طی سال گذشته؛


۱۳ هزار تماشاگر در کرمان به تماشای تئاتر نشستند

حسین ایرانمنش و مسعود سیستانی تهیه‌کنندگان کرمانی که در قالب گروه اورس، این روزها نمایش «وراجی» را در تئاتر شهر کرمان روی صحنه دارند، بر این باورند که کمک به رونق چرخه اقتصادی تئاتر، به لحاظ فرهنگی هم نتایج مؤثری در پی دارد. آنها معتقدند کرمان می‌تواند یکی از قطب‌های تئاتر ایران باشد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از ایران تئاتر، از حدود یک سال قبل گروه تولید تئاتر اورس با همکاری حسین ایرانمنش و مسعود سیستانی و با سرمایه شخصی در کرمان آغاز به کارکرده. این گروه تا کنون از ۱۰ نمایش حمایت کرده است و ۲ نمایش از استان‌های فارس و خوزستان را برای اجرای عمومی به کرمان دعوت کرده‌اند که مورد استقبال قرار گرفته است.

این روزها نمایش «وراجی» به کارگردانی مریم ترشیزی و آرش اخلاقی‌زاده به تهیه‌کنندگی گروه اورس در مجموعه تئاتر شهر کرمان – سالن هنر و تجربه روی صحنه است.

حسین ایرانمنش یکی از اعضا گروه اورس به اشاره به اینکه بخشی از اقتصاد تئاتر به‌ویژه در شهرستان‌ها می‌لنگد؛ گفت: «من تئاتری نبودم؛ ولی همیشه به‌عنوان یک تماشاگر علاقه‌مند، نمایش‌های زیادی را می‌دیدم. وقتی در جریان سیر تولید نمایش‌ها قرار گرفتم، متوجه شدم بسیاری از آثار با وجود ماه‌ها تمرین به دلیل مشکلات مالی به اجرا نمی‌رسند و هنرمندان با کلی امید و استعداد دلسرد می‌شوند؛ چون در حقیقت آنچه موجب می‌شود هنرمندی در سیستم بماند؛ اقتصاد است.»

او با بیان اینکه فرهنگ هر شهر را می‌توان با تئاتر ارتقا داد، افزود: «تلاش ما این است که چرخه‌ای اقتصادی در این هنر مظلوم اتفاق بیفتد و موجب رشد این هنر شود. دغدغه من برای حضور در این عرصه به‌هیچ‌عنوان نفع شخصی نیست؛ چون در شغل اصلی خودم با این مقدار زمان و سرمایه؛ درآمد بسیار بهتری خواهم داشت. دغدغه من فرهنگی است و معتقدم کمک به چرخه تئاتر، به لحاظ فرهنگی آورده مؤثری دارد. تئاتر حتی در مسائل پیچیده فرهنگی و اجتماعی که از حلشان عاجزیم به ما و مسئولین کمک می‌کند و در رشد فرهنگ یک جامعه مؤثر است.»

این تهیه‌کننده تئاتر گفت: «گزارش‌های مالی ما در گروه «اورس» بسیار شفاف است و شاید اولین گروهی هستیم که از ابتدا به همه دوستانی که در مسیر تولید نمایش زحمت می‌کشند حقوق می‌دهیم.»

ایرانمنش تصریح کرد: «ما به‌نوعی آغازکننده تعامل تئاتری با استان‌های دیگر هستیم و از وقتی که آثار برگزیده کشور را برای اجرا به کرمان دعوت کرده‌ایم، شور و شوقی که در میان هنرمندان کرمان ایجاد شده چراکه با دیدن آثار هنرمندان دیگر ایده می‌گیرند و جهانشان گسترده‌تر می‌شود. علاوه بر این بخش خصوصی و صاحبان مشاغل هم با دیدن استقبال مردم، راغب شده‌اند که برای این هنر اسپانسر شوند.»

این تهیه‌کننده توضیح داد: «جامعه هنری بسیار نجیب و اهل تعامل هستند و تئاتر یکی از سالم‌ترین محیط‌ها است و زیباترین روابط همکاری را می‌توان در تئاتر دید. تلاش ما این است که به کارگردان‌هایمان اطمینان بدهیم تا از مسائل اقتصادی نترسند و بدون نگرانی از امرارمعاش، کار کنند. همین جریان‌سازی اتفاق خوبی است و امیدواریم به نتایج درخشان‌تری دست پیدا کنیم.»

مسعود سیستانی عضو دیگر گروه اورس که ۱۰ سال است در تئاتر کرمان فعالیت می‌کند و از یک سال قبل به تهیه‌کنندگی روی آورده با اشاره به این‌که از ابتدا برنامه‌ریزی بلند مدتی داشته‌اند، گفت: «ما اهداف یک‌ساله و ۵ ساله‌مان را مشخص کردیم، یعنی می‌دانستیم چه آثاری را می‌خواهیم تولید کنیم و همچنین قرار است از نمایش‌های شاخص استان‌های دیگر دعوت کنیم برای اجرای عموم به کرمان بیایند؛ به‌عنوان‌مثال نمایش «سایلنت هملت سایلنت» از خوزستان و نمایش «اسب قاتلین» از شیراز را دعوت کردیم و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.»

سیستانی تصریح کرد: «سال گذشته از ۱۰ نمایش برای اجرا حمایت کرده‌ایم و ۱۳ هزار تماشاگر را در کرمان به سالن نمایش کشاندیم که از این میان، طبق آماری که داریم، نزدیک به ۲۰۰۰ نفر تماشاگر ثابت تئاتر شده‌اند و یک سری افرادی که تئاتر را نمی‌شناختند حالا تئاتر بین هستند.»

او افزود: «ما با نظر مشاورانمان فقط آثار فاخر که در کشور مطرح هستند را برای اجرا دعوت می‌کنیم که از نظر کارگردانی؛ بازیگری و طراحی صحنه حرفی برای گفتن داشته باشند و به‌نوعی کلاس آموزشی باشد. با این رویکرد حتی به دعوت از گروه‌های نمایشی خارجی هم فکر می‌کنیم.»

این هنرمند کرمانی توضیح داد: سعی کرده‌ایم با هنرمندان استان‌های دیگر تعامل کنیم و پل ارتباطی داشته باشیم که آن‌ها هم به‌نوعی حمایت و دیده شوند. افق دیگرمان این است که آثار فاخری در کرمان تولید کنیم که بتوانند برای اجرای عموم و یا شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند.

مسعود سیستانی در پایان گفت: «اگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همکاری کند، حتی می‌توانیم همایش تئاتری غیررقابتی با حضور چند استان برگزار کنیم. در این رویداد فرهنگ‌ها به هم نزدیک شده و رقابت بیشتر می‌شود. ما شاید به دلیل فاصله زیاد با پایتخت ارتباطات قوی نداشته باشیم، اما می‌خواهیم به همه نشان بدهیم که تئاتر کرمان می‌تواند یکی از قطب‌های تئاتر ایران باشد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=119602
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.