در مراسمي با حضور وزير صمت و ديگر مسوولين انجام شد؛


بهره برداري  از خط ۳ کارخانه کنسانتره شرکت سنگ آهن گهرزمين

مراسم بهره برداري رسمي از خط ۳ کارخانه کنسانتره شرکت سنگ آهن گهرزمين صبح امروز با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت، امام جمعه سیرجان، استاندار کرمان، نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مسوولين استانی و شهرستاني در سالن همایش گهرزمین برگزار شد.

◀️مدیرعامل گهرزمین: استانداران با اختيارات در شوراي تامين و شوراي معادن بايد مناطق واکاوي نشده را به شرکت هاي پرتوان واگذار کنند نه افراد دلال.

مديرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمين ضمن خوش آمد گویی به مدعوین حاضر در این مراسم گفت: در منطقه سيرجان هرروز يک افتتاح يا کلنگ زني داريم و منطقه گل گهر با عظمتي فوق العاده 40 درصد پشتيباني از فولاد کشور را در اختيار دارد که بيش از 22 هزار نفر در منطقه گل گهر و بيشاز 6 هزار نفر در شرکت گهر زمين مشغول به کار هستند.
محمد فلاح افزود: کارگران در شرايط بد آب و هوايي و وضعيت نامناسب زيست محيطي در گودهاي معدني فعاليت مي کنند که سنگيني هوا در اين مناطق سبب تنگي نفس مي شود و فعاليت در اين شرايط دشوار است.
وي تصريح کرد: بيشترين درآمد استان کرمان طي سال هاي گذشته از حوزه کشاورزي بوده و پسته که محصول اول استان کرمان است، سال گذشته و امسال  دچار خسارت شد؛ سال آينده نيز 80 درصد محصول را نخواهيم داشت لذا نياز به حضور شخصيت هاي نخست کشور در شهرستان سيرجان وجود داشت.
مديرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمين گفت: همچنين شرايط بد آب و هوايي و مشکلات خريد ماشين آلات، بهره برداري از کارخانه هاي منطقه گل گهر را دشوار کرده است.
وي تصريح کرد: مديران مجموعه گل گهر يک هزار ميليارد تومان از پيش پرداخت کردند و طلسم استفاده از آب دريا را شکستند که اگر پشتيباني استاندار وقت کرمان و پرداخت هاي گل گهر نبود اين آب امروز به سيرجان نيامده بود.
فلاح افزود: انجام پروژه انتقال آب يک طلسم بود اما انتقال آن به کوير قلب رهبري را خوشحال کرد، اگر اين کار ادامه يابد مشکلات خشکسالي در استان فوق العاده کاهش مي يابد و فاتحه خشکسالي خوانده خواهد شد.
وي با بيان اينکه چرا تمام معدن شماره سه به گهرزمين واگذار نشده اظهارداشت: اگر توليد گهرزمين ادامه نيابد در آينده نه چندان دور توليد آن به 50 درصد مي رسد و 50 درصد توليد مي خوابد؛ در اين صورت خسارتي به صنعت فولاد کشور وارد مي شود لذا نگذاريم سنگ از منطقه بيرون برود، نگذاريم توليد راکد شود.
مديرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمين گفت: عمر کارخانجات به جاي 10 سال بايد به 30 سال برسد؛ چرا ما بيش از 2 ميليون تن گندله بر زمين داريم و در کشور اين آمار هشت ميليون تن است اما مشتري ندارد؟
وي ابراز داشت: چرا تامين ماشين آلات معدني در شرايط تحريمي بايد قطعه قطعه به کشور وارد شود و زمان ترخيص جنازه تحويل بگيريم؟
فلاح بيان کرد: چرا پهنه جيرفت در طول و عرض وسيع مطالعه شده و دنبال حفاري آن نيستيم؟ آماده دسترسي به اين توده ها و جبران بيکاري ناشي از بين رفتن محصولات کشاورزي استان کرمان را داشته باشيم و با اين کار اشتغال در جنوب کرمان را ايجاد کنيم.
وي افزود: چقدر در انتقال جمعيت کار به سواحل درياي عمان وقت گذاشيم؟ چرا محلي براي دپو و حوضچه باطله فولاد در منطقه گل گهر نداريم؟، چرا مشکلات مانع رشد کارآفريني بيشتر شده است؟.
مديرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمين ادامه داد: چرا 42 مگاوات برق مورد نياز ما به 2.5 مگاوات تقليل يافته و بسياري از کارخانه ها را براي نداشتن برق تعطيل کرديم يا در احداث نيروگاه کمتر موفق بوديم؟
وي افزود: استانداران با اختيارات در شوراي تامين و شوراي معادن بايد مناطق واکاوي نشده را به شرکت هاي پرتوان واگذار کنند نه افراد دلال.
فلاح تصريح کرد: شرايطي گذاشته شود که بااستعدادها پاي کار بيايند تا در آينده اشتغالزايي خوبي ايجاد شود  اجراي اين پروژه براي 200 نفر به صورت مستقيم و 500 نفر غيرمستقيم اشتغالزايي مي کند.

