در یادمان شهدای دولت آباد بحرآسمان جیرفت مطرح شد:


بحرآسمان در دسترس نیست؛ نه جاده دارد، نه آنتن

یادواره‌های شهدا به‌قصد زنده کردن یاد و خاطره این انسان‌های بزرگ برگزار می‌شود و هدف معرفی آنها به‌عنوان الگو به قشر جوان و نوجوان جامعه است.
یادمانی برای شهدای دولت‌آباد بحرآسمان بخش ساردوئیه جیرفت در محل این روستا برگزار شد. دولت‌آباد روستایی است در منطقه کوهستانی که بیشتر از دیگر درختان، گردوهای کهن‌سال آن به چشم می‌آید. محل اجرای برنامه در سایه‌سار همین گردوهای بلند در نظر گرفته شده است. برنامه‌ها منظم و بادقت پیش می‌رود. چند موکب در طول مسیر روستا علاوه بر اینکه راهنمای شرکت‌کنندگان هستند با انواع پذیرایی‌های محلی و چای سختی‌های راه خاکی و پر پیچ‌وخم روستا را هموارتر می‌کند.
از همان ابتدای مسیر ورود به منطقه بحرآسمان گوشی از دسترس خارج می‌شود. منطقه بکر و دست‌نخورده مانده چرا که هر ماشینی تاب و تحمل این جاده را ندارد.

جاده صعب العبور است
سلطانی از امدادگران هلال‌احمر حین رانندگی در این مسیر از سیل سه سال قبل می‌گوید که آب جاده را برده بود و او که به همراه مسئولان شهرستانی و نماینده وقت مردم در مجلس از منطقه بازدید می‌کردند گرفتار سیل شدند و عبور مرور به‌کلی مختل شد.
او بیان کرد: بعد از آن بود که مسئولان پیگیر تیغ‌زنی جاده شدند و حالا مسیر تا حدودی مطلوب‌تر شده است.
در محل مراسم صندلی‌ها زیر درختان گردو چیده شدند اطراف محل با تصاویر شهدای دولت‌آباد مزین شده اکثر اهالی و افراد بومی بحرآسمان خود را به محل یادمان رسانده‌اند و موظف به شرکت در مراسم دانستند. چند جایگاه در کنار مراسم برای پذیرایی تعبیه شده است چیزی که بیشتر از همه توجه را به خود جلب می‌کند همکاری مردم محلی در برگزاری مراسم است حتی کودکان روستا در این برنامه کمک و همیاری دیدنی از خود نشان دادند و این همدلی و همراهی نظم و هماهنگی برنامه را چندبرابر کرده بود.

همه پای کار در اجرای برنامه
حضور مسئولان هم پررنگ‌تر دیده میشد. امام جمعه جیرفت و نماینده مردم در مجلس و مدیران ادارات کل و دیگر مسئولان شهرستانی در یادبود شرکت کردند. قرار بر حضور سردار نظری فرمانده سپاه پاسداران استان در مراسم بود که به گفته معاون وی که به جانشینی در این مراسم شرکت کرد این امر به دلیل ماموریت ناگهانی محقق نشد.
سید حسین طیبی از اهالی بحرآسمان که فعال حوزه قرآنی در شهرستان جیرفت است دبیری یادمان را برعهده دارد و مراحل اجرای برنامه را مدیریت می‌کند. از سخنان دکتر طیبی که از فرزندان همین خطه است و از تاریخ و حوادث گذشته بر این منطقه می‌گوید و یا شاعری محلی که با زبان شعر قصد دارد مشکلات منطقه را به رخ مسئولان بکشاند و یا خاطره و شعر‌خوانی نوجوانی از همین آبادی که نامش به خاطر رفیق پدرش که در جمع شهداست جلیل نامیده شده، همه به همراه نواختن نوای محلی وسخنرانی چند مسئول از برنامه‌های این مراسم بود.
بعد از تلاوت قرآن مراسم با سخنرانی فرماندار شهرستان جیرفت آغاز شد. نبود زیرساخت‌های لازم در این منطقه سخنرانی احمد بلندنظر را هم به خود اختصاص داد.
فرماندار جیرفت گفت: یادواره شهدا تلنگری است تا ما مسئولین بیندیشیم که در حوزه کاری و مسئولیتی که داشتیم تا چه اندازه خدمت کرده‌ایم.

