نمره امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان چند است؟

به گزارش کرمان‌نو، نتایج ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در پایش امنیت سرمایه‌گذاری در بهار 1397 به تفکیک استان‌ها که بر حسب 21 مولفه پیمایشی و بر اساس (نمره 10 بدترین ارزیابی و صفر مناسب‌ترین ارزیابی شده) نشان می‌دهد سه مولفه «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات اداری حکومتی»، «عمل مسوولان ملی به وعده‌های داده‌شده» و «عمل مسوولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده‌شده» نامناسب‌ترین مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری در بهار 1397 شناخته شده‌اند. این در حالی است که سه مولفه «ایجاد اختلال در کسب‌وکار به دلیل تحریم‌های خارجی»، «وجود کلاهبرداری یا تقلب در بازار» و «سرقت مالی (پول نقد، کالا، تجهیزات و ماشین‌آلات)» مناسب‌ترین مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری در بهار 1397 ارزیابی شده اند.

لازم به یادآوری است در زمستان 1396، سه مولفه «عمل مسوولان ملی به وعده‌های داده‌شده»، «عمل مسوولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده‌شده» و «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی نامناسب‌ترین» و سه مولفه «ایجاد اختلال در کسب‌وکار به دلیل تحریم‌های خارجی»، «سرقت مالی (پول نقد، کالا، تجهیزات و ماشین‌آلات» و «توزیع کالای قاچاق به ضرر بخشی از فعالان اقتصادی در بازار»، مناسب‌ترین مولفه امنیت سرمایه‌گذاری در زمستان 1396 ارزیابی شده بودند.

مقایسه نتایج ارزیابی زمستان 96 با بهار 97 نشان می‌دهد مولفه «اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی» که در زمستان 1396 در رتبه سوم نامناسب‌ترین‌ها بود به رتبه اول نامناسب‌ترین‌ها آمده است. نکته جالب آنکه مولفه «وجود کلاهبرداری یا تقلب در بازار» که در رتبه 5 زمستان 1396 بوده در بهار 1397 به رتبه 2 ارتقا یافته (بهتر شده) است.

حال می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش سراسری کدام مولفه‌ها را به عنوان مناسب‌ترین یا نامناسب‌ترین مولفه در استان کرمان دانسته و با چه نمراتی ارزیابی کرده‌اند؟

ارزیابی فعالان اقتصادی بر اساس 21 مولفه پیمایشی امنیت سرمایه گذاری درباره استان کرمان در بهار 97 به شرح زیر است:

1-در ثبات قیمت مواد اولیه؛ عدد 7/63 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، فارس، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را داراست. 2-در ثبات قوانین و مقررات؛ عدد 7/01 ارزیابی شده که استان کرمان وضعیتی نامناسب‌تر در مقایسه با استان‌های همجوار خود دارد. 3-در ثبات یا قابل پیش‌بینی بودن تصمیمات مسوولان استانی یا محلی؛ عدد 7/63 ارزیابی شده که استان کرکان وضعیتی مشابه با استان یزد دارد. 4-در روشن بودن قوانین و مقررات ناظر بر کسب وکار؛ عدد 7/14 ارزیابی شده که استان وضعیتی نامناسب‌تر نسبت به همسایه خود یزد دارد. 5-در میزان اعتماد به دادگاه‌های استان برای احقاق به موقع و منصفانه حق در دعاوی تجاری؛ عدد 8/09 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با سیستان و بلوچستان و نامناسب‌تر نسبت به استان‌های یزد، فارس و خراسان جنوبی دارد. 6-در سرعت عمل و تعهد مراجع انتظامی (پلیس) در رسیدگی به شکایات فعالان اقتصادی؛ عدد 7/94 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، خراسان جنوبی و فارس دارد اما در مقایسه با همسایه شرقی خود سیستان و بلوچستان وضعیت بهتری کسب کرده است. 7-در میزان تخصصی بودن رسیدگی به دعاوی تجاری در مراجع قضایی؛ عدد 7/53 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، خراسان جنوبی و فارس را داراست. 8-در رواج توزیع کالای قاچاق؛ عدد 4/18 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان جنوبی دارد. 9-در دسترسی آزاد و عمومی به اطلاعات و تصمیمات مسوولان؛ عدد 5/59 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان جنوبی دارد. 10-در میزان شیوع رشوه در ادارات؛ عدد 7/65 ارزیابی شد که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دارد. 11-در اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات؛ عدد 8/48 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی دارد. 12-در وجود کلاهبرداری یا تقلب در بازار؛ عدد 4/56 ارزیابی شده که وضعیتی نامناسب‌تر نسبت به دیگر همسایگان خود استان‌های یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دارد. 13- در میزان وفای به عهد در اجرای قرارداد کتبی یا شفاهی در بازار؛ عدد 5/49 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی دارد. 14-در وفای به عهد در اجرای قراردادها توسط دولت و شرکت‌های دولتی؛ عدد 8/02 ارزیابی شده که وضعیتی نامناسب‌تر نسبت به همسایه خود یزد و وضعیتی مشابه نسبت به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی دارد. 15- در عمل مسوولان ملی به وعده‌های داده‌شده؛ عدد 8/02 ارزیابی شده که وضعیتی نامناسب تری نسبت به یزد و وضعیتی مشابه با استان‌های فارس، هرمزگان و سیستان بلوچستان دارد. 16-در عمل مسوولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده‌شده؛ عدد 7/60 ارزیابی شده که وضعیتی نامناسب‌تر نسبت به استان یزد و وضعیتی مشابه با سیستان و بلوچستان و وضعیتی بهتر نسبت به هرمزگان را داراست. 17-در سرقت مالی (پول نقد، کالا و تجهیزات) عدد 4/59 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارد. 18- در استفاده غیرمجاز از نام و علائم تجاری یا مالکیت معنوی؛ عدد 4/79 ارزیابی شده که وضعیتی مناسب‌تر از هسایگان خود یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان دارد. 19-در احقاق حقوق قانونی در ادارات دولتی؛ عدد 7/55 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی دارد. 20-در میزان اختلال ایجادشده در اثر تحریم‌های خارجی؛ عدد 4/36 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با دیگر همسایگان خود استان‌های یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان به غیر از خراسان جنوبی را داراست. 21- در میزان حمایت مسوولان استانی از داوطلبان سرمایه گذاری؛ عدد 7/96 ارزیابی شده که وضعیتی مشابه با استان‌های یزد، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان داراست.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22510
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.