◀️وزير صمت: قدرت مالي شرکت گهر زمین بسيار افزايش پيدا کرده است.

سیدرضا فاطمي امین،وزير صنعت، معدن و تجارت در آيين بهره برداري از خط سوم کنستانتره گهرزمين در سيرجان با بيان اينکه 500 ميليون تن استخراج مواد معدني در کشور وجود دارد افزود: اما سال گذشته در خام فروشي فقط 4.5 ميليون تن صادرات داشتيم اما گرفتار نيمه خام فروشي هستيم.
وي اظهار داشت: بيش از هفت ميليون تن فولاد نيمه خام از کشور صادرات کرديم در حالي که شرکت هايي داريم که ورق فلزي وارد مي کنند، پس زنجيره توليد در کشور ناقص است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه اولويت ما تکميل زنجيره هاي تامين و توزيع مناسب در مناطق جغرافيايي و متناسب ارزش افزوده است اظهار داشت: در تکميل زنجيره توليد فولاد نقص داريم و بيکاري، مهاجرت، آلودگي و انباشتگي نيز وجود دارد و سودهاي زنجيره معادن نيز بالا و پايين است.
وي تصريح کرد: در حوزه معدن و صنايع معدني از نيروي توانمندي برخورداريم و خوشبختانه قدرت مالي اين شرکت ها از جمله شرکت گهر زمین بسيار افزايش پيدا کرده و از مسير فرصت بلوغ صنعت و توانمندي مالي بايد مسائل و مشکلات را رفع کنيم. فاطمي امين افزود: شرکت هاي بزرگ علاوه بر طرح هاي توسعه خود به توسعه صنعت در ساير مناطق هم توجه داشته باشند.
وي ابراز داشت: شرکت هايي در کشور 70 هزار ميليارد تومان در سال سود خالص دارند لذا يک شرکت ما سود خالصي بيش از بودجه عمراني کل کشور دارد.
وي ادامه داد: قانون معادن الزام کرده که 15 درصد از ماليات در منطقه معدني هزينه شود و 65 درصد وزارت صمت نيز به زيرساخت هاي صنعتي و معدني بيايد.
فاطمي امين افزود: قانون بازگشت 15 درصد را در دولت مطرح کرديم و دولت براي نخستين بار آن را در لايحه بودجه 1401 به مجلس فرستاد که مصوب شد و اين 15 درصد از امسال قانونا نمي تواند در جاي ديگري هزينه شود.
وي تصريح کرد: مردم خيلي از وضعيت گستردگي و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نيستند و يکي از اين راههاي ارتباطي گردشگري صنعتي و معدني است که جذابيت ويژه اي دارد، بايد 2 واژه صنعتگردي و معدنگردي را به ادبيات مردم اضافه کنيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اين کار را طي چند ماه گذشته با مجتمع مس رفسنجان آغاز کرديم که حالت آزمايشي دارد و اميدواريم اين کار در شرکت هاي گهر زمين و گل گهر هم ادامه يابد.

◀️امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان سیرجان: باید به جوانان این مرزوبوم افتخار کنیم
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود حسینی امام جمعه سیرجان نیز با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت های معدنی و صنعتی منطقه گل گهر افزود: باید به جوانان این مرزوبوم افتخار کنیم که با دانش فنی خود در اوج تحریم ها به قله افتخار رسیدیم و با تکیه بر توان بومی بیشتر تجهیزات این کارخانه از تولیدات داخلی تامین شده و در مقایسه با کارخانه‌های مشابه به میزان ۷۵ درصد از توان و ظرفیت داخلی بهره برده است.

◀️استاندار کرمان: نرخ رشد اقتصادي استان به برکت معادنی چون گهرزمین مثبت بوده است.

