازی کسب و کارهای حوزه محصولات غذایی است. از آنجا که غالب متقاضیان مشاغل خانگی بانوان هستند و یکی از مشاغل پرطرفدار در بین بانوان، راه اندازی کسب و کار در حوزه محصولات غذایی است، دریافت مجوز برای این نوع مشاغل از تقاضای بالایی نسبت به سایر رشته‌های مشاغل خانگی برخوردار است.

اما یکی از مشکلات و موانع پیش روی متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خانگی در حوزه محصولات خانگی، سخت گیری وزارت بهداشت و به طور خاص سازمان غذا و دارو در صدور مجوز است.

حجت‌الله عبدالملکی، در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای خانگی مکلفند طی سه روز بررسی های لازم را جهت صدور مجوز انجام دهند، در غیر این صورت مجوز به طور خودکار و الکترونیکی صادر می‌شود.

مشکل همچنان پابرجاست

در همین زمینه منصور قنبری، معاونت غذای، سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره آخرین وضعیت رفع موانع موجود برای صدور مجوز فعالیت کسب و کارهای خانگی در حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی، به کرمان نو گفت: بر اساس راهنمای صدور مجوزها و دستورالعمل های مشاغل خانگی که در دیماه 99 با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نوشته شده است و در سایت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کشور موجود است، هر کسی که مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز را به معاونت غذا و دارو ارائه دهد ظرف مدت چند روز مجوزش صادر می شود.

قنبری ادامه داد: جلسات کمیته صدور مجوز هر هفته به صورت منظم برگزار می شود و هر پرونده ای در صورت کامل بودن مدارک، بیش از چند روز در سازمان غذا و دارو معتل مجوز نخواهد بود.

روند اقدام برای صدور مجوز در حوزه مشاغل خانگی که مربوط به مواد غذایی است، ابتدا از اداره کار آغاز می شود و با معرفی اداره کار به جهاد کشاورزی می رود، پس از بازدید کارشناس جهاد کشاورزی و تایید آن، سازمان غذا و دارو نیز شرایط تولید یا بسته بندی بهداشتی محصول را تایید کند. در صورت تایید سازمان غذا و دارو، مجوز از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر خواهد شد.

راهنما و دستورالعمل صدور مجوز مشاغل خانگی در حوزه مواد خوراکی، کمی قوانین پیچیده ای دارد، برای مثال آشپزخانه باید محدود به آشپزخانه خانگی ساده باشد و اضافه کردن امکانات صنعتی به کارگاه های تولید و بسته مواد غذایی مجاز نیست.

همچنین متقاضی صدور مجوز باید یک مسئول فنی به سازمان غذا و دارو معرفی کند تا به صورت سرزده، نمونه مواد تولیدی در آزمایشگاه مورد تایید سازمان غذا و دارو را آزمایش کند و نتیجه را به سازمان غذا و دارو بدهد.

یا اینکه افراد خانواده باید کارت سلامت داشته باشند، محصول تولید شده همان روز باید عرضه شود و اجازه انبار آن وجود ندارد و هر کارگاه خانگی باید فقط در شهر خودش محصول را عرضه کند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تاکید بر اینکه سخت گیری سازمان غذا و دارو برای فعالیت مشاغل خانگی در رشته های مرتبط به محصولات غذایی و آشامیدنی طی چهار سال گذشته یکی از مشکلات متقاضیان است، گفت: با تصویب این دستورالعمل، مشاغل خانگی محدود به خانه و آشپزخانه می‌شود و کار باید فقط توسط افراد خانواده انجام شود. محصول تولیدی باید همان روز در همان محل یا همان شهر یا نزدیکترین شهر به آن روستا فروخته شود و حق انبار ندارد که کار را برای واحدهای تولیدی که بزرگتر هستند و تولید بیشتری دارند سخت خواهد کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83214
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.