یادواره
مسئولان پای حرف مردم بنشینند
بلندنظر در ادامه این یادواره کار بزرگ و فاخر فرهنگی خواند که علی‌رغم دوری راه و با وجود جاده‌ای ناهموار اما با توکل ستاد یادواره شهدای شهرستان جیرفت و با مدد شهدا برگزار شد.
او افزود: هر ساله در گوشه‌وکنار و در روستاهای شهرستان جیرفت برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، یادواره‌ها به‌صورت مردمی برگزار می‌شوند.
فرماندار جیرفت با بیان اینکه این منطقه به دلیل مشکلات خاص خود و وجود راه‌های کوهستانی سال‌های سال مظلوم مانده و به حق واقعی خود نرسیده است، ادامه داد: بخش ساردوئیه بیشترین راه روستایی و صعب‌العبور دارد که باتوجه‌به کوهستانی بودن، نسبت به روستاهای دیگر که در مناطق دشت واقع شده‌اند، هزینه‌های راه‌سازی زیادی دارد.
او با ابراز شرمندگی از این موضوع ادامه داد: همه مسئولان در این جمع حاضر هستند و از آنها می‌خواهم که پای درد و دل مردم منطقه بنشیند و به مشکلات مردم این منطقه رسیدگی کنید.

1725370543607
برای مشکلات چاره‌اندیشی شود
امام‌جمعه جیرفت در این یادواره، ضمن تسلیت ایام رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع)، گفت: وجود شهدا، رزمندگان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس باعث شده تا بحرآسمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد، جایگاهی که نخبه‌پرور و شهیدپرور است.
حجت‌الاسلام میثم تارم در سخنان خود به آیه‌ای از قرآن کریم در توصیف عظمت شهدا اشاره کرد و گفت: جان شهدا را خدا خریده و شهدا جان خود را به کمتر از بهشت نفروختند.
او با انتقاد از گرانی‌ها در جیرفت، اظهار کرد: جیرفت از شهرهای گران شده است؛ زیرا قیمت مسکن، زمین، اجاره‌بها، پوشاک، خوراکی و میوه آن از شهرهای هم‌جوار حتی از عنبرآباد، کهنوج و رودبار جنوب گران‌تر است.
حجت‌الاسلام تارم اظهار کرد: مسئولین برای زمین و مسکن جوانان در جیرفت چاره‌اندیشی و تدبیر داشته باشند تا آنها در آینده با مشکل مواجه نشوند و به معیشت مردم کمک کنند.
امام‌جمعه جیرفت تأکید کرد: همچنین مسئولین باقدرت، تدبیر و درایت بر بازار نظارت کنند تا رنجی که مردم در این روزگار تحمل می‌کنند، کمتر شود.

9223372036854775808 210074 1

شهدا نجات بخش جوامع بشری
در ادامه مراسم جانشین سپاه ثارالله استان با عنوان اینکه با فرهنگ دفاع مقدس می‌توان از مسائل فرهنگی عبور کرد، گفت: طبق وصایا شهید سلیمانی باید شهدا به میدان بیایند و چرا که آنها به‌خاطر باطن پاکشان در قلب‌ها رسوخ می‌کند و هر آنچه که برای شهدا هزینه کنیم نجات‌بخش جامعه بشری می‌شود.
سرهنگ ناصر بهروز با اشاره به اینکه مردم با تنوع افکار و سلایق در سر مزار سلیمانی وجود دارد ادامه داد: دفاع مقدس مال یک عده خاص نیست و محصول مجاهدت و خون شهدا است که باید به همه اقصی‌نقاط دنیا صادر شود.
یادواره فرصتی برای بررسی مشکلات
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی حضور در یادواره شهدا را فرصتی برای بررسی مشکلات مردم دانست و افزود: جنوب کرمان علی‌رغم ظرفیت‌ها اما محرومیت‌های زیادی دارد.
بهنام سعیدی عنوان کرد: یکی از آسیب‌های این منطقه اتکای مردم به کشاورزی است، متأسفانه تصمیمات سریع و غیرکارشناسی همواره باعث شده تا کشاورزان این منطقه متضرر شوند.
سعیدی با اشاره به اینکه جنوب کرمان بهشت معادن است، اظهار کرد: ظرف سه تا چهار سال آینده انقلابی در صنایع معدنی جنوب کرمان اتفاق خواهد افتاد.
مراسم‌های این چنینی به‌رغم اینکه یادآوری خصلت‌های نیکوی شهدا و زنده نگه‌داشتن یاد آنها در دل‌های مردم را به‌عنوان اهداف اصلی دنبال می‌کند، اما برگزاری آن در مناطقی مانند بحرآسمان باعث می‌شود که نگاه و توجه مسئولان بیشتر به ضعف‌های زیرساختی بیفتد تا شاید گره‌ای گشاده شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121548
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.