استاندار کرمان با اشاره به تاسيس شرکتي با هدف توسعه اکتشافات معدني استان گفت: در قدم بعدي کل پهنه استان اکتشاف خواهد شد و اميدوارم وزارت صمت اين اجازه را بدهد.
محمدمهدي فداکار روز سه شنبه در آيين افتتاح خط سه کارخانه توليد کنستانتره شرکت گهرزمين در شهرستان سيرجان افزود: با کمک شرکت هاي معدني و وزارت صمت شرکتي در استان کرمان تشکيل شده که پروژه ها را براي سرمايه گذاري تامين مالي مي کند و يکي از کارهاي بزرگ در اين شرکت بحث اکتشاف است که مس و گل گهر در اين حوزه سرمايه گذاري مي کنند.
وي اظهار داشت: ماليات استان کرمان از 10 هزار ميليارد تومان به 22 هزار ميليارد تومان رسيده و حقوق دولتي معادن از 20 هزار ميليارد تومان در سال گذشته به 40 هزار ميليارد تومان افزايش يافته که اين امر توان استان را مي گيرد.
استاندار کرمان گفت: در حالي که بودجه عمراني استان کرمان سه هزار ميليارد تومان است، بيش از 40 هزار ميليارد تومان درآمد حقوق دولتي معادن است.
وي با بيان اينکه اختيارات شوراي معادن کاهش يافته است افزود: شاهد توازن توسعه در استان نيستيم؛  11 درصداز جمعيت استان زيرپوشش کميته امداد امام خميني (ره) هستند که بيش از 300 هزار نفر جمعيت را شامل مي شود.
فداکار با بيان اينکه نرخ رشد اقتصادي استان به برکت معادنی چون گهرزمین هميشه مثبت بوده است عنوان کرد: منطقه گل گهر 18 هزار کارگر را سهامدار اين شرکت کرده که اميدوارم اين فرايند ادامه يابد.
وي افزود: از محل تبصره 6 قانون معادن ميزان سه ميليارد تومان به استان کرمان پرداخت شده در حالي که قانون بصراحت مي گويد دولت به اجراي اين قانون مکلف است و از چند هزار ميليارد توماني که از استان خارج مي شود، مبلغي ناچيز برمي گردد.
استاندار کرمان گفت: جاده هاي ما با تردد خودروهاي سنگين معادن از بين رفته است اما پول خط کشي آنها را هم نداريم.
وي با بيان اينکه بهره برداري از معدن شماره 3 جنوبي حق گهرزمین است افزود: شرکت هاي معدني طي اقدامي بزرگ آب خود را از خليج فارس تامين کردند که اجراي خطوط بعدي آن نيز پيگيري مي شود و اين شرکت ها بار برق را با توليد انرژي خورشيدي از دوش دولت بر مي دارند.

◀️نماينده مردم سيرجان: 67 درصد کل وصولي مطالبات در بخش حقوق دولتي معادن از استان کرمان بود.

شهباز حسن پور نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس در اين مراسم گفت: 25 درصد اقتصاد کشور در مجموعه وزارت صمت است و خيلي ها نمي دانند حجم کار اين وزارتخانه چقدر زياد است.
وی بيان کرد: 67 درصد کل وصولي مطالبات در بخش حقوق دولتی معادن از استان کرمان بوده و 33 درصد مابقي متعلق به ساير استان هاي کشور است و بايد 65 درصد اين پول به وزارت صمت برگشت داده شود و وزارتخانه براي تکميل زيرساخت هاي آن استان هزينه کند اما حتي يک درصد آن به کرمان بازنگشته است.
نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از گرفتن اختيار تبصره 5 از شوراي معادن توسط معاونين وزير صمت از فاطمي امين درخواست کرد با توجه به اينکه در 10 کيلومتري گهرزمين آب خوردن ندارند و براي رفع برخي از مشکلات استان، دوباره اختيار تبصره 5 را به استاندار دهيد.
حسن پور افزود: خودروسازهاي داخلي و خارجي در اين شهر يک درصد خدمات پس از فروش ندارند و گورستاني از خودروها که سرمايه مملکت هستند در اينجا دپو شده اند و بعضي از پيمانکاران با افزايش غيرکارشناسي 57 درصدي حقوق کارگر و انتظار توليد محصول با قيمت سه سال از آنها، به روز سياه نشاندند.
طبق اعلام نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي 5400 توده معدني در استان کرمان بلاتکليف است و اگر دستور شروع آن را بدهيد انقلاب معدني رخ خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: 478 معدن فعال داريم و 22 معدن را نيز برخي در اختيار دارند و دارند کاسبي مي کنند. بايد به داد معادن اين خطه برسيد.
به اعتقاد او خام فروشي اصلي ترين فاکتور در استان است و اين استان ظرفيت احداث کود کشاورزي (تبديل دود گوگرد به آمونيوم) را دارد و به جاي واردات مي تواند اين محصول را صادر کند.

◀️سرپرست فرمانداری سیرجان: از تلاش و همت متخصصان و کارگران گهرزمین تشکر می کنم

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان سیرجان ضمن قدردانی از تلاش و همت متخصصان و کارگران زحمتکش منطقه گل گهر بویژه شرکت سنگ آهن گهرزمین، گفت: این شرکت در راستای نیل به اهداف برنامه های توسعه ای خود، بهره برداری از خط سوم تولید کنستانتره با ظرفیت ۲ میلیون تن به صورت رسمی با حضور وزیر صمت به بهره برداری رسید.
وی افزود: برای اجرای این طرح بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

9e501137 3454 433a 8c34 a953eb3e5175

90cbc34f aa86 41de ac91 a117a83cbda0

3c8fcb42 99d1 4f78 bf7c 197b4c4b6713

935d92f5 30c1 4e7c ae50 127942eefabb

d008d74e d461 41bc 9656 6758cafb692b

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=91531
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.